کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۹۷۶
تاریخ خبر:

۹ تفنگدار ‌زنده خودروساز‌ خصوصی کشور

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | فضای صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ تا الان فضای چندان مثبتی نبوده است. زمستان پارسال امیدها به سال ۱۴۰۰ خیلی بیشتر بود و حتی سخن از بازگشت زودهنگام پژو-سیتروئن و رنو و حتی ورود برندهای جدید مثل اشکودا می‌رفت‌ اما با به نتیجه نهایی نرسیدن مذاکرات هسته‌ای، این تنها چینی‌ها و البته بیشتر همان شرکای قدیمی بودند که ویترین خودروسازها را پر کردند. سال ۱۴۰۰ تا اینجا نه‌تنها از نظر تنوع مدل‌ها، بلکه از نظر تیراژ تولید هم سال پربرکتی برای خودروسازان خصوصی کشور نبوده است.

طبق پیش‌بینی وزارت صمت، خودروسازان خصوصی تا پایان سال ۱۴۰۰ باید ۱۵۰ هزار خودرو را وارد بازار کنند که به‌طور میانگین، ماهانه باید حدود ۱۲٫۵ هزار دستگاه را تولید کرده باشند. درحالی‌که آمار ۸ ماهه این خودروسازان، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد؛ خصوصی‌ها تا پایان آبان ۱۴۰۰ تنها ۳۳ هزار خودرو را به تولید رسانده‌اند که به معنی عقب‌ماندگی ۶۷ درصدی آنها از برنامه تولید وزارت صمت است‌ اما هشت خودروسازی که چراغ تولید را در هشت‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ روشن نگاه داشتند، کدام‌ها بودند و تیراژ تولیدشان چه فراز و فرودی را نشان می‌دهد؟

کماکان مدیران خودرو پرتیراژترین خودروساز بخش خصوصی کشور با ۱۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه تولید است که کاهش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ را نشان می‌دهد. مدیران خودرو در سال ۱۴۰۰ چند پروژه مهم داشته: معرفی خودروهای جدید چری آریزو ۵ نیوفیس، ام‌وی‌ام X22 پرو و چری تیگو ۷ پرو، عرضه محدود نسخه توربوی ام‌وی‌ام X33 اس و چری تیگو ۵ و در نهایت پرده‌برداری از برند لوکس‌سازش یعنی فونیکس. با نمایندگی‌های فروش متعدد و طرح‌های گوناگون فروش شخصی و سازمانی، محصولات مدیران خودرو جزو اولین گزینه‌های خرید است که به چشم خریداران می‌آید. هرچند نسخه‌های کارکرده آن مورد استقبال گرم واقع نمی‌شوند و باید با دید استفاده بلندمدت به سراغ مدیران خودرو بروید.

رتبه دوم پرتیراژترین‌ها به کرمان موتور با ۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه می‌رسد. پاندمی کرونا پارسال حسابی بساط کرمانی‌ها را به هم ریخت‌ اما آنها توانستند فروش خود را در هشت‌ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۹۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند. اگرچه کرمان موتور نتوانسته مثل گروه بهمن موج وسیع تبلیغاتی برای کی‌ام‌سی K7 راه بیندازد‌ اما به مدد استقبال خوب خریداران قیمت این نوبرانه‌اش را در طول این چند ماه به صورت مستمر افزایش داده که نشان می‌دهد کی‌ام‌سی K7 در بازار خواهان دارد.

مثل همیشه، کرمان موتور است و فروش جک S5. همان اس فایوی که اولین سری از نسخه فیس‌لیفتش به خریداران تحویل داده شده و قیمت کارخانه‌اش هم از ۸۰۰ میلیون تومان فراتر رفته است.اما رتبه سوم را گروه بهمن با سه هزار و ۶۰۰ دستگاه به دست آورده که حاکی از رشد ۲۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل است. بهمن موتور در حال حاضر فقط روی فروش خوب دیگنیتی و فیدلیتی مانور می‌دهد؛ هر چند باید منتظر ماند و دید که آیا سدان رسپکت و فیدلیتی پرستیژ می‌توانند در جلب توجه مشتریان موفق عمل کنند یا خیر.

شش خودروساز دیگر تیراژ تولیدشان چهار رقمی نیست: سیف خودرو ۴۰۰ دستگاه، نورا موتور پارس ۳۵۰ دستگاه، سروش دیزل مبنا ۳۰۰ دستگاه، ریگان خودرو ۱۷۰ دستگاه، خودروسازان بم ۱۲۳ دستگاه و ایلیا موتور ۶۴ دستگاه. ایلیاموتور به‌عنوان عضو تازه‌وارد باشگاه خودروسازان خصوصی کشور، دایون Y5 را به‌عنوان شاسی‌بلندی دو دیفرانسیل از دیار اژدهای زرد روی خط مونتاژ دارد که هنوز معلوم نیست بتواند محصولی موفق در بازار بشود یا خیر. اما دیگر خودروسازها هر کدام نان تولید یک خودرو را می‌خورند: اس‌دبلیوام G01 برای سیف خودرو، سانگ‌یانگ تیوولی برای نورا موتور پارس، یوآز پاتریوت برای سروش دیزل مبنا، ریگان کوپا برای ریگان خودرو و لیفان X70 برای خودروسازان بم.

کدخبر: ۴۳۱۹۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر