کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۲۰۵
تاریخ خبر:

۷۲‌ روز مقاومت در جهنم یخ زده

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | ‌داستان پرواز ۵۷۱ هواپیمایی اروگوئه دیگر به تاریخ پیوسته است. پروازی که عازم شیلی بود اما در قله‌های کوه‌های آند سقوط کرد. لایه‌های عمیق برف نگذاشت که هواپیما منفجر شود و از ۴۵سرنشین، ۳۸نفر زنده ماندند. آنها در ارتفاع ۳۸۰۰متری و در یکی از سردترین نقاط کره خاکی به دام افتاده بودند.

با تعداد زیادی آسیب‌دیده و مجروح و در فقدان وسایل پزشکی و با خوراکی‌های بسیار کم. مجموعه‌ای از بیسکویت و بسته‌های کوچک غذا و تنقلات و بطری‌های نوشیدنی. روز بعد از حادثه ریزش بهمن هم کار را خراب‌تر کرد و تلفات جدیدی روی دست گروه گذاشت. بقیه با سوراخ‌کردن بدنه هواپیمای سقوط‌ کرده راهی برای تنفس‌ کردن و نجات از زیر بهمن پیدا کردند.

آنها هشت‌ هفته منتظر کمک باقی ماندند، در‌حالی‌ که گروه‌های نجات در پرواز برفراز منطقه نتوانستند هواپیمای سفید در میان انبوه برف را تشخیص دهند و عملیات نجات در همان هفته اول متوقف شده بود. این گروه برای زنده‌ ماندن مجبور به انتخابی شنیع شدند و آن خوردن اجساد بود.

درنهایت یک گروه سه‌نفره به رهبری یک دانشجوی پزشکی به کوهستان زدند تا بتوانند کمک پیدا کنند. یک نفرشان برگشت و دونفر دیگر ۱۰روز طاقت‌ فرسا را در کوهستان‌های پربرف راهپیمایی کردند و درنهایت خسته و نفس‌بریده به یک روستایی اهل شیلی برخوردند و نجات پیدا کردند.

همان روز دو هلیکوپتر برای نجات بازمانده‌های سقوط عازم منطقه شدند. درنهایت در ۲۲دسامبر ۱۹۷۲، ۱۶بازمانده این سانحه عجیب پس از ۷۲روز نجات پیدا کردند. عکس‌هایی از مسافران را درآغاز سفر هوایی‌شان و از دوران تلاش‌شان برای بقا به یادگار مانده است. آن دو پیشقراول شجاع یعنی ناندو پارادو و روبرتو کارنسا هنوز زنده هستند. در ۷۰ و ۶۷سالگی.

توضیحات

Andes

توضیحات

Andes

توضیحات

Andes

کدخبر: ۳۰۵۲۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر