کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۶۳۶
تاریخ خبر:

۶۰ درصد ثروت ملی در دست چهار نهاد است

روزنامه هفت صبح، ‌مصطفی آرانی |‌ بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روز شنبه مصاحبه‌ای داشت با سایت خبری الف. او در بخشی از این مصاحبه به ساختارهای اقتصادی در ایران و نقش دولت‌ها در آن پرداخته است و مدعی این شده که دولت در اقتصاد ایران نقش چشمگیری ندارد. این موضوع به شدت در فضای رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. این بخش از مصاحبه را بخوانید:

* به نظر شما محصول سیاست ورزی دو جریان سیاسی (اصولگرا و اصلاح‌طلب) آیا باعث افزایش سرمایه‌های اجتماعی نظام شده است یا بالعکس باعث کاهش آن شده است؟

به عقیده من عملکرد این دو جناح در افزایش یا کاهش سرمایه‌های اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای ندارد. در حال حاضر بخش مهمی از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا کم و بیش به هم نزدیک هستند. در مجلس به‌جز طیف پایداری، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معمولا در مسائل مهم ملی و کشوری هم موضع هستند، اما اداره کشور در واقع دست اینها نیست.

اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان موجب نابسامانی‌های امروز هستند آدرس غلط دادن است و نباید آدرس غلط داد و آنچه باعث کاهش سرمایه‌های اجتماعی نظام شده، عمدتا ربطی به عملکرد این دو طیف ندارد. درست است که این دو طیف در درون حاکمیت هستند و ممکن است دولت و مجلس را هم در اختیار داشته باشند، اما قدرت واقعی دست اینها نیست. امروز حتی اقتصاد کشور هم تحت کنترل این دو نهاد(مجلس و دولت ) نیست.

* این حرف کمی عجیب است، قدرت اقتصادی به‌طور مشخص در دست چه کسی است و به چه کسانی ارتباط دارد؟!

در کشور ما چهارنهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان که هیچ‌یک از اینها ارتباطی با دولت و
مجلس ندارند.
ولی قرارگاه خاتم که در کارهای سازندگی فعالیت می‌کند…

* آیا سود و مالیات عملکرد قرارگاه خاتم در ردیف‌های بودجه دیده می‌شود؟

- ممکن است بگویند خب دولت‌ها به این قرارگاه پروژه ندهند یا این‌که بگویند به‌خاطر توان فنی بالای این قرارگاه است که دولت‌ها به آن‌ها پروژه‌ها را واگذار می‌کنند…
داستان شکل‌گیری قرارگاه خاتم اینگونه بود که در طول جنگ و خصوصا پس از عملیات رمضان، به‌طور معمول هر سال یک حمله بزرگ از سوی رزمندگان ما برنامه‌ریزی می‌شد‌.

برای اجرای آن عملیات نیاز به بسیج همه امکانات کشور، خصوصا وسایل نقلیه سنگین و انواع ماشین‌های راهسازی بود که معمولا در اختیار سپاه گذاشته می‌شد و بسیاری از آنها به دستگاه‌های اجرایی و صاحب آن عودت داده نمی‌شد. به این ترتیب پس از پایان جنگ، سپاه پاسداران انقلاب به بزرگترین دارنده ماشین آلات سنگین کشور تبدیل شد.

و رئیس جمهور وقت مرحوم آقای هاشمی که به دلیل فرماندهی جنگ از این امکانات مطلع بود دستور داد که آنها برای سازندگی کشور استفاده شود و به این ترتیب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شکل گرفت. تا آنجا که من اطلاع دارم قرار نبود این قرارگاه نقش پیمانکار را ایفا کند و با استفاده از منابع دولتی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود.

کدخبر: ۲۸۱۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر