کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۳۰۸
تاریخ خبر:

۶خودرو‌ فرانسوی بازار ایران که زمانی کلی مشتری ‌‌داشتند

روزنامه هفت صبح |‌‌ دهه ۹۰ در بازه زمانی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ را می‌توان یک‌جورهایی عصر طلایی ورود خودروها به بازار ایران دانست. درها باز شده بود و هر روز خبر یک قرارداد جدید خودرویی رسانه‌ای می‌شد. برندها به بازار ایران سرازیر شده بودند و وزیر صمت به نمایشگاه خودرو پاریس می‌رفت. رنو و پژو یکه‌تاز بازار شده بودند و در این میان شاهد ورود این برندها بودیم؛ میتسوبیشی، دی اس، سئات، اوپل، هوندا و سوبارو ‌. از سوی دیگر فرانسوی‌ها گوی رقابت را از سایر رقبا ربوده بودند. اما به یکباره همه چیز عوض شد. ممنوعیت واردات از راه رسید، فرانسوی‌ها و برندهای مختلف کم‌کم از بازار داخلی ایران خداحافظی کردند و ما ماندیم و چینی‌ها و دو خودروساز داخلی. در این پرونده خودروهای دو برند معروف پژو و رنو که بعد از دهه ۹۰ به بازار داخل آمدند را مورد برر‌سی قرار می‌دهیم.

یک: رنو داستر، ۲۰۱۸ / قیمت یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان
رنو داستر به ایران رسید! سال ۹۲ بود که همه خبرگزاری‌ها خبر ورود رنو داستر به ایران را کار کردند. این شاسی‌بلند وارداتی در آن زمان تنها ۸۰ میلیون تومان قیمت داشت. درباره مشخصات این خودرو در آن زمان چنین ثبت شده است. از میان خودروهای اقتصادی داچیا که همگی با استفاده از پلتفرم لوگان شکل گرفته‌اند، داستر تنها محصول با توانایی آفرود و در عین حال از ارزان‌ترین خودروهای کراس‌اوور جهان است. سال ۲۰۱۴ واردات این مدل در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل به کشورمان آغاز شد. مدل دو دیفرانسیل داستر نیز از ۲۰۱۶ در ایران قابل خریداری بود. داستر همچنین برای مدل ۲۰۱۶ فیس‌لیفت بسیار مختصری را تجربه کرد که عمده تغییراتش در گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و طراحی مجدد جلوپنجره و سپرها خلاصه می‌شدند.

اشتراک فنی پیشرانه و جعبه‌دنده با رنو مگان باعث شده تا داستر به‌رغم تجهیزات اندک و طراحی ساده‌اش اما از مشخصات فنی قابل قبولی برخوردار باشد؛ به‌ویژه در نسخه ۴WD که از این جهت بسیاری از رقبای هم‌قیمتش را پشت‌سر می‌گذارد. داسترهای نیوفیس نگین خودرو، در تیپ‌ SE یا فول و همچنین در تیپ PE یا نیمه فول به کشورمان آمدند. تشخیص این دو تیپ از یکدیگر، کار سختی نیست. در تیپ PE قاب آینه‌ها مشکی است و سپرها، رکاب جانبی و باربند نیز همرنگ بدنه نبوده و از جنس فایبرگلاس هستند. ضمن اینکه تیپ PE رینگ‌های فولادی دارد. به لحاظ امکانات نیز تیپ PE دو آپشن مهم یعنی «کروز کنترل» و «کنترل پایداری» ندارد.

دو: رنو تالیسمان۲۰۱۸/ قیمت دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان
خودروسازان فرانسوی از دیرباز در ارائه خودروهای لوکس و سدان‌های فول‌سایز با مشکل مواجه بوده‌اند اما تالیسمان نماد تلاش دوباره رنو برای عرض‌اندام در این بخش از بازار است. این سدان زیبا که براساس زبان طراحی جدید رنو شکل گرفته است، همزمان با عرضه جهانی به کشورمان نیز وارد و با استقبال بسیار خوب مشتریان روبه‌رو شد. تعداد بسیار محدودی از تالیسمان‌های وارداتی از مدل ۲۰۱۶ هستند اما واردات انبوه آن از مدل ۲۰۱۷ آغاز شد.

تیپ E2 تالیسمان تنها در فروش اول آن موجود بود و به همین دلیل نیز هم‌اکنون در بازار نایاب است. عدم وجود آپشن‌هایی مانند سنسور جلو، رادار نقطه کور، هدآپ، صندوق‌پران هوشمند، سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن جلو و عقب، ماساژور، مانیتور بزرگ، صندلی‌های کامفورت و سیستم صوتی BOSE از جمله کمبودهای تیپ E2 تالیسمان در مقایسه با تیپ E3 آن است. نکته جالب دیگر این است که تیپ E3 فول شرکتی همگی دارای ۳ رادار (نقطه کور+تغییر لاین+تابلوخوان) هستند اما رنو به‌دلیل شرایط نامناسب جاده‌های ایران، رادارهای تغییر لاین و تابلوخوان را غیرفعال کرده است. قیمت مدل پایه رنو تالیسمان ۱۶۴ میلیون تومان و قیمت مدل فول این خودرو ۱۷۹ میلیون تومان در مهر سال ۹۵ توسط نگین خودرو نمایندگی این شرکت اعلام شد.

سه: رنو کولئوس نسل دو ۲۰۱۸/ قیمت دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان
مدل ۲۰۱۷ کولئوس روز ۲۶ بهمن سال جاری(سال ۹۵) رونمایی خواهد شد. این خبر در شش سال پیش تنظیم شده است. محدوده قیمتی این خودرو ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود. این خودرو مجهز به پیشرانه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر ۱۷۰ اسب بخاری و ۲۳۳ نیوتن‌متری است که خروجی خود را از طریق نوعی جعبه ‌دنده CVT موسوم به X-Tronic به چرخ‌های جلو یا هر چهار چرخ می‌رساند تا شتاب اولیه طی کمتر از ۹.۸ ثانیه ثبت گردد.

مصرف سوخت ترکیبی کمتر از ۸.۷ لیتر و امکاناتی چون تهویه مطبوع دوگانه خودکار، سقف پانورامیک، حسگر نور و باران، چراغ روشنایی در روز (DRL)، استارت دکمه‌ای، سامانه صوتی حرفه‌ای Bose با نمایشگر Rlink2، منو فارسی مخصوص بازار ایران، درب الکتریکی صندوق بار، آینه تاشوی برقی، تودوزی چرم با دوخت سفارشی، گرم‌کن غربیلک فرمان، صندلی‌های برقی جلو با گرم‌کن و سردکن، کروز کنترل و محدودکننده سرعت و GPS نیز دیگر ویژگی‌های آن را تشکیل می‌دهند.آن زمان اعلام شد رنو کولئوس ۲۰۱۷ پس از ورود به بازار خودروی ایران، با میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا راو۴، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه و احتمالاً نیسان ایکس-ترِیل (X-Trail) به رقابت خواهد پرداخت. این دورگه فرانسوی - ژاپنی در ایران باقی نماند.

چهار: پژو ۲۰۰۸ سال ۹۸/ قیمت یک میلیارد ۳۵۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۰۸ با پیشرانه‌‌ قدرتمند ۱.۶ لیتری توربو و توان بیشینه‌‌ ۱۶۳ اسب بخار آخرین محصول فوق‌العاده پژو فرانسوی در بازار ایران خواهد بود. این خبر برای سال ۹۵ است. این کراس‌اوور زیبا در حقیقت نخستین محصول شرکت ایکاپ است؛ شرکتی که با مشارکت ایران‌خودرو و پژو تأسیس شده است.این خودرو از سال ۲۰۱۳ وارد بازارهای جهانی شده ‌ و به‌تازگی نسخه‌‌ فیس‌لیفت‌شده‌‌ آن نیز با طراحی زیباتر رونمایی شد. بدین ترتیب به‌زودی شاهد ورود نسخه‌ جدید این خودروی شاسی‌بلند و زیبا به بازار کشورمان خواهیم بود. اما این خودروی زیبا خیلی زود از ایران رفت. این خودرو در ایران با قدرتمند‌ترین پیشرانه‌‌ در دسترس عرضه خواهد شد.

این پیشرانه ۱.۶ به توربوشارژر مجهز است و می‌تواند حداکثر توان ۱۶۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بردقیقه تولید کند. حداکثر گشتاور پیشرانه‌‌ مورد بحث ۲۴۰ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. طراحی داخلی پژو ۲۰۰۸ نیز بی‌نظیر است و همه امکاناتی که نیاز دارید از جمله: صفحه نمایشگر ۷ اینچی ، اتصال بلوتوث‌، سیستم دید عقب، سیستم نمایش اطلاعات، سیستم توزیع‌کننده نیروی ترمز‌، سیستم کمکی ترمز‌، کروز کنترل و … در اختیار شماست. پژو ۲۰۰۸ از یک موتور ۴ سیلندر به حجم ۱٫۶ لیتر با قدرت ۱۲۰ اسب بخار استفاده می‌کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ اعلام شده برای این خودرو ، معادل ۹٫۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۱۹۲ کیلومتر بر‌ساعت می‌رسد.

هیوندای نخستین خودروساز پسابرجامی بود که با هدف مونتاژ، پا به بازار ایران گذاشت و در اواخر سال ۹۵ با کرمان‌موتور، کارش را شروع کرد. بعد از هیوندای نوبت به آمدن فرانسوی‌ها رسید که با پیش‌فروش پرحاشیه پژو ۲۰۰۸ در اوایل تابستان ۱۳۹۶، وارد فاز اجرایی شد. پژو ۲۰۰۸ با اینکه متولد ۲۰۱۳ است اما نسخه‌ای که در ایران مونتاژ می‌شود از نسخه فیس‌لیفت آن بوده که سال ۲۰۱۶ به بازار جهانی معرفی شد. این خودرو را می‌توان کراس‌اووری هم‌سایز با کپچر و تیوولی توصیف کرد که به لطف پیشرانه قدرتمند، طراحی زیبا و بازار مستعدش، شانس بسیار خوبی برای قبضه ‌کردن بازار کراس‌اوورهای کوچک دارد.سال ۹۵ قیمت این خودرو ۱۳۰ میلیون تومان بود‌ ‌.

پنج: پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷/ قیمت دو میلیارد و ۳۰ میلیون تومان
برند محبوب پژو چند وقتی است که در پی راه یافتن به بازار ایران و بهبود اوضاع خود است؛ از این رو طی قراردادهای جدیدی که در ایران عقد کرده پژو ۵۰۸ را روانه بازار ایران کرده است. خبر برای بهمن سال ۹۵ است. پژو ۵۰۸ در سال ۲۰۱۴ فیس‌لیفت شد و بدین ترتیب تغییراتی در نمای خارجی و داخلی صورت گرفت. طراحی ظاهری این خودرو بسیار لوکس و زیبا بوده و نمونه جدید آن برای ارائه به بازار ایران در نظر گرفته شده است.

پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو از نوع ۴ سیلندر با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی است. این پیشرانه‌‌ توربوشارژ قادر به تولید توانی بالغ بر ۱۶۵ اسب بخار است، ضمن آنکه حداکثر گشتاوری که در اختیار راننده قرار می‌دهد، معادل ۲۴۰ نیوتن‌متر است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۸٫۹ ثانیه است و حداکثر سرعت آن ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت . از لحاظ مصرف سوخت نیز معادل ۵٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. پژو در سال‌های اخیر نشان داده ‌ که در زمینه‌‌ تولید پیشرانه‌های کم‌حجم توربوشارژر مهارت زیادی دارد. این دسته از پیشرانه‌ها در کنار مصرف اندک سوخت، توان زیادی تولید می‌کنند.قیمت این خودرو سال ۹۵، ۱۷۰ میلیون تومان بود‌ ‌.

شش: رنو کپچر، مدل ۲۰۱۷/ قیمت یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان
استقبال جهانی مشتریان از خودروهای کراس‌اوور باعث شده که هاچ‌بک ریز‌نقشی نظیر رنو کلیو نیز با اعمال تغییراتی تبدیل به خودرویی کراس‌اوور شود و در سال ۲۰۱۳ با نام کپچر به بازار جهانی بیاید. واردات این مدل از سال ۲۰۱۶ توسط ایران‌خودرو آغاز شد و در سری نخست با استقبال چشمگیر مشتریان همراه بود اما به تدریج و با ورود رقبای جدیدی نظیر تیوولی و ۲۰۰۸، تب خرید کپچر در بازار فروش، اندکی افت کرد ولی همچنان این فرانسوی ارزش خرید بالایی دارد. سری دوم کپچر در مدل ۲۰۱۷ به ایران آمد که برخلاف مدل ۲۰۱۶ آن، دارای روکش چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، شیشه دودی عقب و کنسول میانی صندلی‌های جلوست.

مدل‌های موجود۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است. قیمت این خودرو در سال ۹۵ حدود ۱۰۵ میلیون تومان بوده. کابین کپچر از طراحی فانتزی و جالبی برخوردار است که هرچند با کمبود برخی آپشن‌ها، خشکی پلاستیک‌های داشبورد و روکش‌های پارچه‌ای صندلی‌ها (نسخه ۲۰۱۶) تا حدودی اقتصادی بودنش را لو داده اما به‌واسطه برخورداری از نشانگرهای پشت‌آمپر جذاب، کنسول میانی زیبا و طراحی جالب پنل تنظیمات تهویه، حس خوشایندی به سرنشینان منتقل می‌کند. از همه اینها مهم‌تر اینکه خطوط منحنی به‌کار رفته در داخل اتاق، ضمن افزایش جذابیت کابین باعث ایجاد هارمونی مناسبی میان بخش داخلی با فرم سیال بیرونی خودرو شده‌ است.

کدخبر: ۴۷۱۳۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر