کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۷۴۲
تاریخ خبر:

۵۰درصد زندانیان امنیتی مرخصی گرفته‌اند

آخرین وضعیت زندان سقز و پرونده‌های نجفی، طبری، پروین و … سخنگوی قوه قضائیه از نقش این دستگاه در جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰واحد تولیدی و پیشگیری از بیکارشدن کارگران این واحدها در راستای تحقق رونق تولید خبر داد.

* در سال ۹۸، قوه قضائیه توانست ۱۵۰۰میلیارد از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین ۱۴۵۰‌میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان ۳۰۰‌میلیارد تومان توسط قوه قضائیه به بانک مرکزی واگذار شد.

از اموال تعاونی ثامن‌الحجج ۶۰۰‌میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و ۴۳۵‌میلیارد به مردم و سپرده‌گذاران پرداخت شد و اموال و دارایی‌های دیگری نیز از این موسسه شناسایی شده که به مرور فرآیند خروج یا انتقال آن‌ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تامین شده باشد.

* (درباره پرونده‌های اقلام دارویی): این پرونده‌ها در دادسراها رسیدگی شده است. در دادگاه‌های برخی استان‌ها رای صادر شده ولی در تهران با شرایط کرونایی هنوز رای این پرونده‌ها صادر نشده ولی با دستورالعمل جدید و فعال‌شدن محاکم با دستورالعمل جدید، ان‌شالله رای مقتضی صادر می‌شود.

* قبلا گفتیم که پرونده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت‌ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار شود.

* (درباره عدم اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران): این ادعا که در زندان به تعبیری در بند و اندرزگاهی که آقای نجفی حضور دارد، یک نفر مبتلا به کرونا شده است، صحت ندارد و به هیچ عنوان هیچ‌کدام از افراد در اندرزگاه مبتلا به بیماری کرونا نیستند. مرخصی به کسانی داده شده است که محکومیت قطعی دارند و از آن‌جا که آقای نجفی رای محکومیت قطعی برایش صادر نشده، از دایره شمول مرخصی خارج و قرار بازداشت دارد که بعد از قطعی‌شدن رای صادره در مورد او، درباره مرخصی ایشان تصمیم گرفته می‌شود و اگر رای ایشان قطعی شده بود می‌توانستند در این ایام از مرخصی استفاده کنند.

* ما به بیش از ۵۰درصد زندانیان امنیتی مرخصی دادیم و بعضی هم به مرخصی نیامدند. ما ادعا نکردیم صدرصد به مرخصی آمدند. هم به امنیتی‌ها مرخصی دادیم و خیلی اسامی ‌اعلام شد و هم در عفو به خیلی از امنیتی‌ها عفو دادیم. انتقاداتی مصداقی شد که چرا به فلانی ندادید؟ ما در این موضوع تصمیمات‌مان فردی نبود و به هیچ عنوان در مورد فرد تصمیم نگرفتیم که به این فرد مرخصی و عفو بدهیم یا ندهیم و شاخص و معیار گذاشتیم.

برخی از زندانیان رفتارشان با این معیارها انطباق داشت و از آن استفاده کردیم و برخی از زندانیان منطبق نبود که استفاده نکردیم؛ لذا این‌که انتقاداتی انجام شده، نه ما انتقادات را وارد نمی‌دانیم زیرا خوب عمل کردیم و الگوی‌سازی برای کشورهای مختلف کردیم و هم زندانیان و خانواده زندانیان و هم مجامع و نخبگان با سلایق مختلف از این اقدام قوه قضائیه تقدیر کردند و ما این مسیر را ان‌شاالله ادامه خواهیم داد.

* ما در این ایام متاسفانه یکی‌دو حادثه در برخی زندان‌ها داشتیم، از جمله در زندان سقز که با یک برنامه‌ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان انجام شد و در کنارش با سهل‌انگاری برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت می‌کردند، شاهد فرار زندانیان از سقز بودیم اما بلافاصله اعلام کردیم که حتما هم باید این زندانیان دستگیر شوند و هم با افرادی که قصور کردند، برخورد شود.

برای برخی از آن‌هایی که قصور کرده بودند، پرونده تشکیل دادیم و برخی بازداشتند و با همکاری مراجع و مجموعه زندانبان اکثر این زندانیان دستگیر شدند و تعدادی خودمعرف آمدند. امروز انگشت‌شماری از آن‌ها بیرون‌اند.

خوشبختانه هم عامل اصلی و محرک و طراح این توطئه دستگیر شد و هم در بین فراریان تمامی ‌کسانی که جرایم خشن انجام داده بودند و جزو مجرمین خطرناک بودند، به‌موقع دستگیر شدند. الان کسانی که باقی ماندند، کسانی هستند که اتهامات سنگینی ندارند و ما در اولویت‌مان دستگیری کسانی را قرار داده بودیم که جرم سنگین داشتند که با صلابت آنها را شناسایی کردیم و به زندان بازگرداندیم و مجازات می‌کنیم.

هم امنیت و هم سلامت در زندان‌ها برقرار است. کسانی که در زندان‌ها هستند، درست است که مجرم‌اند اما حقوقی دارند ازجمله حق حیات و سلامت و بهداشت عمومی‌ و در این قصه با کمک وزارت بهداشت و کمک بخش‌های مختلف، تمام اقدامات بهداشتی در زندان‌ها انجام شده است و ما امروز نگرانی در امنیت و سلامت زندان‌ها نداریم.

کدخبر: ۳۱۸۷۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر