کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۱۱۶
تاریخ خبر:

۳۰ روز سرمایه‌گذاری برای ۴۷ درصد سود

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گزارشی درباره مزایای خرید سهام شرکتی که امروز برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود .‌ امروز سرمایه‌گذاران بورس خودشان را برای شانزدهمین عرضه اولیه سال ۹۸ آماده می‌کنند. سهام شرکت کلر پارس امروز برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود و سهم هر کد بورسی از سهام این شرکت حداکثر ۲۳۶هزار تومان در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود درنهایت هر نفر بتواند ۱۰۰هزار تومان سهام بخرد.

۱۰۰هزار تومانی که به زودی قرار است پله پله و بدون توقف سود نصیب خریداران عرضه اولیه کند. بررسی نوبت‌های قبلی عرضه اولیه در بورس نشان می‌دهد، سودی که سهامداران در یک مدت کوتاه دو‌سه‌هفته‌ای به جیب می‌زنند، به‌ طور میانگین به ۴۷درصد می‌رسد. آنطور که مدیرعامل فرابورس اعلام کرده، در بهمن‎ماه هر هفته یک عرضه اولیه خواهیم داشت. هفته اول نوبت سهام شرکت ذوب روی اصفهان بود و امروز نوبت به شرکت کلر پارس رسیده است. دو شرکت مهر آیندگان و لاستیک یزد هم تا آخر بهمن در نوبت عرضه اولیه قرار دارند.

*** عرضه اولیه چقدر سرمایه لازم دارد؟
میزان سرمایه لازم برای عرضه اولیه بستگی به ارزش شرکت دارد. حسابدار‌ها ارزش یک شرکت را تخمین می‌زنند و براساس قیمت هر سهم تعیین می‌شود. عموما ۱۰درصد سهام شرکت‌ها بین کل افراد حاضر در بورس به طور مساوی تقسیم می‌شود. برای مثال ارزش سهام کلر که امروز در بازار عرضه می‌شود، دوهزار و ۹۵۰تومان تعیین شده و هر نفر می‌تواند تا سقف ۸۰سهم سفارش دهد. هرچند در نهایت ممکن است تعداد سهام کمتری به هر نفر برسد. چراکه کل سهام شرکت بین یک‌میلیون نفر شرکت‌کننده تقسیم خواهد شد. با این حساب سرمایه لازم برای شرکت در عرضه اولیه کلر ۲۳۶هزار تومان است.

*** عرضه اولیه چقدر سود می‌دهد؟
قیمت سهام در عرضه اولیه عموما پایین‌تر از ارزش واقعی آن در نظر گرفته می‌شود. این مورد باعث می‌شود سهام شرکت‌ها در روزهای اول به طور متوالی افزایش قیمت پیدا کند. این رشد تا چندروز ادامه خواهد داشت تا اینکه خود سهام‌داران تصمیم بگیرند، سهامشان را بفروشند. شرکت‌هایی که در سال ۹۸ عرضه اولیه شده‌اند، عموما طی ۳۰روز به حداکثر ارزش خود رسیده‌اند و در این مدت بین ۲۰ تا ۲۰۰درصد سود نصیب سهام‌داران کرده‌اند.

هرچه ارزش سهام بیشتر باشد، بازدهی آن عموما کمتر خواهد بود. برای مثال سهم هر نفر از سهام شرکت پتروشیمی ‌نوری که تیرماه عرضه اولیه شد، یک‌میلیون و ۶۶۵هزار تومان بود. این سهم در عرض ۳۰ روز ۲۷درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کرد. بیشترین بازدهی عرضه اولیه در سال ۹۸ مربوط به شرکت دارویی رهاورد تامین، از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی است که سهم هر نفر از سهام آن ۲۹هزار تومان بود، اما در عرض ۴۰روز سه‌برابر شد و ۲۰۵درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کرد. به طور میانگین شرکت‌هایی که در سال ۹۸ عرضه اولیه شدند، طی ۳۰روز توانسته‌اند ۴۷درصد سود نصیب سهام‌داران کنند.

مجموع سهام هر نفر از عرضه اولیه‌های سال ۹۸ حدود چهارمیلیون و ۸۰۰هزار تومان بوده و با در نظر گرفتن سود ۴۷درصدی، هر نفر توانسته تا اینجای کار حدود دومیلیون و ۲۰۰هزار تومان از عرضه اولیه درآمد داشته باشد. باید توجه داشته باشید که شرکت در عرضه اولیه نه وقت می‌خواهد، نه دانش خاصی لازم دارد. صرفا کافی است سرمایه لازم برای شرکت در عرضه اولیه را در اختیار کارگزارتان بگذارید. این سرمایه در بیشترین حالت حدود یک‌میلیون تومان خواهد بود.

*** چطور می‌توان در عرضه اولیه شرکت کرد؟
اگر بتوانید دوساعت وقت بگذارید و با مراجعه به یک کارگزاری کد بورسی بگیرید، بقیه کار راحت خواهد بود. درحال حاضر بیش از ۱۰۰کارگزاری در بورس فعال هستند که هر کدامشان می‌توانند کارتان را برای ورود به بورس راه بیندازند. کافی است نزدیک‌ترین شعبه را پیدا کنید و با کارت ملی و شناسنامه به کارگزاری بروید. بعد از ثبت‌نام در سامانه سجام، شما کد بورسی دریافت خواهید کرد. می‌توانید در همان شعبه از کارگزار بخواهید که در عرضه اولیه‌های پیش ‌رو به‌ صورت خودکار برای شما سهام بخرد.

از اینجای کار به بعد اصلا لازم نیست خودتان را به زحمت بیندازید. کارگزاری به طور خودکار برایتان عرضه اولیه خواهد خرید. صرفا در زمان‌هایی که اعتبارتان نزد کارگزاری کمتر از ارزش سهام باشد، کارگزاری برای افزایش اعتبار با شما تماس خواهد گرفت تا بتواند به جای شما عرضه اولیه بخرد. ثبت‌نام در کارگزاری در حد یک ساعت زمان می‌برد و نهایتا به دوساعت خواهد کشید. علاوه بر خودتان، می‌توانید برای تمام اعضای خانواده‌تان کد بورسی بگیرید تا سهمتان از عرضه اولیه‌های بورس بیشتر شود.

کدخبر: ۳۰۸۱۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر