کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۰۲۳۳
تاریخ خبر:

۳سال زندان برای احمق نامیدن رئیس‌جمهور حامی ترامپ

در حکمی نادر، یک نویسنده لهستانی به اتهام توهین به رئیس‌جمهوری این کشور در شبکه‌های اجتماعی، به سه سال زندان محکوم شده است. جاکوب زولچیک در ماه نوامبر در یک پست فیسبوکی از آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، انتقاد کرده و او را را «احمق» خوانده بود. توهین به رهبران دولت در لهستان جرم کیفری محسوب می‌شود. دادستان ورشو با استناد به ماده‌ای در قانون مجازات عمومی علیه وی کیفرخواستی تنظیم کرده و توهین به رئیس دولت را جرم تلقی می‌کند. بر همین اساس تا سه سال زندان در انتظار جاکوب زولچیک خواهد بود.

آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان که از متحدان نزدیک دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش بود، پس از انتخابات آمریکا در توئیتی با تبریک به جو بایدن، پیروزی وی را به طور کامل تصدیق نکرد و با وجودی که اکثر رهبران جهان پیروزی بایدن را تبریک گفته بودند، اظهار کرد لهستان منتظر پیروزی وی در آرای الکترال است. در آن زمان زولچیک در واکنش در فیسبوک خود نوشت با آن‌که مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات آمریکا را دارم، هرگز عبارت «نامزدی توسط کالج انتخاباتی» را نشنیده‌ام.

دودا، وفادار به حزب راست‌گرای قانون و عدالت لهستان، در توئیتر خود نوشت: به جو بایدن برای مبارزات انتخاباتی موفقیت‌آمیز ریاست جمهوری تبریک می‌گویم. جاکوب زولچیک هم در پیام فیسبوکی خود، رئیس‌جمهوری لهستان را یک «احمق» خواند و اضافه کرد آقای دودا از به رسمیت شناختن ریاست ‌جمهوری جو بایدن طفره رفته است.

زولچیک در مورد تصمیم دادگاه مجرم شناخته شدنش نوشت: احتمالا اولین نویسنده لهستانی هستم که طی سال‌های طولانی به خاطر آن‌چه نوشته محاکمه می‌شود. در دوره‌های پس از حاکمیت کمونیسم در لهستان، توهین به رؤسای جمهوری با مجازات نقدی یا خدمت اجباری، و نه حکم زندان، اجرا می‌شد. با این حال مورد جدید در دوره‌ای رخ داده است که بسیاری از آن با عنوان دوره تضعیف استانداردهای دموکراتیک این کشور از زمان به قدرت رسیدن راست‌گرایان افراطی یاد می‌کنند.

کدخبر: ۳۸۰۲۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر