کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۱۱
تاریخ خبر:

۲۴‌ساعت پردلهره‌ فوتبال؛ پرسپولیس حذف می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | آیا خطری پیروزی بزرگ پرسپولیس در غرب آسیا را تهدید می‌کند؟‌آیا شکایت النصر عربستان بر پایه اطلاعات بروتوس‌های وطنی است؟‌‌ در فضای مجازی و به‌خصوص در صفحات عرب زبان هواداران تیم‌های النصر تصاویری از صدور یک حکم منتشر شد که شمایلی مانند احکام فیفا را داشت و رسانه‌های عربی مدعی شدند که این حکم، متعلق به پرونده برانکو ایوانکوویچ است .

در آن ذکر شده که باشگاه پرسپولیس به دلیل عدم پرداخت مطالبات سرمربی پیشین خود، محکوم به بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی شده و نباید از بازیکنان جدید خود در لیگ قهرمانان استفاده می‌کرده است و لذا تمام بازی‌های این تیم در این دوره از رقابت‌ها باید مردود اعلام گردد. این‌ها در حالی است که اخیرا فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرد پنجره نقل و انتقالاتی تیم پرسپولیس یک ماه پس از حکم فیفا و از روز ۱۲ سپتامبر (معادل روز ۲۲شهریور) بسته شده است.

در سایت فدراسیون فوتبال اخطارهایی برای تیم‌های شهرخودرو و استقلال هست که به آنها تا آخر وقت ۱۷شهریور برای ارسال لیست به آسیا مهلت داده و اخطار دیگری هم برای پرسپولیس و سپاهان است که تا انتهای روز هجده شهریور این مهلت ذکر شده است. چون بازی‌های سپاهان و پرسپولیس با یک‌روز فاصله نسبت به استقلال و شهرخودرو آغاز می‌شده است.

در این میان آخرین قراردادهای پرسپولیس در روز هجده شهریور ثبت شده‌اند. پس پرسپولیس قاعدتا همان روز هجدهم فهرست را ارسال کرده است. در واقع هجده شهریور مهلت ارسال اسامی ‌به کنفدراسیون آسیا بوده و ۲۲ شهریور هم روزی بوده که پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس بسته شده است.

به نظر مشکلی نمی‌آید اما علی خطیر، معاون سابق استقلال و یکی دو سایت تلگرامی ‌بر این تاکید دارند که اگر فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون آسیا قبلش هماهنگ نکرده باشد ممکن است برای پرسپولیس تبعاتی به وجود بیاید. خطیر که سال قبل سر پرونده سوپرجام و حاضر نشدن استقلال برای بازی پرونده مهمی ‌را درkas باخته بود در برنامه‌ای رادیویی که با مجری‌گری سردبیر سایت فوتبالی در جریان بود(این سردبیر خود از طرفداران بسیار متعصب استقلال است‌!) این تفسیر را پی می‌گیرد که قانون فیفا یعنی محروم شدن پرسپولیس از پنجره نقل و انتقالات از همان روز ابلاغ یعنی ۲۲ مرداد باید رعایت شود.

او در یک برنامه رادیویی می‌گوید جمعا در دو حالت ممکن است بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی رخ دهد: اول بنا به رای کمیته تعیین وضعیت و دوم مطابق رای کمیته انضباطی فیفا، که در مورد پرونده آقای برانکو، مورد دوم یعنی رای کمیته انضباطی صدق می‌کند. در واقع حکم اول از سوی کمیته تعیین وضعیت صادر شده است که به علت درخواست تجدید نظر از سوی باشگاه پرسپولیس، پرونده در نهایت به کمیته انضباطی فیفا ارجاع داده شد و پس از مهلت یک ماهه‌ای که در اختیار باشگاه پرسپولیس گذاشته شد، به دلیل عدم پرداخت مطالبات برانکو، پنجره نقل و انتقالاتی این تیم به صورت اتوماتیک بسته شد.

از آن‌جایی که رای صادره فیفا در مورد پرونده برانکو، رای کمیته انضباطی است و نه کمیته تعیین وضعیت، بنده امیدوارم فدراسیون فوتبال ایران استعلام‌های موردنیاز را از فیفا گرفته باشد پیش از آن که باشگاه پرسپولیس به جذب بازیکن جدید اقدام کند. زیرا از نگاه بنده به وضوح در رای فیفا آمده، باشگاه پرسپولیس نمی‌توانسته در موعد زودتر از به اتمام رسیدن مهلت یک ماهه‌اش نیز به جذب بازیکن جدید اقدام کند‌.

قطعا قانونگذار به گونه‌ای قوانین را تنظیم کرده است که باشگاه نتواند به این سادگی قوانین فیفا را دور بزند. و با اینکه باشگاه از ۲۲ مرداد یعنی از روز ابلاغ رای از فرصت یک ماهه برای پرداخت بدهی اطلاع داشته، بیاید و مطالبات طلبکار را صرف خرید و جذب بازیکن جدید نماید.

هدف از اعمال محرومیت نقل و انتقالاتی این است که به قوانین فیفا احترام گذاشته شود و باشگاه بدهی‌های خود را به طلبکاران پرداخت نماید و مطمئنا قرار نیست این قوانین به این راحتی دور زده شود.باز هم امیدوارم فدراسیون فوتبال استعلام‌های موردنیاز و اجازه ثبت بازیکن جدید در باشگاه پرسپولیس را از فیفا گرفته باشد، زیرا از دید بنده بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی از ابتدا تا انتهاست.

سردبیر سایت فوتبالی در همین برنامه رادیویی اظهار نمود: به نظر می‌رسد در متن این حکم که از نظر قالب و نگارش بسیار مشابه احکام فیفاست، ذکر شده تا زمانی که پول برانکو پرداخت نشود، پرسپولیس قادر به جذب بازیکن جدید نخواهد بود و مسئله مهم دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که چرا فدراسیون فوتبال زودتر بسته بودن پنجره پرسپولیس را اعلام نکرد و این امکان وجود دارد که اقدام باشگاه پرسپولیس برای جذب بازیکن جدید نیز به علت بی‌اطلاعی از صدور رای فیفا و عدم اطلاع‌رسانی فدراسیون بوده باشد. از نظر عقلانی، منطقی نیست که باشگاه بدهکار به جای پرداخت مطالباتش آن هزینه را صرف جذب بازیکن جدید کند و از طرف فیفا برخوردی صورت نگیرد.

در ادامه مهدی محمودی، کارشناس حقوقی فوتبال و کارشناس حقوقی پرونده برانکو ایوانکوویچ اظهار نمود: بنده رای پرونده برانکو را دیدم و در این رای یک فرصت ۳۰روزه به باشگاه داده شده و به صراحت اعلام کرده که پس از گذشت این ۳۰ روز باشگاه نمی‌تواند نسبت به جذب بازیکن جدید اقدام نماید و به‌نظر بنده برای باشگاه پرسپولیس مشکل‌ساز نخواهد بود.

تصاویری که از حکم فیفا در مورد پرونده برانکو در فضای مجازی منتشر شد، مربوط به رای فیفا در مورد این پرونده است و صراحت دارد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که تاریخ ابلاغ حکم حائز اهمیت نیست و ممنوعیت باشگاه پرسپولیس از ثبت بازیکنان جدید پس از منقضی شدن مهلت ۳۰‌روزه اعمال شده است.

به نظر من باشگاه پرسپولیس هوشمندانه عمل کرد. به هرحال آن‌ها از پرونده طارمی ‌تجربه کسب کرده بودند و تا می‌توانستند به سرعت بازیکنان مدنظرشان را جذب کردند که این بازیکنان هم خوب از آب در آمدند. فکر می‌کنم فدراسیون فوتبال بر جریان نقل و انتقالات نظارت داشته که اجازه داده این بازیکنان ثبت شوند و اما این که چرا خبر بسته شدن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس را اعلام نکردند، به سیاست‌های فدراسیون فوتبال بر می‌گردد.

به هرحال باید تا ۱۵ مهرماه یعنی فردا صبر کنیم. آیا خبطی صورت گرفته ؟‌آیا با نوعی هماهنگی برای فرار از مقررات قانونی سروکار داریم؟‌ آیا هیاهوی بسیار برای هیچ است و پرسپولیس از قوانین به بهترین وجه استفاده کرده است؟‌ ۲۴ ساعت سخت و پردلهره را در پیش خواهیم داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • sajad145

    تا کی دوستان استقلالی میخوان ادامه بدن؟ سالهای دهه ۸۰ فراموش نشده. سالهایی که پر سپولیس در منجلاب مدیریتی بود و دوستان اس تقلالی در کمال آسایش به قول خودشون بمب م یترکاندند. چرا اون سالها کسی از حمایت ح رفی نمیزد؟ حالا موفقیتهای پرسپولیس رو به حمایت ربط میدید ولی حتی یک مصداق برای ا دعاتون بیان نمیکنید . بعد که موفقیت پرسپ ولیس در آسیا رو نمیتونید تحمل کنید با نش ون دادن راهکار برای عرب ها میخواید جلوی پرسپولیس رو بگیرید. دوستان استقلالی انگا ر عادت کردن به سالهای بی انصافی دهه ۸۰ ک ه همه چیز بر وفق مرادشون بود حالا که پرس پولیس دست بر زانوی خودش گذاشته و با وجود مدیریت ضعیف وزارت و اینهمه تغییر و تحول و این همه مشکل باز هم قهرمان میشه…. بس کنید.