کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۶۲۶
تاریخ خبر:

۱۸‌نکته از لایحه بودجه ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح | لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پس از کلی بحث و بررسی توسط نمایندگان مجلس به شورای نگهبان ارسال شد. بعضی از این تغییرات که با اصرار نمایندگان در لایجه بودجه گنجانده شده می‌توانند به‌طور مستقیم در زندگی ایرانی‌ها تاثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال افزایش هزینه‌های عوارض و گمرک گوشی‌های موبایل ۶۰۰دلاری، بدون شک قیمت تلفن ‌همراه را افزایش خواهد داد. اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی یا صفحات دنیای مجازی که برای صاحبان خود درآمد ایجاد می‌کنند، از مهم‌ترین تغییرات مدنظر نمایندگان مجلس به‌حساب می‌آید. با هم نگاهی کلی به این تغییرات می‌اندازیم.

* یک: نمایندگان مجلس با افزایش ۲۵درصدی حقوق‌ کارمندان دولت در سال آینده مشروط بر اینکه از سقف حداکثر دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان تجاوز نکند، موافقت کردند.

* دو: مجلس با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران و تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی از محل واگذاری سهام و اموال دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرد.

* سه: حقوق کارمندان دولت تا سقف چهار میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد. همچنین مالیات ماهانه حقوق‌های بین چهار تا هشت میلیون ۱۰درصد، مالیات ماهانه حقوق‌های بین هشت تا ۱۲ میلیون، ۱۵درصد، ۱۲ تا ۱۸میلیون تومان ۲۰درصد و مالیات ماهانه حقوق‌های بین ۱۸ تا ۲۴میلیون تومان ۲۵درصد، مالیات ماهانه حقوق‌های بین ۲۴ تا ۳۲میلیون تومان ۳۰درصد و حقوق‌های بالای ۳۲میلیون تومان در ماه مشمول مالیات ۳۵درصدی می‌شوند.

* چهار: اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌مدت یک سال تمدید شد.

* پنج: سرمایه‌گذاران مردمی در پروژه‌های زیربنایی در سال ۱۴۰۰ از مالیات معاف شدند.

* شش: اینفلوئنسرها در شبکه‌های مجازی باید مالیات بدهند. به‌این ترتیب درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

* هفت: نمایندگان مجلس میزان دریافت مالیات از انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند. خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، لوکس محسوب می‌شوند.

* هشت: رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه تاکید کرد که قضات و پزشکان باید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ درصد مالیات پرداخت کنند.

* ۹: مشاغل آسیب دیده از کرونا مشمول معافیت‌های مالیاتی شدند.

* ۱۰: مجلس دولت را مکلف کرد برای متولدان ابتدای سال ۱۴۰۰، یک میلیون تومان سهام اختصاص دهد.

* ۱۱: قرار است وام ۷۰میلیون تومانی مسکن برای تولد فرزند سوم با اولویت مناطق محروم پرداخت شود. همچنین نمایندگان مجلس ۲۰درصد از ۳۶۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن شهری و روستایی را به خانواده‌های دارای سه فرزند اختصاص دادند.

* ۱۲: نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به بیمه کردن کلیه افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند از طریق سازمان بیمه سلامت و با رعایت آزمون وسع اقدام کند.

* ۱۳: تعرفه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم رایگان شد.

* ۱۴: وام ازدواج برای آن دسته از زوج‌هایی که از اول فروردین ۹۷ تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند، ۷۰میلیون تومان برای هر نفر تعیین شد. این وام با بازپرداخت ۱۰ساله پرداخت می‌شود. بانک مرکزی همچنین موظف شد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای پسرهای زیر ۲۵سال و دختران زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰میلیون تومان برای هر نفر افزایش دهد.

* ۱۵: در قالب بودجه سال آینده، دولت مکلف به حمایت بیمه‌ای قالیبافان، رانندگان، صیادان، خادمان مساجد، نویسندگان و… شد.

* ۱۶: نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال ۱۴۰۰ تعرفه جریمه‌های رانندگی پنج درصد افزایش پیدا کند و درآمد آن در اختیار سازمان بهزیستی جهت هزینه معلولان شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی قرار گیرد.

* ۱۷: تعیین عوارض گمرکی گوشی‌های وارداتی بالای ۶۰۰ دلار به میزان ١٢درصد، یکی از مهم‌ترین مصوباتی بود که به گفته کارشناسان زمینه افزایش قیمت گوشی را در بازار فراهم می‌آورد.

* ۱۸: نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، ممنوعیت کشت برنج در سال ۱۴۰۰ را لغو کردند. این موضوع با مخالفت بسیاری از کارشناسان روبه‌رو شد چرا که اعتقاد دارند بحران ناشی از بی‎آبی تشدید خواهد شد.

کدخبر: ۳۷۷۶۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر