کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۹۱۵
تاریخ خبر:

آیا ۱۴ آتش‌سوزی خردادماه‌ غیرعمدی بوده؟

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | «در انتهای شمال غربی بوستان چیتگر به دلیل اموال پلی‌اتیلن که وجود دارد آتش سوزی رخ داد که این آتش‌سوزی عمدی بود»؛ این جمله را «زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر گفته و «زهرا نژاد بهرام» عضو دیگر شورای شهر نیز آن را تایید کرده است. با این وجود، سخنگوی آتش‌نشانی در چند گفت‌وگو تاکید کرده که تاکنون در هیچکدام از حریق‌های هفته‌های اخیر تایید نشده که عمدی بوده و بررسی این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد….

اگر خبرهای دو هفته گذشته را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد حداقل ۱۴ آتش‌سوزی در کل کشور داشته‌ایم که هر کدام به شکل متفاوتی بوده است. چند آتش‌سوزی در بوستان‌های تهران، جنگل زاگرس، یک پالایشگاه نزدیک تهران و… در این گزارش، چند آتش‌سوزی مهم را مرور می‌کنیم و سپس صحبت‌های مقام‌های مسئول را می‌آوریم که اوضاع از چه قرار است.

*** مسئولان چه می‌گویند؟
* یک: «زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون محیط‌زیست شهری شورای شهر: «آتش‌سوزی بوستان چیتگر عمدی بوده است. کارشناسان خود را به صورت ناشناس به این پارک فرستادم و بعد از گفت‌وگو با مردم با مسئولان شهرداری منطقه نیز گفت‌وگوهایی انجام دادند.»

* دو: «زهرا بهرام‌نژاد» عضو هیات رئیسه شورای شهر به هفت صبح می‌گوید:‌ «طبق گزارش اولیه آتش‌نشانی درباره آتش‌سوزی چیتگر به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی عمدی بوده و از شهردار خواستیم به این ماجرا ورود کند. درباره آتش‌سوزی‌های دیگر بوستان‌های تهران اما گزارشی مبنی‌بر عمدی بودن یا نبودن آن‌ها دریافت نکردیم.»

* سه: جانشین رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره حریق در بوستان ولایت و پارک جنگلی چیتگر که به فاصله یک روز از هم رخ داد، گفته: «این موضوع در حال بررسی است و تحقیقات مأموران آتش‌نشانی و پلیس در این زمینه ادامه دارد و به همین دلیل نمی‌توان در حال حاضر اظهارنظری قطعی در این خصوص مطرح کرد و باید تا پایان تحقیقات صبر کرد.»

* چهار: جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران می‌گوید:‌«برای ما در سازمان آتش‌نشانی شهر تهران هنوز عمدی بودن آتش سوزی‌ها ثابت نشده است. ما در سازمان آتش‌نشانی تهران در همین روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌ایم که عمدی بودن آتش سوزی‌هایی که عمدتا هم در فضای عمومی شهر بوده برای ما ثابت نشده است اما اینکه برخی می‌گویند ما دیدیم یک نفر با یک شعله در دست آمد و جایی را به آتش کشید و رفت برای ما هنوز ثابت نشده است و باید اگر فیلم و عکس و مدارکی در دست دارند به ما و دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه کنند.»

*** این خرداد پر سوز
* بی: هفته اول خرداد
طی هفته اول خرداد، چهار حریق رخ داده است که همگی نیز دربازه زمانی تاریخ ۳ و ۴ خرداد بوده است.

*جنگل زاگرس
جنگل‌های زاگرس نقطه شروع آن‌ها بود که هنوز هم کم و بیش ادامه دارد و خسارت‌های زیادی به بار آورد. گفته می‌شود بخشی از این آتش‌سوزی عمدی بود و بخش دیگر خیر.مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفته: «دو دامدار ساکن در حاشیه کوه خائیز به دلیل اختلاف ملکی اقدام به آتش زدن اراضی مورد اختلاف می‌کنند.به دلیل بی‌احتیاطی و شدت وزش باد، آتش به مراتع و جنگل‌‌های خائیز سرایت کرد و جنگل‌ها و مراتع این منطقه چندین روز در آتش سوختند. دو دامدار متخلف شناسایی و بعد از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند .»

* پتروشیمی بندر امام ماهشهر
در همان بازه زمانی، یک آتش‌سوزی در یکی از واحدهای پتروشیمی بندر امام گزارش شد. در این رابطه فرماندار ماهشهر گفته: «یکی از بویلرهای شرکت آب نیرو پتروشیمی بندرامام به هنگام آماده سازی جهت سرویس مجدد، به دلیل تجمع گاز در محفظه احتراق دچار حادثه شد.»

* تالار مجتمع تجاری زیتون تهران
این تالار پذیرایی که در بزرگراه بعثت واقع شده دچار حریق شد. در این آتش‌سوزی کپسول‌های گاز منفجر شده و سقف این تالار تخریب شد. سخنگوی سازمان آتش نشانی گفته بود: «آتش‌سوزی در طبقه سوم مرکز تجاری زیتون رخ داده است که تالار پذیرایی بزرگی به وسعت ۵۰۰ الی ۶۰۰ متردر آن قرار دارد.زمانی که نیروهای ما به محل رسیدند همه محل کاملاً شعله‌ور بوده و و صدای انفجارهایی شنیده می‌شد که احتمالاً به دلیل وجود سیلندرهای گاز بوده است.»

* نیروگاه حرارتی تبریز
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از آتش سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز خبر داد و گفته بود که دو نفر این حادثه مصدوم شده‌اند. مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی نیز گفته بود: «دلیل آتش سوزی، اتصال کوتاه در یکی از کلید‌های کلیدخانه نیروگاه تبریز بوده است.»

* هفته دوم خرداد
از تاریخ ۱۱ تا ۱۵ خرداد، حداقل ۱۰ حریق رخ داده که این بار برخی بوستان‌های شهر تهران نیز جزو آن‌ها هستند.

* بوستان ولایت تهران
در تاریخ ۱۱ خرداد، هزار متر از علف‌های هرز حاشیه بوستان ولایت تهران مورد حریق قرار گرفت. رئیس اداره فضای سبز منطقه ١٩ تهران با اعلام این‌که دو جوان عامل آتش‌سوزی بوستان ولایت بودند، گفت: «قسمتی که دچار حریق شده، خارج از فضای سبز محدوده بوستان ولایت و یک زمین بایر بوده است… شواهد نشان می‌دهد دو جوان به این منطقه که کمتر مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد، وارد شده‌ و اقدام به آتش‌سوزی کرده بودند که بر اساس اطلاعات رسیده، توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند.» پلیس اما این ادعا را رد کرده و می‌گوید کسی دستگیر نشده و چنین صحبتی صحیح نیست.

* بوستان چیتگر تهران
در تاریخ ۱۲ خرداد، بخش‌هایی از بوستان چیتگر در زمینی به مساحت حدود ۲۰۰۰ متر مربع، دچار حریق شد. سخنگوی آتش‌نشانی درباره این حادثه گفت: «حریق به یک کانکس که داخل آن پر از لوله‌های پلی‌اتیلن بود سرایت کرد و لوله‌ها نیز دچار آتش‌سوزی شدند. این کانکس نیز مربوط به کارگاه پروژه آبرسانی در پارک بوده …»

* کارخانه کاغذ بینالود مشهد
در تاریخ ۱۲ خرداد، حریق گسترده‌ای در کارخانه کاغذ بازیافت بینالود در مشهد در انبار روباز این کارخانه با وسعت بیش از پنج هزار مترمربع روی داد و گونه‌ای که محل دپو کاغذ و کارتن به صورت کامل زیر آتش رفت. مدیر خدمات شهری شرکت عمران شهرداری بینالود درباره این حادثه گفته:‌ «حدس و گمان‎های بسیاری در علت آتش‎سوزی وجود دارد، به همین دلیل مقرر شده فیلم‎های دوربین‎های مداربسته کارخانه گرفته و تحلیل شوند …»

* پارک جنگلی افرای تهران
۱۳ خرداد سومین آتش‌سوزی بوستان‌های تهران در پارک جنگلی افرا که در محدوده تقاطع بزرگراه آزادگان و خلیج‌فارس واقع شده، رخ داد. سخنگوی آتش‌نشانی درباره این حریق گفته: «حریق در بخشی از این پارک به مساحت حدود ۲۰۰۰ مترمربع رخ داد که حدود یک ساعت بعد موفق به اطفای کامل حریق شدیم. علت قطعی این حادثه در دست بررسی است.»

* پالایشگاه تهران
نشت بنزین و ترکیب آن با اکسیژن محیط موجب اشتعال سریع و غافلگیری کارگران خط تولید این پالایشگاه شد. در این حادثه که در ۱۴ خرداد اتفاق افتاد، یک نفر نیز جان خود را از دست داد و چند کارگر نیز مصدوم شدند. علت حادثه در دست بررسی است.

* انبار فولاد خوزستان
بخشی از انبار فولاد خوزستان دچار حریق شد. تراورس‌های خط ریلی قدیمی و چوبی از رده خارج شده در شرکت فولاد خوزستان در انبار کارگاه خطوط ریلی در ضلع شمالی شرکت نگهداری می‌شدند که ۱۴ خردادماه این تراورس‌ها که از جنس چوب اشباع در مواد نفتی هستند آتش گرفتند.

* دریاچه چیتگر
۱۵ خرداد ماه نیز یک آتش‌سوزی در نزدیکی دریاچه چیتگر رخ داد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت:‌ «حریق در یک قطعه زمین شخصی که اطراف آن دیوارکشی شده اما داخلش ساخت و سازی وجود نداشت رخ داده که در پی آن علف‌های هرز و یکسری گیاه خشک شده دچار حریق شده بود.»

* چند مورد دیگر
چند آتش‌سوزی دیگر نیز در این مدت رخ داده که از توضیح مفصل آن‌ها خودداری می‌کنیم. آتش‌سوزی مزارع، مراتع و باغات ایوان، جنگل‌های دیل گچساران، جنگل‌ها و مراتع بهمئی، جنگل‌های اندیکا، واگن‌های فرسوده متعلق به شرکت رجا در ایستگاه آپرین اسلامشهر، درختان روبه‌روی دانشگاه آزاد پردیس و دانشگاه امام صادق تهران، مزارع گندم چرام و آتش‌سوزی احتمالی در گروه قطعات فولاد ایران در بزرگراه تهران-کرج.

کدخبر: ۳۳۱۹۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر