کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۰۰۹
تاریخ خبر:

۱۲‌صفحه دفاعیه ترامپ برای فرار از سیاهی ۶‌ژانویه

روزنامه هفت صبح | دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با انتشار بیانیه‌ای بلندبالا اتهامات مطرح شده علیه او در جریان جلسات کمیته حقیقت‌یاب مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی وقایع ششم ژانویه را رد کرد.او در این بیانیه نشست‌های کمیته تحقیق و تفحص را به سخره گرفتن عدالت خواند و کمیته را متهم کرد که از دعوت کسانی که شهادتشان منجر به تبرئه شدن او از اتهامات مطرح شده می‌شوند، جلوگیری کرده است.

در این بیانیه ۱۲ صفحه‌ای ترامپ ادعای خود در مورد تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دوباره تکرار کرده است. او جو بایدن و دموکرات‌ها را متهم کرد که کشور را به سمت ویرانی هدایت می‌کنند. رئیس جمهور پیشین آمریکا در این بیانیه مدعی شد: «دموکرات‌ها هر آنچه در توان دارند به کار می‌بندند تا مرا متوقف کنند. اما ما متوقف شدنی نیستیم.»

در دومین جلسه علنی استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی وقایع ششم ژانویه، شهادت چندین شاهد از جمله برخی شخصیت‌های برجسته دوران ریاست جمهوری ترامپ، شنیده شد. کمیته حقیقت‌یاب درباره حمله گروهی از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ تحقیق می‌کند.یکی از شدیدترین اظهارات از سوی ویلیام بار، دادستان کل پیشین ایالات متحده آمریکا بیان شد. به گفته او، دونالد ترامپ از اواخر سال ۲۰۲۰ ادعای دروغین دستکاری در سیستم‌های اخذ رأی را مطرح کرد.

در بخشی از فیلم اظهارات ویلیام بار در این مورد که در دومین جلسه استماع کمیته حقیقت‌یاب پخش شد، دادستان کل پیشین می‌گوید: «ناامید شدم و با خودم گفتم، اگر او واقعا به این گفته باور دارد، پس ارتباطش را با واقعیت از دست داده است.»ترامپ اما به ایده‌ توطئه خود پایبند بود. یکی از اعضای کمیته به نام زوئی معتقد است ترامپ از گسترش تئوری توطئه و تقلب گسترده در رأی‌گیری برای نگه داشتن حامیان و جلب کمک‌های مالی صدها میلیون‌دلاری از آنها بهره گرفته است.

کمیته حقیقت‌یاب در دومین جلسه عمومی خود به آوریل ۲۰۲۰ اشاره کرد. درآن زمان ترامپ در جمع حامیانش از امکان تقلب در انتخابات سخن گفت. او در آن زمان از تقلب در انتخابات به عنوان تنها راه ممکن برای پیروزی رقیب و شکست خود در این انتخابات یاد کرده بود.
جیسون میلر، سخنگوی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ یکی دیگر از شخصیت‌هایی بود که در جلسه دوم تحقیق و تفحص وقایع ششم ژانویه سخن می‌گفت.

میلر گفت، هنگامی که در شب انتخابات هنوز برنده مشخص نبود - چون هنوز رأی‌های ارسال شده از طریق پست در بسیاری از ایالت‌ها شمارش نشده بودند- ترامپ رودی جولیانی، وکیل خود را برای تصمیم‌گیری زیر فشار قرار داد. میلر می‌گوید: «پیشنهادی وجود داشت که فکر کنم از سوی جولیانی مطرح شده بود که می‌گفت اعلام کنیم که ما برنده انتخابات شده‌ایم.»بیل استپین، مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ هم در این جلسه دوم استماع تأکید کرد که او با این ایده مخالفت کرده است. استپین گفت: «برای چنین اعلامی خیلی زود بود. هنوز در حال شمارش آراء بودند، حتی یک روز بعد.»

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، هم سعی کرد که بین ترامپ و رودی جولیانی، وکیل دادگستری و نظریه‌های بسیار پرتش درباره تقلب در انتخابات، که مشاوران آن‌ها را نادرست می‌دانستند، معتقد بودند درست نیستند، تمایز ایجاد کند و گفت که ترامپ هیچ‌‌یک از آن‌ها را قبول نمی‌کرد.کمیته تحقیق و تفحص در مورد وقایع ششم ژانویه در تلاش است نشان دهد که دونالد ترامپ با وجود شکست در انتخابات هیچ‌گاه حاضر نشد که از قدرت صرف نظر کرده و کنار رود.

رفتاری که در واقع خلاف سوگندی بود که پیش تر او به عنوان رئیس جمهور یاد کرده بود. برخی نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا شواهد موجود در خصوص مسئولیت دونالد ترامپ در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره ایالات متحده را بسیار قوی و غیرقابل انکار می‌دانند.
ترامپ با دیدن مخالفت وکلای خود آنها را عوض کرد. هنگامی که جمهوری‌خواهانی چون ال اشمیت از فیلادلفیا، تقلب در انتخابات را که از سوی ترامپ مطرح شده بود، دروغ نامیدند، ترامپ به طور علنی در توئیتر به او حمله کرد.

اشمیت می‌گوید، پس از انتشار این توئیت تهدیدها علیه او شدت گرفته، دقیق‌تر و واضح‌تر شدند. به گفته این سیاستمدار جمهوری‌خواه تهدیدهای حامیان ترامپ پس از این توئیت رئیس جمهور، شامل اعضای خانواده او هم شده است.در پایان دومین جلسه علنی استماع، بنی تامپسون، مدیر کمیته حقیقت‌یاب، بار دیگر ویدئویی از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ پخش کرد.
در این ویدئو حمله کنندگان همگی دروغ انتخابات دزدیده شده را تکرار می‌کنند.

ترامپ بارها اعلام کرده بود، در انتخابات به نفع جو بایدن تقلبی گسترده صورت گرفته و خود را پیروز انتخابات نامیده بود. جلسه بعدی استماع علنی قرار است روز چهارشنبه این هفته برگزار شود و به وکلایی اختصاص دارد که ترامپ را به ماندن در قدرت و کوتاه نیامدن، تشویق کردند.
ترامپ اما آن طور که در بیانیه‌اش آورده، معتقد است که: «حقیقت این است که جمعیت انبوه آمریکایی‌ها در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به واشنگتن دی‌سی آمدند تا مقام‌های منتخب خود را برای نشانه‌های آشکار فعالیت جنایتکارانه در طول انتخابات پاسخگو کنند.»

کدخبر: ۴۶۲۰۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر