کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۷۶۱
تاریخ خبر:

۱۲‌خرده روایت از درگیری‌ آذربایجان و ارمنستان‌

روزنامه هفت صبح | یک: چه شده است؟ درگیری‌های جدیدی بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ از بامداد روز یکشنبه آغاز شده است. هر دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند.

* دو: چه کسی درگیری را آغاز کرد؟ وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش ارمنستان ساعت ۶ صبح یکشنبه در طول خط مرزی بین دو کشور شروع به بمباران به مواضع ارتش این کشور و نیز مناطق مسکونی داخل خاک جمهوری آذربایجان کرده است. این بمباران از زمین و هوا انجام گرفته است. شبکه خبری الجزیره به نقل از نخست‌وزیر ارمنستان از عملیات نیروهای جمهوری آذربایجان در قره باغ خبر می‌دهد.

* سه: تلفات چقدر بوده است؟ وزیر دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای این کشور دو هلیکوپتر و سه پهپاد نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را سرنگون کرده‌اند. گفته شده که این حادثه تلفات جانی هم داشته اما این تلفات به طور شفافی اعلام نشده است. باکو از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داده و گفته واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند.

* چهار: ایران هم آسیب دید؟ در میان تبادل آتش بین دوطرف مناقشه، یک خمپاره به اراضی مرتعی روستای خلف‌بیگلو از توابع شهرستان خداآفرین خوشبختانه عمل نکرده و خسارت مالی و جانی در پی نداشت. آنطور که مهر گزارش داده؛ نیروهای نظامی و مرزبانی آذربایجان شرقی در مرز منطقه‌ اشغالی قره‌باغ بین جمهوری اسلامی ایران در حالت آماده‌باش بوده و تحولات نظامی را رصد می‌کنند. همچنین حضور نیروی انتظامی ایران در مرز آذربایجان برای دور کردن مردم و جوانان روستاهای قره‌داغ از محل درگیری حکایت دارد. رفته رفته به تعداد نیروهای انتظامی در اطراف رود ارس اضافه می‌شود.

* پنج: حکومت نظامی در ارمنستان: نخست وزیر ارمنستان با اعلام برقراری حکوکت نظامی از ساکنان قره باغ کوهستانی خواست به پناهگاه‌ها بروند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

* شش: دخالت ترکیه: وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام و تاکید کرد که کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.

* هفت: توئیت‌های تند اردوغان: «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور در یک رشته پیام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر به تشدید تنش نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» واکنش نشان داد. اردوغان در پیام‌های توئیتری خود ضمن تاکید بر پشتیبانی ملت ترکیه با همه توانمندی‌های خود از ملت آذربایجان، جامعه بین‌المللی را به ناتوانی مجدد در اتخاذ موضع لازم در قبال «تهاجم تحریک‌آمیز» ارمنستان و پاسخگویی ضروری و کافی به آن و در نتیجه، در پیش گرفتن دوباره استاندارد دوگانه متهم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه ضمن اعلام این که کشورش به تقویت همبستگی خود با جمهوری آذربایجان بر اساس اصل «یک ملت در دو کشور» ادامه خواهد داد، نوشت: همه جهان را به ایستادن در کنار آذربایجان در مبارزه خود علیه اشغالگری و ستمگری ارمنستان فرا می‌خوانیم.

* هشت: واکنش ارمنستان به دخالت ترکیه: نخست وزیر جمهوری ارمنستان نسبت به هرگونه مداخله محتمل ترکیه در تنش بین ایروان و باکو هشدار داد. از جامعه بین‌المللی خواسته تا اطمینان حاصل کند ترکیه از هرگونه دخالت احتمالی بابت درگیری در منطقه قره باغ کوهستانی خودداری می‌کند.

* ۹: رایزنی ترکیه و روسیه: «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه و «سرگئی لاوروف»، همتای روس او روز ‌یکشنبه درباره افزایش تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردند. پیش‌تر، مسکو خواستار توقف تنش‌ها در منطقه قره‌باغ و گفت‌وگو میان دو طرف شده بود. مسکو حضور نظامی بی‌شماری در ارمنستان دارد و ترکیه نیز در این درگیری‌ها طرف باکو را می‌گیرد.

* ۱۰: ارمنستان: می‌توانیم از سوخو هم استفاده کنیم؛ وزارت دفاع ارمنستان با اعلام اینکه نبرد شدید در منطقه قره باغ ادامه دارد، هشدار داد: در صورت ضرورت از همه نوع تسلیحات نظامی، از جمله جنگنده‌های سوخو-۳۰ برای پاسخگویی به حملات جمهوری آذربایجان استفاده خواهد شد.

* ۱۱: واکنش رسمی ایران: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با درگیری‌های نظامی به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از همه ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفت‌وگوها بین طرفین را اعلام کرد.

* ۱۲: سابقه ماجرا: منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی از سوی نیروهای ارمنستان اشغال شد و پس از آن نیز با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد، با این حال هیچ یک از کشورهای جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

کدخبر: ۳۵۱۷۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali3021

    بازم خبر جنگ یه دو تا با شعور پیدا نمیشه اینارو ببره سر یه میز حرف بزنن مردم بدب خت نمیرن؟