کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۷۱۷
تاریخ خبر:

۱۰‌چهره جدید و کمتر شناخته شده موسیقی پاپ ایران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | سه‌شنبه ۲۰ مهر بود که دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد آمار صنعت موسیقی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد. بنا به اطلاعات منتشر شده، در شش ماه مجوز ۱۷۷ آلبوم و ۲ هزار و ۲۶۹ تک آهنگ صادر شده است. حالا ببینیم از میان این موسیقی‌ها و بر اساس آمارهای جست‌وجوی گوگل از روز یکم فروردین تا همین دیروز یعنی ۲۱ مهر ماه، کدام آهنگ‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند:

تک‌آهنگ‌ها:
یک: حوالی اردیبهشت بود که یک خواننده جدید در محیط موسیقی ایران دیده شد. زانکو. او با آهنگ «مثلا» خیلی مورد توجه قرار گرفت. با این تک بیت: «مثلا روم زوم کنی، بوم بوم کنه قلبم». ریمیکس‌های زیادی از این آهنگ منتشر و در اینستاگرام، کلیپ‌های متعددی با این آهنگ ضبط شد.

دو: دومین آهنگ مورد توجه امسال طبق آمار گوگل، آهنگ «لکنت» اثر دانوش است. این آهنگ در فروردین امسال منتشر شده است. نکته قابل توجه این است که تنظیم‌کننده این آهنگ و آهنگ قبلی یعنی مثلا اثر زانکو یک نفر است. مسعود جهانی.

سه: میثاق راد،سومین خواننده‌ای است که در فهرست صاحبان آهنگ‌های هیت یا مورد توجه شش ماهه اول امسال قرار دارد. با آهنگ «گل سرخ» و با این مصراع: من یه گل سرخی دارم.

چهار: «بالای شهر، پایین شهر» که بیست سال پیش نام یک فیلم سینمایی بود؛ امسال به عنوان یک تک‌آهنگ مورد توجه قرار گرفته است. خواننده این آهنگ میلاد بابایی است.

پنج: «رگ» کاری از محمد لطفی، معروف به «نزدیک‌تر از رگم»، آهنگی که در خرداد امسال مورد توجه قرار گرفته و یکی دیگر از آهنگ‌های هیت امسال است. یک آهنگ دیگر از محمد لطفی نیز امسال هیت شده است. آهنگی به نام «اتفاقا عزیزم خودم عاشقتم».

شش: «اینا تو رو اذیت می‌کنن» کاری از مجید رضوی که در تابستان امسال مورد توجه قرار گرفته، دیگر آهنگ هیت شده شش ماهه اول امسال است.

هفت: هفتمین آهنگ مورد توجه امسال اثری است از «بشیر گلیر» با نام «ای چکیلین» که ابتدای امسال منتشر شد و یک آهنگ آذری است.

هشت: یک خواننده دیگر به نام «نوان» هم امسال مورد توجه قرار گرفته با آهنگ «بریم دریا» با این قطعه از شعر «منو ول نکنی تو تنهاییا».

۹ : از احسان دریادل هم آهنگ «لالایی» امسال مورد توجه قرار گرفته است.

۱۰: آخرین آهنگ هیت امسال هم آهنگی به نام «گریه» است اثر پیربد با این مصراع مشهور «دلو بزن به دریا بیا».

موسیقی فیلم:
در میان موسیقی فیلم‌ها، موسیقی فیلم‌های بابل (بَبِل خوانده شود به معنای حرف بیهوده زدن)، ترن و پاپیون و موسیقی سریال قورباغه نیز در این شش ماه مورد توجه بوده است.

موزیک ویدئوها:
موزیک ویدئوهای ساسان حیدری (ملقب به ساسی)، شادمهر عقیلی، بلک پینک (کره‌ای)، آرش لباف، ریحانا، شهره صولتی، حسین تهی و ستین امسال در گوگل جست‌وجو شده است. (طبیعتا این خوانندگان خارج از کشور فعالیت دارند و فعالیت آن‌ها در کشور مجاز نیست)

خوانندگان و گروه‌ها:
در این مدت امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو و نصرالله معین نجف آبادی یا معین و گروه BTS جست‌وجو شدند و در میان موسیقی اقوام نیز بیش از هر چیز اولا موسیقی ترکی، ثانیا موسیقی کردی و بعد از آن موسیقی عربی و مازندرانی مورد توجه بوده است.

نکته:
طبق آمار وزارت ارشاد و در شش ماهه اول امسال بخش موسیقی سنتی ۳۲ آلبوم و ۱۰۹ تک آهنگ، موسیقی پاپ ۳۷ آلبوم و ۱۶۶۶ تک آهنگ، موسیقی کلاسیک ۲۳ آلبوم و ۵۶ تک آهنگ، موسیقی نواحی ۳۶ آلبوم و ۸۹ تک آهنگ، موسیقی تلفیقی ۴۴ آلبوم و ۳۴۴ تک آهنگ و موسیقی کودک ۴ آلبوم و ۵ تک آهنگ منتشر شده است.

از بین آثاری که مجوز انتشار گرفتند، ۱۴ تک آهنگ مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، ۴ آلبوم و ۹ تک آهنگ حوزه ایرانشناسی و گردشگری، ۷ تک آهنگ با موضوع آسیب‌های اجتماعی، ۵ تک آهنگ مرتبط با دفاع مقدس، شهدا و ایثارگران، ۱۵ آلبوم و ۱۰۸تک آهنگ با موضوع طبیعت و آفرینش، یک آلبوم و ۹ تک آهنگ درباره عاشورا،یک آلبوم و ۱۰ تک آهنگ با موضوع مذهبی، ۱۰۰ آلبوم و ۱۲۵۷ تک آهنگ با موضوع فرهنگی- اجتماعی و ۵۶ آلبوم و ۸۵۰ تک آهنگ نیز درباره سایر موضوعات است.

کدخبر: ۴۱۹۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر