کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۸۹۵
تاریخ خبر:

۱۰نماد بورسی که پشت سهامدارانشان را خالی نکردند

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | صف فروش کابوس سهامداران بورس در یک هفته گذشته بوده. بیش از نصف نمادهای بازار سرمایه در این مدت دچار این کابوس شده‌اند و فروشنده‌ها برای خارج کردن پول‌شان از بورس و فروش سهام، مجبور شدند در صف منتظر بمانند. در بین نمادهای مختلف بازار سرمایه، آنهایی که بازارگردان فعال‌تری دارند، شرایط بهتری را تجربه می‌کنند.

در این گزارش ۱۰نمادی را بررسی کرده‌ایم که بازارگردان‌ها و شرکت‌های حقوقی در مدت یک هفته گذشته بیشترین حمایت را از سهام‌شان داشتند و به نقدشوندگی آن کمک کرده‌اند. با اینکه برای آنها هم صف فروش تشکیل شده بود اما حداقل این امید وجود دارد تا بتوان سهام را به بازارگردان‌ها فروخت. حتی در بین‌شان نمادهایی به چشم می‌خورد که حمایت بازارگردان‌ها و شرکت‌های حقوقی باعث شده صف فروش آنها به روند صعودی تبدیل شود که از جمله آنها می‌توان به برکت، فملی و فولاد اشاره کرد.

برای وسپهر هم حمایت سفت و سخت و حقوقی‌ها باعث شده قیمت سهام از قیمت زمان عرضه اولیه پایین‌تر نیاید و همانجا ثابت باقی بماند. در این روزها کمتر کسی دستش به خرید سهام می‌رود اما اگر روند صعودی به بازار برگشت و تصمیم به خرید سهام گرفتید، بد نیست نگاهی به این روزهای قرمزرنگ بیندازید و ببینید حقوقی‌ها و بازارگردان‌های کدام نمادها بیشتر از بقیه به فکر سهامداران هستند و در روزهای بد بازار پشت آنها را خالی نمی‌گذارند. در صورت دقت به خرید حقوقی‌ها به احتمال زیاد در آینده برای فروش سهامی که خریده‌اید، دچار مشکل نخواهید شد.

* یک: شستا؛ حمایت ۲۲۰میلیارد تومانی
بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور این روزها حال خوشی ندارد. تقریبا یک هفته است که شستا دائم در صف فروش بوده اما بازارگردان این نماد بیکار ننشسته است. هر روز حقوقی‌های نماد شستا دست به خرید سهام زده‌اند و در حد توان خود از شستا حمایت کرده‌اند. طوری که در پنج روز کاری اخیر، چهار روز شستا در فهرست بیشترین حمایت حقوقی‌ها قرار گرفته است.

حقوقی‌های شستا در یک هفته گذشته روز یکشنبه ۳۲میلیارد، دوشنبه ۹۳میلیارد، سه‌شنبه ۵۱میلیارد و شنبه این هفته ۴۴میلیارد تومان سهام از سرمایه‌گذارهای حقیقی خریده‌اند و نشان می‌دهد این سهام در کف قیمت مورد توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردان‌ها قرار گرفته است. در مجموع یک هفته گذشته حقوقی‌های شستا حدود ۲۲۰میلیارد تومان خرید داشتند و از سهامداران حمایت کرده‌اند، هرچند این حمایت تا حد زیادی بی‌نتیجه بوده است.

* دو: وسپهر؛ حمایت ۲۱۲میلیارد تومانی
وسپهر از شگفتی‌های بورس در یک هفته اخیر به حساب می‌آید. این نماد دوم مهرماه به بورس آمد و بعد از مدت کوتاهی روند صعودی آن متوقف شد. تا اینجای کار چند مرتبه وسپهر به قیمت عرضه اولیه یعنی هزار و ۱۰تومان برگشته اما این بار مثل اینکه ماجرا فرق می‌کند. از ۱۹بهمن‌ماه تا حالا قیمت سهام وسپهر روی نرخ هزار و ۱۰تومان متوقف شده است.

چراکه حقوقی‌ها و بازارگردان‌های این نماد هر روز سفارش خرید روی قیمت عرضه اولیه می‌گذارند تا قیمت وسپهر به کمتر از هزار و ۱۰تومان نرسد. از آن موقع تا حالا قیمت وسپهر تغییرات بسیار ناچیزی داشته و در همان محدوده باقی مانده است. در یک هفته اخیر، حقوقی‌ وسپهر حدود ۲۱۲میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خریده و به نوعی از سهم حمایت کرده است. حمایتی که تاکنون جواب داده و مانع از کاهش قیمت سهام به کمتر از هزار و ۱۰تومان شده است.

* سه: شپنا؛ حمایت ۱۷۰میلیارد تومانی
اولین روزی که بختک صف فروش به جان نمادهای بورسی افتاد، بازارگردان شپنا جلوی تشکیل صف فروش را گرفت و مانع از آن شد که سهام شرکت پالایش نفت اصفهان به روند نزولی بیفتد. از آن روز تا حالا شپنا دائما در صدر فهرست نمادهای با بیشترین حمایت حقوقی‌ها قرار داشت.

سهامداران حقوقی شپنا در چهار روز کاری گذشته به ترتیب ۴۶میلیارد تومان، ۴۱میلیارد تومان، ۲۹میلیارد تومان و ۵۴میلیارد تومان از فروشنده‌های حقیقی سهام خریده‌اند و به نقدشوندگی سهام شپنا کمک کرده‌اند. طوری که هر روز کسانی که از ابتدای معاملات سهام خود را به فروش گذاشتند، موفق شدند تا پایان معاملات دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند. در مجموع یک هفته اخیر، شاهد حمایت ۱۷۰میلیارد تومانی حقوقی‌های شپنا از این نماد بوده‌ایم.

* چهار: برکت؛ حمایت ۱۲۹میلیارد تومانی
نماد گروه دارویی برکت در یک هفته اخیر رشد قابل توجهی داشته. سهامداران برکت بخش عمده سودی که در این هفته به جیب زده‌اند را مدیون شرکت‌های حقوقی هستند که دست به حمایت از این نماد زده‌اند. در یک هفته اخیر تنها یک روز نماد برکت دچار صف فروش شده اما با این وجود سه روز متوالی برکت در صدر فهرست نمادهای با بیشترین حمایت حقوقی‌ها قرار گرفته است.

حقوقی‌ها روز دوشنبه ۲۷بهمن ۴۷میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲۷میلیارد تومان و چهارشنبه ۵۵میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خریده‌اند. اتفاقی که مانع از توقف روند صعودی برکت شد. در مجموع شرکت‌های حقوقی طی هفته گذشته حداقل ۱۲۹میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خرید کرده‌اند. همین مورد یکی از دلایل بازدهی ۱۵درصدی برکت در هفته‌ای بود که اغلب نمادها روند نزولی داشتند و درگیر صف فروش بودند.

* پنج: فولاد؛ حمایت ۱۲۱میلیارد تومانی
خیلی از سهامداران، حقوقی‌های فولاد را بدترین حقوقی‌های بازار می‌دانند. بعضی اعتقاد دارند شرکت‌های حقوقی هر موقع پول کم می‌آورند دست به فروش سهام فولاد می‌زنند اما در یک هفته گذشته شرکت‌های حقوقی ثابت کرده‌اند اگر وقتش برسد، دست به حمایت از سهام فولاد خواهند زد.

آنها در یک هفته اخیر حدود ۱۲۱میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خریدند و اصطلاحا از فولاد حمایت کردند. در نتیجه این حمایت، روز گذشته صف فروش فولاد جمع‌آوری شد و احتمالا نقطه پایان روند نزولی قیمت سهام فولاد باشد. دیروز در بازاری که ۸۰درصد نمادها روند نزولی داشتند، قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بدون تغییر باقی ماند و کاهش چندانی نداشت.

* شش: وبملت؛ حمایت ۱۰۹میلیارد تومانی
نمادهای بانکی در روزهای قرمز بورس رونق خود را از دست داده‌اند. در یک هفته گذشته لیدر این گروه یعنی بانک ملت هر روز شاهد تشکیل صف فروش در بورس بوده و روزانه دو درصد ارزش سهام خود را از دست داده است.

البته حقوقی‌ها و بازارگردان وبملت در این مدت نظاره‌گر نبودند و از پنج روز کاری گذشته حداقل سه روز دست به حمایت سنگین از نماد وبملت زده‌اند. اتفاقی که باعث شد تنها یک روز صف فروش وبملت پابرجا باقی بماند و در روزهای دیگر دست کم برای ساعاتی شاهد جمع‌آوری صف فروش بوده‌ایم. در این مدت شرکت‌های حقوقی و بازارگردان‌های وبملت، حداقل ۱۰۹میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خریده‌اند و از این نماد حمایت کردند.

* هفت: فملی؛ حمایت ۱۰۹میلیارد تومانی
فملی به جز روز گذشته که تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی مس روند صعودی داشت، در یک هفته اخیر هر روز با صف فروش روبه‌رو شده. حتی برای یک روز شاهد تشکیل سنگین‌ترین صف فروش بازار سرمایه در نماد شرکت ملی صنایع مس ایران بودیم.

حقوقی‌ها‌ و بازارگردان فملی در این مدت به اندازه ۱۰۹میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خریده‌اند که به معنای حمایت آنها از نماد فملی است. البته روز گذشته با صعودی شدن روند قیمت سهام فملی، حقوقی‌ها بخشی از سهامی که خریده بودند را به فروش گذاشتند. این فروش سهام، نتوانست جلوی تشکیل صف خرید برای فملی را بگیرد و قیمت سهام این شرکت دیروز شش درصد افزایش پیدا کرد.

* هشت: شبندر؛ حمایت ۹۱میلیارد تومانی
نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس در یک هفته گذشته که نصف بازار سرمایه درگیر صف فروش بود، تنها دو روز روند نزولی داشته؛ یکی ۲۸بهمن یعنی سه‌شنبه هفته گذشته و دیگری هم دیروز شنبه دوم اسفندماه. در هر دو روزی که شبندر از روند صعودی جا مانده، حقوقی‌ها و بازارگردان‌های این نماد دست به خرید سهام و حمایت از شبندر زده‌اند.

طوری که هفته پیش ۴۰میلیارد تومان و دیروز هم ۵۱میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خریده‌اند تا در مجموع به اندازه ۹۱میلیارد تومان از شبندر حمایت کرده باشند. برآیند بازدهی شبندر در یک هفته گذشته برخلاف خیلی از نمادهای بورسی، مثبت و حدود ۱۰درصد بوده است. شبندر تنها روز گذشته درگیر صف فروش شد و این صف آنقدری قدرتمند نبود. چراکه گاه‌گداری خریدارهایی پیدا می‌شدند تا با ثبت سفارش، به نقدشوندگی سهام شبندر کمک کنند.

* ۹: سمگا؛ حمایت ۶۷میلیارد تومانی
نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در یک هفته گذشته دائما شاهد تشکیل صف فروش در محدوده منفی دو درصد بوده است. با وجود تشکیل صف‌های فروش سنگین در این نماد طی یک هفته گذشته، شرکت‌های حقوقی و بازارگردان سمگا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فرابورس، حداقل ۶۷میلیارد تومان برای حمایت از سهام اختصاص داده و از فروشنده‌های حقیقی سهام خریده‌اند.

هرچند، این حمایت تاثیر چندانی نداشته و نتوانسته سمگا را به روند صعودی برساند اما دست‌کم توانسته به نقدشوندگی سهام این نماد کمک کند تا احتمال موفقیت فروشنده‌ها در تبدیل دارایی‌های‌شان به پول نقد را افزایش دهد. در یک هفته اخیر سهام سمگا تقریبا ۹درصد ارزش خود را از دست داده است.

* ۱۰: خساپا؛ حمایت ۵۲میلیارد تومانی
خساپا سه روز است که درگیر صف فروش شده. در حالی که نصف بازار از پنج روز کاری گذشته روند نزولی در پیش گرفته‌اند، خساپا به مدت دو روز دربرابر کاهش قیمت سهام مقاومت کرده و این مقاومت بیشتر ناشی از حمایت شرکت‌های حقوقی و فعال بودن بازارگردان نماد شرکت خودروسازی سایپا است.

اتفاقی که باعث شده حتی با وجود تشکیل صف فروش، تا حدودی نقدشوندگی سهام این شرکت حفظ شود و روزانه دست کم برای ساعاتی شاهد جمع‌آوری صف فروش باشیم که نشان می‌دهد کسانی که مصر هستند سهام خساپا را بفروشند، موفق به انجام این کار شده‌اند. حقوقی خساپا در یک هفته اخیر و در مدت پنج روز کاری، حداقل ۵۲میلیارد تومان سهام از فروشنده‌های حقیقی خریده‌ است. اگر فکر می‌کنید ۵۲میلیارد تومان رقم زیادی نیست، باید توجه داشته باشید که دیروز تنها هفت میلیارد تومان معامله برای سهام خساپا انجام شده است.

کدخبر: ۳۷۴۸۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    فقط ١0 تا؟!