کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۰۸۸
تاریخ خبر:

۱۰روش شکار مشتری توسط فروشندگان شکارچی

روزنامه هفت صبح | فروشندگان تلاش می‌کنند بیش از آنچه برای خرید برنامه‌ریزی کرده‌اید، مجبور به‌پرداخت پول شوید.همه آنها تاکتیک‌هایی دارند که ممکن است احمقانه به نظر برسد اما در زمان مورد نیاز بیش از اندازه می‌توانند کارایی داشته باشند.در ادامه ۱۰ترفند پرکاربرد را که فروشندگان به آنها مجهز هستند مرور می‌کنیم.

* یک: پیشنهاد ارسال رایگان
فروشندگان مجازی می‌دانند مشتری از پرداخت هزینه‌های حمل و نقل بیزار هستند،بنابراین آنها اغلب در فروش‌های خود تبصره‌ ارسال رایگان را ارائه می‌دهند.این ترفند ممکن است به ضرر خریدار تمام شود،زیرا برای اینکه مشمول ارسال رایگان شوید، مجبور هستید میزان خرید خود را به حدنصاب مشخصی برسانید. یعنی خریدار ممکن است حتی کالا‌هایی که نیاز ندارد را هم به سبد خرید خود اضافه کند تا هزینه‌ای بابت دریافت کالا پرداخت نکند.

* دو: خرید چندگانه
برخی فروشگاه‌ها به‌خصوص خرده‌فروشی‌های مواد غذایی در سطح شهر وجود دارند که به طور مثال می‌گویند اگر چهار تا بخری پنج تا می‌بری. این ترفند معمولا در حراجی‌ها صورت می‌گیرد. فروشندگان وقتی تعداد زیادی از یک کالا در انبار‌های خود داشته باشند از این ترفند استفاده می‌کنند. شما به فروشگاه مراجعه می‌کنید و قصد خرید تنها یک کالا را دارید، اما با دیدن این ترفند فریب خورده و برای دریافت یک عدد رایگان، تعداد بیشتری خرید انجام می‌دهید و هزینه بیشتری می‌پردازید.

* سه: یکی بخر، یکی مجانی بگیر
در ترفند یکی بخر یکی مجانی ببر قیمت نهایی محصول کم نمی‌شود بلکه ممکن است فروشنده با پیاده کردن چند ترفند قیمت محصول را بالاتر نیز ببرد تا کمتر ضرر ببیند اما وقتی به مشتری می‌گوید قادر است با خرید دو عدد از یک کالا، قیمت یکی از آنها را بپردازد او را وسوسه می‌کند و به دام می‌اندازد.

* چهار: بسته ترکیبی پیشنهادی
یک روش احمقانه دیگر که خرده‌فروشان زیاد از آنها استفاده می‌کنند بسته‌های خرید ترکیبی است. به‌عنوان مثال شما قصد خرید یک رایانه دارید اما فروشنده پیشنهاد خرید یک چاپگر، کیف همراه و سیستم صوتی را پیش‌رویتان می‌گذارد و برای تمام این محصولات سود مشخصی دریافت می‌کند.

این پیشنهاد تنها در صورتی که شما قصد خرید هر چهار محصول را داشته باشید، به‌صرفه خواهد بود چراکه قیمت نهایی هر یک از محصولات بیشتر از قیمتی است که در پیشنهاد نهایی درج شده است اما اگر تنها قصد خرید و نیاز به رایانه را داشته باشید نباید بسته پیشنهادی را قبول کنید.

* پنج: ارائه کوپن
برخی فروشگاه‌ها پس از خرید شما و دریافت پول، کوپن ارائه می‌دهند که ارزش آن به ارزش خرید فعلی شما بستگی دارد. خریدار می‌تواند با استفاده از این کوپن در خرید‌های بعدی از فروشگاه تخفیف دریافت کند. این ترفند شما را ترغیب می‌کند تا بعد‌ها برای خرید مجدد حتما به این فروشگاه مراجعه کنید.

* شش: تخفیف در رویداد‌های مناسبتی
فروشگاه‌هایی هستند که به مناسبت یک رویداد، محصولات خود را به حراج می‌گذارند اما در حقیقت قصد دارند تعداد زیادی مشتری را همزمان به فروشگاه خود بکشانند.

* هفت: خرید بیشتر شانس بیشتر
فروشگاه‌هایی که تبلیغات آنها بر پایه قرعه‌کشی به یک یا چند مشتری به قید قرعه،هدیه می‌دهند. اغلب این قرعه‌کشی‌ها به این شکل است که هرچه خرید بیشتری انجام دهید،شانس برنده شدن شما افزایش پیدا می‌کند.به‌طور مثال فروشگاهی ممکن است به ازای هر ۱۰۰‌هزار تومان خرید، یک شانس برنده شدن در قرعه‌کشی به شما ارائه دهد.

* هشت: قیمت‌گذاری روانشناختی
ما به‌عنوان خریدار فکر می‌کنیم که به اندازه کافی هنگام خرید کالای موردنظر خود زرنگ و دانا هستیم که با دیدن عدد ۹ در انتهای قیمت فریب نخوریم و با این وجود، همچنان فکر می‌کنیم چیزی با قیمت ۹۹هزار و ۹۰۰تومان معامله بهتری نسبت به کالایی با قیمت ۱۰۰هزار تومان است. این ترفند، تنها یکی از راه‌های استفاده از تکنیک قیمت‌گذاری روانشناختی است. همچنین توجه داشته باشید که دستکاری برچسب قیمت‌ها یک اقدام کاملا ساده توسط فروشنده است.

* ۹: بازی با کلمات
فروشندگان برای جلب نظر مشتری به محصولات خود ترفندهای خاص خود را دارند. به‌طور مثال بعضی از آنها ترجیح می‌دهند عوض اینکه از مشتری بپرسند چیز دیگه‌ای نمی‌خواید، با چهره‌ای مهربان او را با سوالی پیچیده روبه‌رو کنند:‌ دیگه چه چیزی از این فروشگاه رو دوست دارید!

* ۱۰: پول خردی که هیچ‌وقت برنمی‌گردد
پول خرد شاید در نگاه اول برای خریدار پول ناچیزی به نظر برسد، اما همین پول خرد‌ها زمانی که از تعداد زیادی مشتری گرفته شود، ماهانه حجم زیادی پول در جیب فروشنده می‌رود. فروش محصولاتی مانند آبنبات و چسب زخم در قبال پول خرد از جمله ترفند‌هایی است که بدون کلاه گذاشتن بر سر مشتری، سود زیادی را شامل حال فروشنده می‌کند.

کدخبر: ۳۷۵۰۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر