کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۸۲۴
تاریخ خبر:

یک پیشنهاد ویژه برای ورود خودروهای کارکرده!

روزنا‌مه هفت صبح، ‌ارسلان سلیمانیان | پس از مدت‌ها کش و قوس و تایید و تکذیب، این بار با نظر مساعد مقامات عالی نظام، بالاخره واردات خودرو به کشور آزاد شد و بعید به نظر می‌رسد همچون دفعات قبل با مخالفت برخی از دستگاه‌ها روبه‌رو شود. با آنکه قوانین، تبصره‌ها و محدودیت‌های دور تازه واردات خودرو هنوز تصویب و ابلاغ نشده و همچنان ابهامات فراوانی در‌خصوص چگونگی عرضه خودروهای جدید وجود دارد‌ اما روزنامه «هفت‌صبح» به منظور بهبود شرایط موجود یک بسته پیشنهادی به تصمیم‌گیران و متصدیان امر ارائه می‌دهد.

نگارنده این پرونده به عنوان کسی که بیش از ۱۰ سال در بخش‌های مختلفِ بازار و صنعت خودروسازی بوده و موانع، تهدیدات و فرصت‌های موجود در این عرصه را به خوبی می‌شناسد، پیشنهاد می‌دهد این بار «واردات خودروهای سواری کارکرده» با عمر حداکثر ۳ سال یا ۶۰هزار کیلومتر به کشور آزاد شود. مشابه اتفاقی که پیشتر در زمینه واردات خودروهای سنگین و تجاری رخ داده بود. با این روش، اولا به دلیل قیمت کمترِ خودروهای دست‌دوم در بازارهای جهانی، مسئله «خروج ارز از کشور» بهتر مدیریت شده و ثانیا خودروهای وارداتی با تنوع بیشتر و قیمت رقابتی‌تر وارد کشور خواهند شد.

به اعتقاد نگارنده این پیشنهاد نه‌تنها تهدیدی برای خودروسازان وطنی محسوب نمی‌شود، بلکه اتفاقا در بلندمدت به نفع آنها هم هست! چراکه به لطف افت قیمت شدیدِ خودروهای دست دوم (به‌خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس)، قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در کشور کمتر از قبل شده و اقشار بیشتری از مردم به این محصولات دسترسی خواهند داشت. این موضوع، خودروسازان وطنی را «مجبور» خواهد ساخت که برای حفظ سهم‌شان از بازار، شعارهای کلیشه‌ای و تکراری را (که دیگر صدای همه را درآورده) رها کنند و دست به اقدامات اساسی و ساختاری بزنند.

از نگاه مخالفان
البته این پیشنهاد قبلا نیز توسط «هفت‌صبح» و تعدادی از کارشناسان ارائه شده بود و مخالفان جدی را در مقابل خود می‌دید. چه در بین مسئولان و چه در بین اهالی رسانه. استدلال مخالفان این بوده و هست که خرید خودروهای کارکرده کشورهای همجوار در شان مردم ایران نیست و کرامت جامعه را خدشه‌دار می‌کند. لابد دوستان شوخی می‌کنند! در کشوری که قیمت پراید با تکنولوژیِ چند دهه پیش به رقم نجومی ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و ‌خودروهای قدیمی و به اصطلاح ملی همچون سمند و رانا و… با روش قرعه‌کشی به مردم فروخته می‌شوند، صحبت از کرامت و شان مشتریان یک شوخی بی‌مزه است و بس!

مخالفان استدلال‌های دیگری هم دارند. آنها می‌گویند ممکن است خودروهای معیوب و مسئله دار وارد کشور شود. باز شوخی می‌کنند! در شرایطی که خودروهای صفر کیلومتر وطنی با نقص فنی و کاستیِ قطعه به مشتری تحویل داده می‌شوند، نباید از ایرادات خودروهای خارجی نگران بود. ضمن آنکه پس این همه مهندس و تکنسین فنی و کارشناس گمرک چه کاره‌اند؟! اینها بر روند خرید و واردات خودروهای دست دوم نظارت خواهند داشت.

تولیدکنندگان چینی چه می‌شوند؟!
ما متوجه نقش پررنگ «تولیدکنندگان خودروهای چینی» در بازار کشور هستیم. این را هم درک می‌کنیم که شاید واردات خودروهای کارکرده با سود کلان تولیدکنندگان در تضاد باشد. اما پیشنهاد می‌کنیم ‌ اتفاقا همین‌ها هم در عرصه واردات فعال شوند. همچون سال‌های نه‌چندان دور که دو قطب بزرگ خودروسازی کشور در کنار مونتاژ و تولید انواع خودروهای ایرانی و چینی، اقدام به واردات خودروهای لوکس اروپایی نیز نمود که در مواردی با موفقیت‌هایی همراه شد. تولیدکنندگان خودروهای چینی مطمئن باشند که واردات خودروهای خوشنام و اصیلِ دست دوم در کنار تولید خودروهای جدید (البته با قیمت رقابتی) هم به لحاظ سوددهی، هم به لحاظ انتقال فناوری به نفع این شرکت‌ها خواهد بود.

برای آنکه درک بهتری از قیمت و شرایط خودروهای کارکرده در کشورهای همسایه داشته باشیم، سری به بازار خودروی امارات زده و از بین صدها گزینه موجود، چند خودروی سالم، کم کارکرد و نام‌آشنا که مدل‌های قبلی آنها در بازار کشورمان حضور داشتند را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با این توضیح که قیمت ریالی ذکر شده برای هر خودرو، قیمت خالص هنگام خرید در خاک امارات بوده و هزینه‌های ترابری، عوارض گمرکی، مالیات و… بسته به قوانین روز به این رقم اضافه خواهد شد.

نیسان سانی - مدل ۲۰۱۹ - کارکرد ۵۷‌ هزار کیلومتر / قیمت: ۳۰ هزار درهم


یک نمونه «نیسان سانی» مدل ۲۰۱۹ از نوع فول‌آپشن از اولین گزینه‌هایی است که در بازار خودروی امارات توجه ما را جلب می‌کند. این سدان سایز کوچک ژاپنی به یک پیشرانه ۵/۱ لیتری ۴ سیلندر مجهز بوده که می تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد. سانی از چهره ظاهری متناسب و البته کیفیت مونتاژ خوبی نیز برخوردار بوده و با گذشت چند سال از زمان تولید، هیچ افت کیفیت چندانی در نمای ظاهری و دکوراتیو داخلی این خودرو به چشم نمی‌خورد. نمونه‌های کارکرده سانی را بسته به سال تولید، میزان کارکرد و سلامت بدنه می‌توان در رنج زیر ۳۵ هزار درهم خریداری کرد که نمونه مورد نظر با قیمت ۳۰ هزار درهم و با احتساب نرخ روز ارز، حدود ۲۵۰ میلیون تومان می‌ارزد. یعنی نصف قیمت یک دستگاه پژو پارس!

تویوتا کرولا - مدل ۲۰۲۰ - کارکرد ۴۶ هزار کیلومتر / قیمت: ۴۸هزار درهم


تویوتا کرولا یا همان پرفروش‌ترین خودروی جهان در طول تاریخ، دیگر محصول نام‌آشنایی است که در خاورمیانه از جمله امارات و کشورمان طرفداران فراوانی دارد. سدان بی‌دردسری که در نسل‌های مختلف به ایران آمد و هنوز هم با قیمت‌های آنچنانی در بازار دست به دست می‌شود. با آنکه نمونه‌های نسل پیشین این خودرو با کارکرد عمدتا بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر در ایران قیمت میلیاردی دارند‌ اما یک نمونه کارکرده مدل ۲۰۲۰ (نسل جدید) از نوع سفارش آمریکا و فول‌آپشن که تنها ۴۶هزار کیلومتر راه رفته را در بازار روز امارات می‌توان به قیمت ۴۸هزار درهم یا به پول خودمان به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. این خودرو به پیشرانه ۸/۱ لیتری از نوع ۴ سیلندر با حداکثر قدرت ۱۳۹ اسب بخار و جعبه دنده اتوماتیک مجهز شده است.

کیا اوپتیما - مدل ۲۰۲۰ - کارکرد ۳۹۵۰۰ کیلومتر / قیمت: ۶۴ هزار درهم


طی حدود یک دهه اخیر، همواره محصولات کیا در بازار کشورمان جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده و این خودروساز کره‌ای توانست روز به روز نگاه مثبت مشتریان ایرانی را به سمت خود جلب کند. نسل جدید مل «اوپتیما» که در سال ۲۰۱۶ به ایران آمد، یک رقیب جدی برای «هیوندای سوناتا»، «تویوتا کمری» و «نیسان تالیسمان» به شمار می‌آید. طوری که امروز و در کمال ناباوری نمونه‌های کارکرده اوپتیما طرفداران بیشتری در بازار خودروهای دست دوم دارند. البته با قیمت‌های عجیب و غریب که دیگر به آنها عادت کردیم! اما یک نمونه اوپتیما مدل ۲۰۲۰ با کارکرد۳۹ هزار کیلومتر و سطح آپشن‌بندی متوسط در بازار امارات ۶۴ هزار درهم قیمت خورده که این یعنی حدود ۵۳۰ میلیون تومان. لازم به ذکر است نمونه‌های کم‌آپشن و پرکارکرد اوپتیما در محدوده قیمتی ۵۵ الی ۶۰ هزار درهم نیز قابل خریداری است.

هیوندای سانتافه - مدل ۲۰۲۱ - کارکرد هزار کیلومتر / قیمت: ۹۴ هزار درهم


این یکی را خودمان هم باور نمی‌کردیم! یک دستگاه نسل نو هیوندای سانتافه GDI (مدل ۲۰۲۱) با کارکرد فقط هزار کیلومتر! آن هم از نوع فول‌آپشن و بدون کوچک‌ترین آسیب در بدنه. وقتی متوجه قیمت ۹۴هزار درهمی این خودرو شدیم بیشتر از قبل افسوس بازار خودروی ایران را خوردیم. بازار بی‌در و پیکری که انواع سانتافه‌های مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ (از نوع نسل قدیم) با قیمت ۲ الی ۵/۲ میلیارد تومان به دست مشتریان می‌رسند. گفتنی آنکه نمونه‌های پرکارکرد و کم‌آپشن سانتافه را در بازه قیمتی ۷۵ الی ۸۰ هزار درهم نیز می‌توان یافت. به راستی زمان پاسخ دادن به این سوال نرسیده که وقتی سانتافه مدل ۲۰۲۰ آن هم با کارکرد تنها هزار کیلومتر در کشورهای همسایه حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، چرا مشتری ایرانی باید ۳ برابر این رقم را برای خرید مدل‌های قدیمی سانتافه، پرداخت کند؟!

پژو ۵۰۰۸ - مدل ۲۰۲۰ - کارکرد ۱۲ هزار کیلومتر / قیمت: ۱۰۵ هزار درهم


این خودرو، برادر بزرگتر «پژو ۲۰۰۸» خودمان است. یا به عبارت بهتر بزرگترین عضو خانواده پژو. یک شاسی‌بلند سایز متوسط فرانسوی که به یک پیشرانه ۶/۱ لیتری توربو مجهز شده و رقیب نیسان X-Trail و رنو کولیوس به شمار می‌آید. با جست‌وجو در بازار خودروی امارات به یک نمونه بسیار کم کارکرد ۵۰۰۸ (با کارکرد تنها ۱۲ هزار کیلومتر) برخوردیم که قیمت فروش آن ۱۰۵ هزار درهم اعلام شده بود. این به آن معناست که برای خرید این شاسی‌بلند فرانسوی در امارات باید حدود ۸۷۰ میلیون تومان کنار بگذاریم که رقمی کمتر از مبلغ پرداختی برای خرید یک شاسی بلند گمنام چینی در بازار کشورمان است! پژو ۵۰۰۸ همچون دیگر محصولات به روز پژو از طراحی زیبایی برخوردار بوده و نسبت به مبلغ پرداختی، آپشن‌های پرشماری را برای راننده و سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد.

مرسدس بنز E300 - مدل ۲۰۱۹ - کارکرد ۳۵ هزار کیلومتر / قیمت: ۱۳۲ هزار درهم


اما اگر کمی از گزینه‌های نسبتا ارزان قیمت فاصله بگیریم و سری به خودروهای لوکس بزنیم، باز گزینه‌های متنوع و جذاب را پیش روی خود خواهیم دید. یک دستگاه مرسدس بنز E300 از نوع ۶ سیلندر و فول آپشن که به همه تجهیزات رفاهی و ایمنی مجهز شده، برچسب قیمت ۱۳۲هزار درهمی را بر پیشانی خود مشاهده می‌کند. این خودرو با کارکرد ۳۵هزار کیلومتر خودروی کاملا کم‌کار و سالمی به شمار می‌آید. خرید این خودرو در خاک امارات، در شرایطی حدود یک میلیارد و یکصد میلیون تومان آب می‌خورد که با این رقم در بازار کشورمان به سختی می‌توان یک دستگاه E200 مدل ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۸ خریداری کرد! نکته عجیب‌تر و تلخ‌تر اینجاست که معدود نسخه‌های E200 مدل ۲۰۱۷ (آن هم با موتور ۴ سیلندر) در بازار کشورمان قیمتی معادل ۷ الی ۸ میلیارد تومان دارند!

کدخبر: ۴۵۶۸۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر