کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۲۷۷
تاریخ خبر:

یک قانون جنجالی در تگزاس، آمریکا را به‌هم ریخت

روزنامه هفت صبح | ی ک: یک قانون در ایالت تگزاس آمریکا این کشور را به هم ریخته است. هفته گذشته قانونی در ایالت تگزاس گذاشته شد که سقط جنین را از زمانی که تپش قلب جنین آغاز شود یعنی شش هفتگی، ممنوع می‌کند اما مخالفان این قانون می‌گویند اکثر زنان در این مرحله هنوز نمی‌دانند که حامله شده‌اند. این قانون تبصره‌ای برای زنانی که فرزند آنها حاصل تجاوز و… باشد قائل نیست و همین امر برخی را عصبانی کرده است. این قانون از روز چهارشنبه به اجرا درآمد اما گروه‌های مخالف از دیوان عالی ایالات متحده خواستند از اجرای آن جلوگیری کند اما موفق نشدند تا نظر دیوان عالی را با خود همراه کنند.

سقط جنین در آمریکا همواره مورد بحث و جدل بوده است و با اینکه قانون اساسی اجازه آن را در زمان مشخص به زنان می‌دهد اما جمهوری خواهان همیشه با این قانون سر جنگ داشته‌اند. حالا به نظر می‌آید پای مخالفان سقط، به لطف ترامپ به دیوان عالی هم باز شده است. این در حالیست که زنان آمریکایی می‌گویند حق تعیین سرنوشت بدن خود را دارند و اجازه نمی‌دهند که قوانین تگزاس برای آنها تعیین تکلیف کند.

دو: در رای‌گیری شب گذشته، قضات این دیوان با اکثریت پنج رای در برابر چهار رای، این درخواست را رد کردند. با این حال پیگیری قضایی این پرونده در محاکم دیگر امکان پذیر است.

سه: قانون سقط جنین تگزاس به «هر فردی» اجازه می‌دهد تا علیه «زنی که می‌خواهد پس از گذشت ۶هفته از بارداری فرزندش را سقط کند یا هر کسی که در این مسیر به او کمک کرده باشد» شکایت قضایی تنظیم کند و در صورت اثبات مسئله در دادگاه علاوه بر هزینه‌های دادرسی، ۱۰هزار دلار نیز پاداش نقدی از دولت ایالتی بگیرد. حتی رانندگان تاکسی‌های آنلاین اوبر در این ایالت در صورتی که زن بارداری را که قصد سقط جنین دارد جا به جا کنند، شامل جریمه مالی سنگین خواهند شد.

چهار: در ایالات متحده سقط جنین قانون مخصوص به خود را دارد. حکم دیوان عالی این کشور این است که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از آزادی زن برای سقط جنین بدون محدودیت‌های اعمال شده توسط نهادهای دولتی حمایت می‌کند. این حمایت شامل آن است که زنان بتوانند پس از شش هفتگی هم از سقط امن و قانونی برخوردار باشند.

پنج: هر سه نفر قضاتی که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به عضویت دادگاه درآمدند با ممنوعیت اجرای این قانون مخالفت کردند. سونیا سوتومایور، عضو لیبرال دیوان عالی در توضیح مخالفت خود با رای اکثریت نوشت که «رای دادگاه تعجب‌آور است.» وی گفت که «در برابر درخواستی برای لغو قانونی که آشکارا در تناقض با قانون اساسی در زمینه برخورداری زنان از حقوق مدنی خود و مصونیت در برابر کنکاش قضایی است، اکثر قضات دیوان عالی ترجیح دادند سر خود را در شن فرو کنند.»

شش: جو بایدن هم روز چهارشنبه ممنوعیت سقط جنین را محکوم کرد و آن را یک «قانون افراطی» خواند و هشدار داد که این قانون برخورداری زنان از مراقبت‌های بهداشتی را «به شکلی قابل توجه» مختل می‌کند.او در بیانیه‌ای گفت که دولت او از حقوق قانونی زنان که بر اساس رویه قضایی ناشی از رسیدگی به پرونده رو و وید مبتنی است و «تقریبا نیم قرن سابقه دارد» حفاظت و دفاع می‌کند. اشاره او به طرح پرونده‌ای مربوط به سال ۱۹۷۳ است که دیوان عالی پس از رسیدگی به آن حکم داد تا قبل از مرحله‌ای که جنین بتواند در خارج از رحم زنده بماند، یعنی تا هفته ۲۲ تا ۲۴ حاملگی، زنان در ایالات متحده می‌توانند آن را سقط کنند.

نانسی پلوسی، که رئیس مجلس نمایندگان است گفته که دیوان عالی «فاجعه‌ای را برای زنان در تگزاس به ارمغان آورده است.» در سخنرانی دیگری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مبارزه خود علیه محدودیت سقط جنین در ایالت تگزاس را آغاز کرده و گفته است که واکنش به آن «شامل کل دولت» او خواهد بود.بایدن رای دیوان عالی در خودداری از لغو این قانون را «تهاجمی بی‌سابقه» به حق زنان توصیف کرده است.

هفت: مخالفان قانون تگزاس می‌گویند که این توطئه‌ای از جانب ترامپ بوده است. چیدمان دیوان عالی آمریکا که با مرگ قاضی زن شهیر، به هم خورد حالا نشانه‌های خودش را برجای گذاشته است. از پنج قاضی که با لغو این قانون مخالفت کرده‌اند سه قاضی منصوب دونالد ترامپ هستند و آخرین آنها یعنی امی کنی برت، در شرایطی به عنوان قاضی منصوب شد که برخلاف رویه‌ها رئیس‌جمهور وقت آمریکا ماه‌های پایانی کار خود را سپری می‌کرد.

کدخبر: ۴۱۲۲۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر