کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۰۹۸
تاریخ خبر:

یک سناریوی رویایی برای صعود زودهنگام به جام‌جهانی

روزنامه هفت صبح |‌ تیم ملی ایران با یک پیروزی پرگل بر عراق، اجازه نداد صدرنشینی کر‌ه‌جنوبی در گروه A، بیشتر از چند ساعت طول بکشد. حالا شاگردان دراگان اسکوچیچ با دو پیروزی متوالی و ۶ امتیاز صدرنشین گروه هستند. این پیروزی آمار تیم ملی تحت هدایت اسکوچیچ را بهتر از گذشته هم کرد. این نهمین برد متوالی ایران با اسکوچیچ بود و او را به رکورد محمد مایلی‌کهن رساند. اسکوچیچ هم با پیروزی مقابل ازبکستان، بوسنی، سوریه (۲ بار)، کامبوج، هنگ‌کنگ، بحرین و عراق (۲ بار) به رکورد ۹ برد پیاپی رسیده است.

تیم ملی با مایلی‌کهن در سال ۱۹۹۶ در سه بازی دوستانه مقابل کویت(۲ بازی) و قطر پیروز شد و در مرحله انتخابی جام ملت‌های ۹۶، نپال و سریلانکا و عمان را در بازی‌های رفت و برگشت شکست داد تا به ۹ برد متوالی برسد. نکته دیگر این که این برای اولین بار است که تیم ملی در دو بازی اولش در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، به پیروزی رسیده است و ما پیش از این هرگز نتوانسته بودیم این بازی‌ها را با دو پیروزی متوالی شروع کنیم. در ۹ دیداری که اسکو روی نیمکت تیم ملی نشسته موفق به کسب رکورد ۱۰۰درصد پیروزی شده است. از سوی دیگر ملی‌پوشان در این ۹ دیدار ۲۸ گل به ثمر رسانده‌اند و تنها ۲ گل را وارد دروازه خود دیده‌اند که از این حیث نیز آماری فوق‌العاده محسوب می‌شود.

دست و پای عراق را بستیم
قبل از بازی عراقی‌ها که امیدوار بودند تیم ملی کشورشان بتواند ایران را شکست بدهد، در فضای مجازی حسابی کری خوانده بودند. در یک کاریکاتور که از سوی عراقی‌ها منتشر شده بود، تصویری از سردار آزمون را می‌دیدیم که بر زمین نشسته و صفا هادی بازیکن عراق، دست او را با طناب بسته بود!

از این دست کری‌خوانی‌ها زیاد بود اما آنچه در زمین اتفاق افتاد دقیقا برعکس بود و عراق که همواره و به خصوص در سال‌های اخیر، حریفی گردن کلفت برای تیم ملی ایران بود، این بار یک تیم بی‌آزار بود. در حالی که ایران در این بازی ۱۲ شوت به سمت دروازه عراق زده بود، تیم حریف موفق شد فقط دو بار شوتزنی کند که یکی از آنها در چارچوب دروازه بیرانوند بود. نتیجه بازی هم کاملا گویای این بود که تیم عراق این بار نتوانسته بود در برابر ایران قد علم کند.

زوج استثنایی سردار-طارمی
بعد از پیروزی ضعیف مقابل سوریه، نوشتیم که غیبت سردار آزمون در آن بازی، غیبت یک بازیکن نبود و تقریبا تمام برنامه‌های هجومی تیم ملی را مختل کرد. نمایش هماهنگ او با طارمی در بازی مقابل عراق نشان داد که این ادعا بیراه نبوده است. گل دوم تیم ملی روی پاس هوشمندانه و کم‌نظیر سردار به طارمی و کنترل توپ و حرکت درست و ضربه آخر هنرمندانه او بود.

این دو بازیکن علاوه بر فاز هجومی در فاز دفاع هم برای تیم ملی عالی عمل می‌کنند. در دقایقی که عراق برای جبران گل خورده از سوی علیرضا جهانبخش تلاش می‌کرد سردار آزمون و مهدی طارمی بارها و بارها به نیمه خودی آمدند تا توپ‌گیری کنند و بارها و بارها شروع‌کننده پرس در برابر حملات ابتدایی عراقی‌ها بودند به طوری که می‌شود از این دو به عنوان یک زوج دفاعی خوب هم یاد کرد.

البته که چنین فوتبالی، هم از مهدی طارمی انتظار می‌رود و هم از سردار آزمون چرا که بارها و بارها قبلا این شیوه از بازی را در زمین اجرا کرده بودند و در فوتبال باشگاهی اروپا هم متوجه شدند مهاجم تنها وظیفه‌اش گل زدن نیست و زمانی که حریف صاحب توپ است تبدیل به اولین مدافع تیمش می‌شود. بی‌دلیل نیست که در فوتبال امروز مهاجمان بیشترین دوندگی را دارند. چرا که آنها علاوه بر تقلا برای توپ‌گیری و حرکت به سمت دروازه حریف برای رسیدن به گل به عقب برمی‌گردند تا در دفاع به تیم کمک کنند.

امید به یک صعود بی‌دردسر و سریع!
در هر دو هفته، علاوه بر پیروزی‌های تیم ملی، نتایج دیگر بازی‌های گروه هم به سود ما رقم خورد. در هفته اول ما سوریه را بردیم، کره جنوبی در خانه مقابل عراق متوقف شد و لبنان و امارات به تساوی بدون گل رسیدند تا ایران تنها تیم برنده روز اول باشد. در دور دوم، ایران با ۳ گل عراق را شکست داد، کره با یک گل بر لبنان غلبه کرد و سوریه و امارات به تساوی یک - یک رسیدند.

نتیجه این که در حال حاضر ایران با ۶ امتیاز صدرنشین است، کره با ۴ امتیاز دوم است، امارات با ۲ امتیاز سوم است و سوریه و لبنان و عراق با یک امتیاز در رده‌های بعد قرار دارند. سناریوی این دو هفته اگر در هفته سوم هم تکرار شود، بهترین اتفاق ممکن برای تیم ملی ایران رخ خواهد داد. به این معنی که ایران بر امارات غلبه کند - که کار دشواری به نظر نمی‌رسد - کره بر سوریه غلبه کند و بازی سوم گروه بین لبنان و عراق هم مساوی شود.

در این صورت ایران در پایان هفته سوم ۹ امتیازی خواهد بود، کره جنوبی با ۷ امتیاز در رده دوم خواهد ماند و تیم سوم گروه هر تیمی که باشد، دو امتیازی خواهد بود! این به معنای آن است که در این گروه تیم مدعی سومی برای صعود به جام جهانی وجود نخواهد داشت و ایران و کره جنوبی بدون احساس نگرانی از حضور مدعی دیگری، رده‌های اول و دوم را به خود اختصاص خواهند داد و به راحتی به جام جهانی صعود خواهند کرد. کافی است همین حالا به جدول گروه B نگاه کنید تا ببینید نبودن یک تیم سوم مدعی که تیم‌های اول و دوم را به دردسر بیندازد چه نعمتی است!

در این گروه همین حالا استرالیا و عربستان ۶ امتیازی هستند و ژاپن و عمان ۳ امتیازی. نکته مهم این که در دور سوم عربستان میزبان ژاپن خواهد بود و پیروزی چشم‌بادامی‌ها باعث خواهد شد تا حداکثر ۳ تیم ۶ امتیازی و حداقل دو تیم ۶ امتیازی و یک تیم ۹ امتیازی در این گروه وجود داشته باشند و این به معنای یک جنگ تمام‌عیار بین ۳ تیم برای کسب دو سهمیه مستقیم صعود به جام جهانی است، رقابتی که احتمالا در گروه ایران وجود نخواهد داشت.

کدخبر: ۴۱۳۰۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر