کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۱۷۶
تاریخ خبر:

چه‌کسی ۱۰قسمت سریال زندگی زیباست را حذف کرد؟

«بازیگر سریال زندگی زیباست: ۱۰ قسمت از سریال حذف شد/ از تعجب شاخ درمی‌آوریم» این تیتر یک مصاحبه است که روز گذشته در خبرگزاری ایرنا منتشر شد. مصاحبه را خواندیم و برای استناد به آن نسخه ورد را «سیو» کردیم. ساعتی بعد اما این مصاحبه از روی خروجی خبرگزاری حذف شد. حالا دو پرسش مطرح است: چرا ۱۰ قسمت از یک سریال سانسور شده؟ چرا مصاحبه افشاگرانه بازیگر سریال حذف شده؟ برای رسیدن به این پاسخ باید به عقب‌تر برویم.

مورد اول| داستان یک توقیف
سال ۱۳۹۷ قاسم جعفری ساخت سریالی را آغاز کرد به‌نام «مجردها». تولید این سریال سال ۱۳۹۸ با نام «عین شین قاف» به پایان رسید اما به دلایلی اجازه پخش پیدا نکرد. در برهه‌ای هم نام آن «پیچ تند» بود. آن زمان گفته می‌شد «مجردها» برای پخش در نوروز ۹۸ شبکه دو آماده می‌شود. با این حال آماده نبودن سریال و نیز عدم رضایت مدیران تلویزیون از کیفیت آن، باعث شد شبکه دو یک تصمیم فوری بگیرد. این شبکه در زمانی اندک سریال «بر سر دو راهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی را آماده و نوروز ۹۸ پخش کرد. «عین شین قاف» آماده شد اما اجازه پخش نیافت و نامش در لیست توقیفی‌ها قرار گرفت. این سریال به یک‌باره و بدون اطلاع قبلی سر از آنتن در آورد و حالا در حال پخش است.
مورد دوم| سانسور ۱۰ قسمتی
آنچه باعث شده بار دیگر نام سریال «زندگی زیباست» سر زبان‌ها بیافتد، ماجرای سانسور ۱۰ قسمتی آن است. این خبر را شهرزاد جعفری دختر قاسم جعفری و بازیگر نقش شوکا در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داده و گفته است: «این سریال حدود ۵۰ قسمت بود که الان گویا تبدیل به ۴۰ قسمت شده است.» مصادیق آن چه جعفری درباره حذفیات سریال به زبان آورده، مطول است که برای نمونه یک مورد را مرور می‌کنیم: «قصه ما بسیار تغییر کرد. قرار بود یک به یک مسیر عاشقی این جوان‌ها را در طول سریال ببینیم؛ ولی به دلیل نگرانی‌های صداوسیما در ابتدای هر قسمت، آخرین سکانس و فینال قسمت پنجاهم نمایش داده می‌شود که یکی از دختران قصه باردار است و همه زوج‌ها ۲ به ۲ در کنار هم دیده می‌شوند. یعنی انتهای سریال فقط به دلیل نگرانی سازمان در اول همه قسمت‌ها نمایش داده شد تا بلکه مجوز پخش سریال صادر شود. در همین قسمت‌های پخش شده دو تا بازیگر به‌هم می‌گویند برویم در پارک صحبت کنیم. ولی چون کل سکانس پارک حذف شده ما از ادامه رابطه و ازدواج ناگهانی آنها غافلگیر می‌شویم.»
مورد سوم| حذف مصاحبه افشاگرانه
گفت‌و‌گو با شهرزاد جعفری خیلی زود از خروجی خبرگزاری ایرنا حذف شد. لینک مصاحبه در گوگل هست اما کاربر با این پیام مواجه می‌شود: «با پوزش از مخاطبان محترم؛ این صفحه به دلیل ملاحظات حقوقی و یا خطای حرفه‌ای در تنظیم و درج خبر، موقتا از دسترس خارج شده و محتوای آن در حال بررسی مجدد است.» حذف، تصمیم خبرگزاری بوده است یا درخواست مسئولان تلویزیون را نمی‌دانیم. در این گفت‌وگوی بلند، جعفری صحبت‌های دیگری هم کرده. ازجمله اینکه ابتدا مخالف بازگشت پدر به تلویزیون بوده است: «به او (قاسم جعفری) گفتم این کار اشتباه را نکن. تلویزیون به کارگردان‌های خوب خودش وفادار نبوده است. این انرژی را برای ساخت یک فیلم سینمایی صرف کن. پدرم نسبت به این سریال حس خوبی داشت و من هم با کار کردن او در تلویزیون موافقت کردم.»
مورد چهارم| حال و روز سریال
با حذف گفت‌و‌گو، طبعا پاسخی رسمی از سوی صدا و سیما درباره دلیل سانسور «زندگی زیباست» برای رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. وانگهی تلویزیون عادت ندارد درباره پشت پرده و چرایی سانسور سریال‌ها شفاف‌سازی کند. کما اینکه تاکنون توضیحی درباره توقیف «زندگی زیباست» و دلیل پخش غیرمنتظره آن نداده است. به استناد آنچه شهرزاد جعفری می‌گوید، نسبت به «زندگی زیباست» بیش از حد سختگیری شده وگرنه در تلویزیون بارها شاهد روابط عاشقانه جوان‌ها بوده‌ایم. از طرف دیگر، با اطلاع از ممیزی‌های فراوان، نمی‌توان نظری جامع درباره کیفیت «زندگی زیباست» بیان کرد. کیفیت این سریال به پای سریال‌های موفق قبلی قاسم جعفری مثل «مسافری از هند» و «خط قرمز» نمی‌رسد. نمی‌دانیم چه میزان از این اتفاق حاصل ممیزی است و چقدر از آن، به خود سریال برمی‌گردد؟ «زندگی زیباست» به استناد آمار و ارقام مرکز تحقیقات صدا و سیما، آن‌طور که باید مورد استقبال قرار نگرفته است. دلیل این اتفاق ممیزی است یا بی‌کیفیتی؟

کدخبر: ۴۰۳۱۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر