کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۹۴۴
تاریخ خبر:

یک زخم کهنه؛ دوئل ارجمند و افخمی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | داریوش ارجمند روز گذشته مصاحبه‌ای انجام داد و روایت تازه‌ای درباره چرایی کنار گذاشتن ناصر تقوایی از سریال«کوچک جنگلی»و جایگزین شدن بهروز افخمی ‌بیان کرد. نظر خود افخمی در این‌باره چیست؟ واقعیت کدام است؟

نزدیک به ۴۰سال از ساخت «کوچک جنگلی» می‌گذرد اما هنوز یک حاشیه بزرگ بر سر این سریال قرار دارد. این حاشیه چیزی نیست جز تغییر کارگردان در ابتدای تولید. حتما می‌دانید که ناصر تقوایی ساخت سریالی با موضوع قیام میرزا کوچک خان جنگلی را شروع می‌کند اما کمی بعد بهروز افخمی جایگزین او می‌شود. در این سال‌ها روایت متعددی درباره چرایی این اتفاق شنیده‌ایم و حالا داریوش ارجمند صحبت تازه‌ای به زبان آورده است.

*** خواستند بچه حزب‌اللهی‌ها بسازند
این را هم می‌دانید که داریوش ارجمند در سریال ناصر تقوایی نقش میرزا کوچک خان جنگلی را برعهده داشته است. او جلوی دوربین می‌رود تا در اولین تجربه بازیگری‌اش ایفاگر یک نقش مهم باشد. با تغییر و تحولات ارجمند هم از پروژه انصراف می‌دهد. او روز گذشته درباره اتفاقی که رخ داد اینطور گفته است:« به آقای تقوایی در کوچک جنگلی خیلی ستم شد. من تازه از فرانسه آمده بودم. او هنرپیشه‌اش را انتخاب کرده بود و مرا که دید همه چیز را به‌هم ریخت و برای نقش میرزا کوچک خان مرا انتخاب کرد.

من یک ساعت یا سه ربع آن کار را هم بازی کردم. آن سریال چیز غریبی بود و خود تقوایی می‌گفت: «این وصیت نامه من است». او همه وجودش را برای ساخت کوچک جنگلی جمع کرده بود و فکر می‌کنم اگر آن چاپ شود و خانم او هم دنبال چاپ این فیلمنامه بود یک کلاس فیلمنامه‌نویسی و سینما به حساب می‌آید.» بخش جنجالی صحبت ارجمند چرایی تغییر کارگردان است:‌«عده‌ای می‌خواستند خودشان این سریال را بسازند و می‌گفتند ما که می خواهیم ۵۰ میلیون هزینه کنیم، می‌خواهیم بچه‌های خودمان (حزب الله) این را بسازند!

من این‌ها را مفصل در خاطراتم خواهم نوشت و اگر کوچک جنگلی ساخته می‌شد تلویزیون زیر و رو می‌شد. نمی‌دانم چرا دیگر او را دعوت به کار نکردند و کاری که او برای سینما و تلویزیون کرده است، از سر این دوستان هم اضافه است.» خب صحبت‌های ارجمند نیاز به توضیح بیشتر ندارد.

*** دلخوری دوباره ارجمند از افخمی
این نخستین‌بار نیست که داریوش ارجمند دلخوری‌اش را از بهروز افخمی عمومی می‌کند. او مستقیم اسم نمی‌برد اما با کدهای روشن افخمی را مقصر این اتفاق می‌داند. او دو سال پیش هم در برنامه من و شما با لحنی تمسخرآمیز گفته بود:«آنچه (توسط افخمی) ساخته شد، سریال نبود که. یک مشت پشم و پیلی راه می‌رفتند توی جنگل و معلوم نبود چی کار می‌کنند. آنکه تقوایی می‌ساخت یک چیز غریبی بود!»

در همین برنامه ارجمند به صراحت گفته بود که تمایل همکاری با افخمی نداشته:«من آقای افخمی را نمی‌شناختم. پنج سال در فرانسه درس خوانده بودم، نمی‌دانستم افخمی مونتور است، کارگردان است، چه کاره است!» شایعه‌ای هم سال‌ها شنیده می‌شد که ارجمند از افخمی دلخور است که با حضور در برنامه هفت به این شایعه پایان داد. روز گذشته اما مشخص شد هنوز ارجمند دل پری دارد.»

*** بحث بچه حزب‌اللهی نبوده!
بهروز افخمی در چند نوبت به طور غیرمستقیم پاسخ ارجمند را داده و به صراحت از دلیل کنار گذاشتن ناصر تقوایی گفته است. افخمی آن زمان مدیر گروه فیلم و سریال بوده و در یک تصمیم جسورانه خودش پشت دوربین قرار می‌گیرد. روایت او اما عکس آن چیزی است که حالا ارجمند به زبان آورده. افخمی هشت سال پیش در مصاحبه‌ای اینطور گفته بود: «راندمان فیلمبرداری کار بسیار ضعیف‌تر از حد نرمال سریال‌های تلویزیونی بود و کار با سرعت صفر پیش می‌رفت.

برای این فیلم در آن زمان بودجه‌ای ۵۰میلیون تومانی در نظر گرفته بودیم که به پول الان حدود ۱۵میلیارد تومان می‌شد. تا آن روز حدود ۲۰میلیون تومان بودجه هزینه شده بود. ادامه این وضعیت از نظر من هم بودجه گزاف کار را به هدر می‌داد و هم نتیجه کار را ضعیف می‌کرد. همه مسائل موجود در آن زمان دست به دست هم داد تا در آن مقطع مجبور به تسلیم در برابر تصمیم مدیران شوم و ادامه کار را از ناصر تقوایی بگیرم.»

کدخبر: ۲۸۲۹۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر