کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۴۷۰
تاریخ خبر:

یک درصد از بافت تاریخی یزد تخریب شد

معاون پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد که درحال تهیه گزارشی از میزان خسارت وارده از سیل به یونسکو است، با اعلام این‌که حدود یک درصد از بافت تاریخی یزد در سیل تابستانی آسیب دیده است، گفت: آثار شاخص یزد همچون مسجد جامع، مجموعه میدان امیرچخماغ، مدرسه‌ها و بقعه‌های تاریخی آسیبی ندیده‌اند و سالم هستند، اما حدود ۲۰۰ خانه تاریخی از یک تا ۵۰ درصد تخریب شده است.

طاهره قیومی ـ نماینده ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ هم که برای بررسی اوضاع بافت تاریخی به یزد سفر کرده، پس از بازدید میدانی، در توئیتر نوشته است: «سیل خساراتی به استان یزد وارد کرده، اما کمترین آسیب به بافت جهانی بوده و بیشترین تخریب‌ها مربوط به بافت جدیدتر یا فرسوده [است]، برای جبران خسارت تلاش می‌کنیم، گروه‌های کارشناسی فعال هستند تا به سرعت برای بازسازی و مرمت اقدام کنند. حالِ یزد خوب می‌شود و گردشگری دوباره رونق می‌گیرد.»

مجید علومی که درحال پایش و برآورد خسارت‌های ناشی از سیل به بافت تاریخی یزد برای ارائه گزارش به یونسکو است، در این‌باره به ایسنا گفته برخلاف آنچه شایع شده، آثار شاخص شهر جهانی یزد در سیل آسیبی ندیده است؛ مسجد جامع و مجموعه امیرچخماغ، باغ دولت‌آباد، مدرسه‌ها، بقعه‌های تاریخی، همگی سالم‌اند. با وجود آن‌که خیابان مسجد جامع دچار سیلاب و آبگرفتگی شده بود، اما چون مسیر قنات باز بود، آب به مسجد نیفتاد. مسیر عبور آب در بافت تاریخی یزد نیز مشخص و باز است، برای همین خسارت زیادی وارد نشده است. علومی، میزان تخریب بافت تاریخی شهر یزد را تا کنون حدود "یک درصد" برآورد کرد و افزود: از حدود ۲۰ هزار خانه تاریخی در عرصه و حریم میراث جهانی شهر یزد، حدود ۲۰۰ خانه از یک تا ۵۰ درصد تخریب شده است. به گفته او، بیشتر خسارت‌ها در بخش‌های غیرمسکونی و مجهول‌المالکِ بافت تاریخی بوده است. خانه‌های مسکونی چون قبلا اقدامات حفاظتی به‌ویژه روی بام‌ و ناودان‌ را انجام داده‌اند، عموما آسیبی ندیده‌اند.

کدخبر: ۴۷۰۴۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر