کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۴۶۰
تاریخ خبر:

یک انتخاب اشتباه به نام مجید صالحی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | برنامه «ام‌شو» با عنوان اولین و تنها تاک‌شوی کاملا طنز فضای مجازی از چند هفته پیش در فیلیمو و آپارات و یوتیوب بارگذاری شد. با اینکه بریده‌هایی از این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و دست به دست چرخید اما آنطور که باید نتوانست موفقیتی در جلب توجه مخاطب داشته باشد.

مجید صالحی اگر قصد تولید یک تاک‌شوی جذاب را داشت باید دست به خلاقیت می‌زد و اثری کاملا متفاوت با آنچه در تلویزیون ساخته می‌شود به میدان می‌آورد اما همانطور که در سریال‌سازی و فیلمسازی از روی دست کارگردان‌های مطرح الگوبرداری می‌کند این‌بار هم روی الگوهای تکراری قبلی دست گذاشت و از بضاعتی که فضای مجازی در اختیارش گذاشته بود استفاده درستی نکرد.

*** پایین بودن بازدید
میزان مخاطبان فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌هایی را که در تلویزیون‌های اینترنتی بارگذاری می‌شوند خیلی دقیق نمی‌شود سنجید اما اگر میزان لایک هرکدام از آنها را در فیلیمو با سایرین مقایسه کنیم می‌توانیم تا حدودی به میزان علاقه‌مندی مخاطبان آگاهی پیدا کنیم. قسمت اول تاک‌شوی «ام‌شو» روز ۴خرداد بارگذاری شد و تا هفته گذشته در تلویزیون اینترنتی فیلیمو ۲هزار و ۴۹۵لایک خورد. میزان لایک قسمت دوم آن بعد از گذشت سه، چهار روز ۷۳۳ بود. حالا بیایید آن را با سریال‌ها یا برنامه‌های دیگر مقایسه کنیم.

قسمت دوم از فصل دوم سریال «هم‌گناه» که دوشنبه هفته گذشته توزیع شد تا عصر دیروز یعنی بعد از حدود چهار روز، ۲۷هزار لایک خورده است. قسمت اول از فصل دوم این سریال بعد از گذشت ۱۲ روز، ۳۲ هزار لایک خورده است. قسمت ۲۶ سریال «دل» چهارشنبه بارگذاری شده و بعد از گذشت دو روز، ۱۷ هزار و ۳۱۹لایک جمع کرده است. تعداد لایک‌های یکی از قسمت‌های قدیمی‌تر مثل قسمت ۲۳، به ۲۴ هزار و ۹۳۸ رسیده است. شاید بگویید برنامه نمی‌تواند قابل مقایسه با سریال باشد.

خب بیایید میزان لایک‌های «شام ایرانی» را بررسی کنیم. قسمت اول از فصل اول سری جدید شام ایرانی با وجود اینکه مخاطب زیادی نداشته در فیلیمو، ۶هزار و ۶۰۰ لایک خورده است. قسمت آخر از فصل دوم، ۵ هزار و ۱۰۰ لایک دارد، میزان لایک قسمت آخر فصل سوم به ۷ هزار نفر رسیده و قسمت سوم فصل چهارم هم ۸ هزار و ۲۶۳ لایک دارد. همه‌ اینها را با قسمت اول و دوم «ام‌شو» مقایسه کنید تا متوجه شوید چرا می‌گوییم میزان استقبال این تاک‌شو پایین است!

*** عدم استفاده مجید صالحی از پتانسیل‌ها
مجید صالحی بازیگر شناخته‌ شده‌ای است و طبیعتا با توجه به جایگاهش در سینما و تلویزیون امکان این را دارد که ستاره‌های جذاب‌تری به برنامه‌اش دعوت کند. از طرف دیگر برنامه «ام شو» در فضای مجازی تولید می‌شود و محدودیت‌های تلویزیون را ندارد. بنابراین بسیاری از چهره‌های سینمایی می‌توانند با هر لباس و آرایشی به برنامه بیایند و محدودیتی از این جهت هم وجود ندارد اما واقعا از این پتانسیل به خوبی استفاده کرده است؟

آنچه می‌توانست «ام‌شو» را به برنامه‌ای متفاوت و جذاب تبدیل کند تمایز مهمان‌های آن با مهمان‌های برنامه‌های تلویزیونی بود اما در غیر این صورت مهمان‌هایی که سالی به دوازده ماه در تلویزیون رفت و آمد دارند چه جذابیتی دارند که مخاطبان بخواهند صحبت‌هایشان را در فضای مجازی بشنوند؟ اگر به خاطر داشته باشید برنامه‌ «دید در شب» رضا رشیدپور به دلیل گفت‌وگو با افرادی مانند سحر قریشی، امیر تتلو و … محبوب شد؛ افرادی که امکان مصاحبه چالشی با آنها در تلویزیون وجود نداشت. اگرنه سام درخشانی، امیرعباس گلاب، امیرمهدی ژوله، شاهرخ استخری و امیر دلاوری که پای ثابت برنامه‌های تلویزیونی بوده‌اند و بارها صحبت‌هایشان را شنیده‌ایم!

*** عدم خلاقیت در گفت‌وگو و بازی‌ها
دعوت از چهره‌های شناخته شده و شوخی و بازی و پرسیدن سوالات عجیب از آنها، ترفندی امتحان پس‌داده است. مجید صالحی تنها زمانی می‌توانست این بستر را به نفع خود تمام کند که پای مهمان‌های جذابی که هیچ جای دیگری حاضر نشده‌اند به چالش‌های عجیب و بازی‌هایی کاملا متفاوت باز می‌کرد؛ بازی‌ها و شرایطی که جنبه‌های کاملا متفاوتی از این چهره‌ها به نمایش می‌گذاشت. «ام شو» نه تنها مهمان‌های جذابی دعوت نکرده که چالش جدیدی پیش روی همین مهمان‌های فعلی هم نمی‌گذارد. نمایش عکس و پرسیدن حس مهمان‌ها درباره آنها یا صحبت درباره اینکه دوست داری با فلان شخصیت به کجا بروی یا فلان جا را با کدام شخصیت تجربه کنی، حرکت خلاقانه‌ای نیست.

*** موسیقی زنده؛ جذاب اما ناکافی
تنها جذابیت این برنامه به موسیقی‌هایی است که به‌طور زنده داخل استودیو اجرا می‌شود. به‌هرحال در هیچ‌کدام از برنامه‌های تلویزیونی، امکان پخش موسیقی زنده و نمایش ساز وجود ندارد و این حرکت می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد اما به تنهایی نمی‌تواند شگرد موفقی برای جلب مخاطب باشد. در حال حاضر که اکثر خواننده‌ها هفته‌ای یک‌بار لایو می‌گذارند و اجرای زنده دارند شاید تماشای چنین اجراهایی زیاد هم هیجان‌انگیز نباشد. در صورتی که با یک برنامه کاملا جذاب روبه‌رو بودیم؛ این اجراهای زنده می‌توانست جذابیت آنها را چند برابر کند.

کدخبر: ۳۳۳۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر