کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۶۰۱
تاریخ خبر:

«یوس» ترکی و ماجراهایش‌ در ایران

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| در کنار آزمون‌های پنجگانه زبان انگلیسی که در ایران برگزار می‌شود و همیشه مشتری دارند، یک آزمون جدید دیگر هم به این فهرست اضافه شده ‌است؛ آزمون «یوس» که متعلق به دانشگاه‌های ترکیه است و قرار است اسفند امسال برای اولین به‌طور رسمی در ایران برگزار شود؛ به شرط اینکه آموزش و پرورش داستان را تغییر ندهد و مخالفتش با برگزاری آن به نتیجه نرسد.

آزمون «یوس» در ایران با نظارت سازمان سنجش و دانشگاه «ماردین آرتوکلو»ی ترکیه برگزار می‌شود و موسسه‌ای به‌نام «امواج آرام» هم برگزار‌کننده رسمی آن در ایران معرفی شده است. حداقل از تابستان امسال جدالی جدی بین سازمان سنجش و آموزش و پرورش بر سر برگزاری آن شروع شده است.

وزارت آموزش و پرورش برگزاری آزمون «یوس» را قبول ندارد و می‌گوید که درباره آن با این وزارتخانه هماهنگ نشده و کاملا مخالف است. این مخالفت تا جایی جدی است که آموزش و پرورش تهدید کرده است اگر آزمون یوس در ایران برگزار شود، با آن برخورد می‌کند. فعالیت موسسه‌هایی که کار جذب دانش‌آموزان ایرانی به دانشگاه‌های ترکیه را انجام می‌دهند از نظر این وزارتخانه قانونی نیست و ماه‌ها پیش درباره آن با وزارت خارجه مکاتبه کرده بود.

علت اصلی این مخالفت سرسختانه هم این است که آموزش و پرورش اعتقاد دارد این آزمون باعث افزایش مهاجرت دانشجویان مي‌شود و نیروهای کشور را از دست می‌دهیم. هنوز جزئیاتی از برگزاری آزمون یوس به‌غیر از تاریخ آن مشخص نشده، اما گفته می‌شود که فقط برای تحصیل در تعداد مشخصی از دانشگاه‌های ترکیه می‌شود اقدام کرد. حالا آزمون یوس چیست و به‌درد چه کسانی می‌خورد؟

این آزمون هیچ شباهتی با آیلتس و تافل ندارد و حدود 70 دانشگاه در ترکیه مدرک آن را می‌پذیرند و مدت‌هاست که طرفداران زیادی هم در ایران پیدا کرده. همه داوطلبان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور را دارند، به‌غیر از داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی و پایه دوازدهم، باید این آزمون را هم پشت‌سر بگذارند.

مدرک این آزمون دو سال معتبر است و مهارت‌های یادگیری پایه و زبان ترکی برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه به زبان ترکی تحصیل کنند، سنجیده می‌شود. نمره آزمون از صد نمره است؛ یعنی بالاترین نمره در این امتحان، 100 است و هر دانشگاه با توجه به بالاترین نمره‌ای که متقاضیان در آزمون گرفته‌اند، نمره قبولی امتحان یوس را تعیین می‌کند.

هوش، ریاضی و هندسه با 40 سوال
آزمون از سه بخش هوش، ریاضی و هندسه تشکیل شده و به‌غیر از سطح زبان داوطلب، عملا دانش ریاضی و هوش داوطلب را هم می‌سنجد. آزمون80 سوال دارد و بودجه‌بندی آن هم به این شکل است: 40 سوال هوش، 35 سوال ریاضی و پنج سوال هندسه. ممکن است این عددها در آزمون بعضی از دانشگاه‌های دولتی دیگر متفاوت باشد، مثل دانشگاه «الوداغ» شهر بورسا یا دانشگاه دولتی استانبول که در آزمونی که خودشان طراحی می‌کنند، 10 سوال هندسه پرسیده می‌شود.

دفترچه سوالات به دو زبان انگلیسی و ترکی آماده شده و هر داوطلب به آن زبانی به سوالات پاسخ می‌دهد که هنگام ثبت‌نام آزمون یوس مشخص کرده است. بعضی از دانشگاه‌ها مثل آتاتورک هم این امکان را فراهم کرده‌اند که داوطلب گزینه دفترچه فارسی را هم داشته باشد. بخش دوم آزمون هم مربوط به پاسخ به سوالات زبان ترکی است و فقط برای کسانی مهم است که قصد تحصیل به زبان ترکی در ترکیه را داشته باشند.

اگر شما با کمک مدرک زبان تافل یا آیلتس از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش بگیرید، لازم نیست به بخش سوالات زبان ترکی آزمون پاسخ بدهید. نکته مثبت آزمون یوس این است که سوالات ماهیت ریاضی دارند و با دانستن دایره محدودی از لغات ترکی و انگلیسی از پس پاسخ دادن به آنها بر‌می‌آیید. نگران سوالات هوش و ریاضی هم نباشید؛ چون با همان سطح تحصیل در مدارس ایران به راحتی می‌توانید به سوالات آزمون پاسخ بدهید.

سوالات آزمون تستی است و هر سوال هم پنج گزینه دارد. بیشتر دانشگاه‌ها هم به پاسخ‌های اشتباه نمره منفی می‌دهند. نسبت نمره منفی در آزمون چهار به یک است؛ یعنی هر چهار جواب غلط یک جواب صحیح را از بین خواهد برد. هرکدام از دانشگاه‌های ترکیه زمان مشخصی برای ثبت‌نام و برگزاری آزمون یوس دارند.

اما در مجموع بیشتر دانشگاه‌های دولتی این کشور اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه آزمون را برگزار می‌کنند و نمرات داوطلبان هم حداکثر چهار هفته بعد اعلام می‌شود .بیشترین هزینه شرکت در این آزمون هم 500 لیر و متعلق به دانشگاه جراح پاشاست. دانشگاه‌های دیگر مثل الوداغ، کارادنیزتکنیک و مایس سامسون حدود 400 لیر و باقی دانشگاه‌های دولتی هم از این رقم کمتر دریافت می‌کنند.

کدخبر: ۵۰۰۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر