کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۹۱۹
تاریخ خبر:

یادداشت روز | حلقه قدرتمند سعید جلیلی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | همه رقبای اصولگرای رئیسی در انتخابات، بعد از انتخابات به جایی رسیدند. سعید محمد، رستم قاسمی و ضرغامی که قبل از رقابت‌ها کنار رفته بودند به ترتیب دبیر شورای عالی مناطق آزاد، وزیر راه و وزیر میراث فرهنگی شدند هرچند که هنوز حکم سعید محمد رسمی نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی هم رفته به دولت و معاون بنیاد شهید شده است. محسن رضایی هم که معاون اقتصادی رئیس جمهور شده است. زاکانی هم رفته شهرداری تهران. با این حال سعید جلیلی در کابینه نیست و برخی می‌گویند او سهمی از کیک قدرت بزرگ اصولگرایان ندارد. این حرف اما درست نیست. چرا؟

یک: ‌جلیلی در همین دولت، سمت‌هایی دارد که اگرچه در سطح وزیر نیست ولی در حرکت دولت و به طور کلی فضای سیاسی و حتی اقتصادی بی تاثیر نیست. کجا؟ میرهاشم موسوی را می‌شناسید. او حالا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی است. بزرگ‌ترین نهاد درمانی و بازنشستگی کشور. میرهاشم موسوی، یکی از اعضای ۱۷ گانه موسس جبهه پایداری است. همان جبهه‌ای که قرابت گفتمانی و البته عملکردی در سیاست با سعید جلیلی دارند و اگر رئیسی در این انتخابات، کاندیدا نبود قطعا پشت سعید جلیلی می‌ایستادند.

دو: همین دیروز، علی نادری هم مدیرعامل خبرگزاری ایرنا شده است. خبرگزاری ایرنا بازوی رسانه‌ای دولت است. صاحب روزنامه ایران است. نادری که زمانی سردبیر رجانیوز بوده و از حلقه نزدیک جلیلی رفته به ایرنا. نادری البته فاصله‌هایی با گذشته خود دارد. تجربه مدیریت در شبکه افق و بعد، روابط عمومی قوه قضاییه از او فردی در قد و قامت یک مدیر ساخته و او را از آن فعال دانشجویی - رسانه‌ای که گذشته می‌شناختیم دور کرده است ولی به هر حال، او نیز یکی از آدم‌های نزدیک جلیلی در این سیستم است.

سه: دیروز خبر رسیده که وحید یامین پور هم رفته به وزارت ورزش و جوانان و در آنجا معاون جوانان شده است. یامین پور هیچ وقت عضو جبهه پایداری نبوده است ولی از نظر گفتمانی در آن دسته قرار می‌گرفت. البته یامین پور هم تغییراتی کرده و از وقتی قدم گذاشته به عالم ادبیات و رمان‌نویس شده، شیفت‌هایی از نظر محتوایی هم کرده است ولی باز هم نمی‌توان او را از آن بدنه رادیکال اصولگرا جدا کرد.

چهار: جلیلی در وزارت خارجه هم جای پا دارد. علی باقری کنی که حالا معاون وزیر خارجه است و قرار است رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران هم باشد، قبلا معاون سعید جلیلی بوده است.

پنج: و البته قدرت جلیلی به فراتر از دولت هم رسیده است. پیمان جبلی که رئیس سازمان صداوسیما شد؛ معاون رسانه‌ای او بود در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی و رئیس پرس تی وی بود تا همین چند وقت پیش. رسانه انگلیسی زبانی که با خبرهایش به نقل از منابع آگاه در زمان مذاکرات اخیر وین، حسابی داد دولت روحانی را درآورد.

کدخبر: ۴۱۸۹۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر