کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۰۰۳
تاریخ خبر:

یادداشت | انتخابات هندی یا هلندی؟

روزنامه هفت صبح، آرش ابراهیمی| کارزارهای انتخاباتی در هلند تحت شدیدترین محدودیت‌های کرونایی کار خود را انجام دادند و نه تنها موج کرونایی تازه‌ای در این کشور شکل نگرفت بلکه میزان مشارکت هم به‌طور قابل توجهی بالا بود.در سوی دیگر، کارزارهای انتخاباتی در هند در شکل‌گیری فاجعه کرونا در این کشور نقش داشتند.

تا چند هفته دیگر کارزارهای انتخاباتی مربوط به نامزدهای تایید صلاحیت‌شده به طور رسمی آغاز به کار خواهند کرد.امسال علاوه‌بر موارد همیشگی از میزان مشارکت گرفته تا اینکه کدام کاندیدا شانس بیشتری برای پیروزی دارد،باید تا حدی هم نگران تاثیر انتخابات بر گسترش ویروس کرونا بود. کشور به تازگی در حال عبور از موج چهارم کروناست و اگر درباره شیوه فعالیت ستادهای انتخاباتی قوانین سختگیرانه‌ای وضع نشود و اجرای این قوانین با جدیت پیگیری نشود،بعید نیست که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا دوباره سیر صعودی به خود بگیرد.

اما چرا نمی‌توان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ستادها و فعالیت‌های انتخاباتی را به خود نامزدها سپرد؟بالاخره فردی که برای در اختیار گرفتن سکان هدایت قوه مجریه اعلام آمادگی کرده و صلاحیت او هم توسط شورای نگهبان تایید شده احتمالا آنقدر خرد، توانایی و اراده دارد که اجازه ندهد کارزار انتخاباتی‌اش تاثیری منفی بر سلامت شهروندان بگذارد. مشکل اینجاست که نامزدها احتمالا انگیزه‌ای قوی برای جدی نگرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران تبلیغات انتخاباتی خواهند داشت.

هدف نهایی هر نامزد پیروزی در انتخابات است.اگر بپذیریم که فعالیت‌هایی مانند برگزاری همایش،فعالیت‌های ستادی مانند پخش پوستر انتخاباتی و همچنین دیگر فعالیت‌های انتخاباتی که نیازمند تجمع افراد است به شانس نامزدها برای پیروزی می‌افزاید، در نتیجه هر نامزد به اندازه کافی انگیزه دارد که برای مدتی پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیرد.در واقع میزان نادیده گرفتن پروتکل‌ها از این منظر می‌تواند به معنای افزایش شانس موفقیت باشد در حالی که هزینه احتمالی این سهل‌انگاری نه به صورت فوری بلکه پس از مدتی آشکار خواهد شد و هزینه آن هم نه بر دوش نامزد سهل‌انگار بلکه بر کل جامعه تحمیل خواهد شد.

در چنین چارچوبی، نمی‌توان خیلی از نامزدها انتظار داشت که به رعایت فاصله اجتماعی در فعالیت‌های انتخاباتی تن بدهند.کافی است یک نامزد توصیه‌های بهداشتی را نادیده بگیرد تا دیگر نامزدها هم کم و بیش به همان راه کشیده شوند.اما وضع قوانین هم به خودی خود چندان چاره‌ساز نخواهد بود.کمیسیون انتخابات در هند هم آنقدر دوراندیشی داشت که نسبت به تجمعات انتخاباتی و تاثیر آن بر شیوع ویروس کرونا هشدار دهد اما آنطور که بی‌بی‌سی گزارش داده چنین هشدارهایی به خصوص در ایالاتی مانند بنگال غربی جدی گرفته نشدند.

کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران تنها چند هفته فعالیت می‌کنند و در نتیجه می‌کوشند که طی این مدت زمان کوتاه بیشترین بهره را ببرند. به همین خاطر اخطار و جریمه احتمالا خیلی جلوی فعالیت‌های انتخاباتی مغایر با دستورالعمل‌های مربوط به کرونا را نگیرد. همچنین به خاطر داشته باشید که این نامزدها آماده‌اند که از سرمایه سیاسی و قدرت چانه‌زنی خود برای پیشبرد کارزارهای انتخاباتی‌شان بهره ببرند.

علاوه بر اینها، هر نامزدی یک رئیس‌جمهور بالقوه است و شاید بسیاری از ماموران اجرایی ترجیح بدهند که در دوران انتخابات با نامزدهای بالقوه بیشتر راه بیایند به این امید که رابطه بهتری با دولت آینده داشته باشند.تردیدی نیست که می‌توان انتخابات را در دوران کرونا برگزار کرد.هلندی‌ها نه تنها توانستند در دوران تعطیلی گسترده، منع تجمع و رفت و آمد شبانه انتخاباتی سرتاسری را نسبتا به سلامت برگزار کنند بلکه نرخ مشارکت بالایی را هم ثبت کردند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا با افزایش تعداد مبتلایان همراه شد و کارزارهای انتخاباتی در هند هم در شکل‌گیری فاجعه امروز در این کشور تاثیرگذار بودند. مهم این است که بتوان راهی یافت که از یک‌سو از انگیزه نامزدها برای انجام فعالیت‌های حضوری کاسته شود و از سوی دیگر هزینه تخطی از دستورالعمل‌های بهداشتی هم بسیار بالا باشد (حتی رد صلاحیت نامزد تایید صلاحیت‌شده) و نظارت بر عملکرد نامزدها در رعایت دستورالعمل‌های مربوط به کرونا هم بدون هیچ تبعیض و چشم‌پوشی انجام شود.

کدخبر: ۳۸۹۰۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر