کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۸۶۹
تاریخ خبر:

گیربکس cvt چند دنده است؟/ نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt

رپورتاژ آگهی | استفاده از گیربکس cvt توسط خودروسازان رو به افزایش است. این نوع گیربکس‌ها با سایر گیربکس‌های اتوماتیک یک تفاوت اصلی دارند. نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt کاملا ناملموس و خودکار است و دور موتور بالا در آن احساس نمی‌شود. اما در سایر گیربکس‌ها این‌طور نیست.

مصرف سوخت و وزن پایین از مهم‌ترین مزایای گیربکس‌های cvt هستند. در صورت نگهداری صحیح از گیربکس، استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه است. اما درصورت عدم مراقبت صحیح، تعمیرات آن با هزینه‌های بالا همراه است. شاید جوانانی که به دنبال هیجان رانندگی با دور موتور بالا هستند، تمایل زیادی به استفاده از خودروهای مجهز به این نوع گیربکس نداشته باشند. چون دور موتور در این گیربکس‌ها کاملا بهینه است.

ما قصد داریم شما را با گیربکس cvt بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

چه ماشین هایی گیربکس cvt دارند

گیربکس cvt در ترافیک

نگهداری گیربکس cvt

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک

معایب گیربکس cvt چیست

گیربکس cvt 9 سرعته

عملکرد گیربکس cvt

شتاب گیری با گیربکس cvt

نحوه رانندگی با گیربکس cvt

گیربکس 9 سرعته چیست

دور موتور در گیربکس cvt

صدای گیربکس cvt

گیربکس cvt سربالایی

گیربکس cvt چند دنده است

چه ماشین هایی گیربکس cvt دارند

موارد زیر از جمله خودروهایی هستند که در ساختار آنها از گیربکس cvt استفاده شده است:

  • میتسوبیشی (میراژ، لانسر، کلت و آوت‌لندر)
  • تویوتا (یاریس، کمری، کورولا، پریوس و آریس)
  • فورد
  • کیا (پیکانتو، سلتوس و فورت)
  • هوندا (اچ‌آر-وی، اس 660، استریم، امیز، ان-باکس، انتگرا، اودیسه و ایرویو)
  • آئودی (ای 4، ای5، ای6 و ای7)
  • دایهانسو
  • نیسان (ماکسیما، مورانو، قشقایی و جوک)
  • پروتون (ساگا)
  • دانگ‌فنگ

گیربکس cvt در ترافیک

رانندگان خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک از جمله cvt، نیازی به کلاچ برای تعویض دنده ندارند. در این خودروها راننده دیگر نگران خاموش شدن ماشین در ترافیک و سربالایی‌ها نیست. در ترافیک‌هایی که بیش از 15 دقیقه طول می‌کشد، توصیه می‌شود دنده را در حالت دستی قرار دهید تا دنده مکررا بین 1 و 2 تغییر نکند. دنده توصیه‌شده برای رانندگی در ترافیک، 1 است. 4 وضعیت پیش‌فرض در گیربکس‌های اتوماتیک وجود دارد.

  1. حالت حرکت که با حرف (D) نمایش داده می‌شود. (D) اولین حرف کلمه Drive است.
  2. حالت پارک که با حرف (P) نمایش داده می‌شود. (P) اولین حرف کلمه Park است.
  3. حالت خلاص که با حرف (N) نمایش داده می‌شود. (N) اولین حرف کلمه Neutral است.
  4. حالت دنده‌عقب و یا معکوس که با حرف (R) نمایش داده می‌شود. (R) اولین حرف کلمه Reverse است.

نگهداری گیربکس cvt

از جمله اقدامات مهم برای نگهداری از گیربکس cvt ، انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم، تعویض به‌موقع روغن و سبک رانندگی مناسب است.

انجام سرویس‌های دوره‌ای نقش مهمی در نگهداری از گیربکس دارد

انجام سرویس‌های دوره‌ای نقش مهمی در نگهداری از گیربکس دارد

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک

یکی از تفاوت‌های اصلی گیربکس cvt با سایر گیربکس‌های اتوماتیک این است که گیربکس cvt دارای یک دنده و یک سرعت است و از سیستم قرقره استفاده می‌کند. اما سایر گیربکس‌های اتوماتیک دارای چند دنده و چند سرعت هستند. این گیربکس‌ها از نیروی هیدرولیک جهت تعویض دنده‌ها استفاده می‌کنند. نحوه تعویض دنده در گیربکس‌ cvt نرم، ناملموس و خودکار است.

از دیگر تفاوت‌های گیربکس cvt با سایر گیربکس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف سوخت

تنظیم ضریب دنده در گیربکس‌های cvt، متناسب با بهترین حالت است. لذا بهینه کردن دور موتور در این نوع گیربکس‌ها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. بنابراین مصرف سوخت در خودروهای مجهز به گیربکس cvt در مقایسه با سایر گیربکس‌ها کمتر است. بهینه بودن دور موتور باعث می‌شود نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt ناملموس و خودکار باشد. به‌منظور تعویض دنده نباید فشار روی پدال گاز را کم و یا زیاد کنید.

تعویض نرم دنده

در خودروهای مجهز به گیربکس cvt به دلیل نبود چند دنده، فرآیند تعویض دنده در مقایسه با سایر گیربکس‌ها راحت‌تر و نرم‌تر انجام می‌گیرد.

وزن خودرو

از آنجاکه در گیربکس‌های cvt چرخ‌دنده وجود ندارد، وزن جعبه‌دنده و به‌تبع آن وزن خودرو کمتر می‌شود. لذا وزن خودروهای مجهز به گیربکس cvt از سایر خودروهای اتوماتیک کمتر است. وزن عامل مهمی در میزان مصرف سوخت است.

معایب گیربکس cvt چیست؟

گیربکس cvt در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد. از جمله مهم‌ترین معایب این نوع گیربکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سروصدای زیاد

یکی از رایج‌ترین گلایه‌های صاحبان خودروهای مجهز به گیربکس cvt، سروصدای زیاد این سیستم است.

نبود هیجان در رانندگی

برخی از افراد از رانندگی با دور موتور بالا لذت می‌برند. ازآنجاکه دور موتور در این گیربکس در بهینه‌ترین حالت ممکن است و عملا تعویض دنده صورت نمی‌پذیرد، هیجان زیادی در رانندگی با این خودرو وجود ندارد.

در خودروهای مجهز به گیربکس Cvt، چیزی به‌عنوان دور موتور بالا وجود ندارد

در خودروهای مجهز به گیربکس Cvt، چیزی به‌عنوان دور موتور بالا وجود ندارد

هزینه بالای تعمیرات

به‌طورکلی درصورت انجام سرویس‌های دوره‌ای، سبک رانندگی صحیح و تعویض به‌موقع روغن، استفاده از گیربکس cvt مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. اما در صورت خرابی، هزینه‌های تعمیرات آن بالا است. برای اطلاع از هزینه ها و تعمیر گیربکس اتوماتیک در tamircar ضربه بزنید.

گیربکس cvt 9 سرعته

برخی از خودروها همانند آریزو 5، مجهز به گیربکس cvt 9 سرعته است. استفاده از این گیربکس، شتاب گیری خودرو را افزایش داده و باعث کاهش ورود سروصدا به داخل خودرو می‌شود.

عملکرد گیربکس cvt

به علت بهینه بودن دور موتور و نبود چرخ‌دنده در گیربکس cvt، عملکرد این نوع گیربکس فوق‌العاده است. عملکرد خوب این گیربکس مصرف سوخت را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt، نرم، خودکار و ناملموس است و نباید پدال را کم و یا زیاد فشار دهید.

شتاب گیری با گیربکس cvt

شتاب‌گیری با خودروهای مجهز به گیربکس cvt در مقایسه با سایر گیربکس‌ها سریع‌تر است. هنگامی‌که در نیروی گشتاور تغییری صورت می‌پذیرد، واکنش این گیربکس در مقایسه با دیگر گیربکس‌ها سریع‌تر است. بنابراین شتاب‌گیری با این گیربکس بالا است.

نحوه رانندگی با گیربکس cvt

شما هنگام رانندگی با خودروهایی که به گیربکس cvt مجهز هستند، احساس امنیت و آرامش می‌کنید. اما به دلیل عدم لمس دور موتور بالا و تعویض دنده هیجانی در رانندگی با این خودروها وجود ندارد. دور موتور بهینه موجب می‌شود نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt، خودکار و ناملموس باشد.

گیربکس 9 سرعته چیست

به‌کارگیری گیربکس 9 سرعته در خودروها باعث افزایش شتاب گیری، کاهش مصرف سوخت و ورود سروصدا به داخل خودرو می‌شود.

دور موتور در گیربکس cvt

طراحی گیربکس cvt تمرکز زیادی در بهینه‌سازی دارد. دور موتور در این گیربکس‌ها در بهینه‌ترین حالت ممکن است. به همین دلیل مصرف سوخت نیز در آن کمتر از سایر گیربکس‌ها است. دور موتور بهینه باعث می‌شود نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt، خودکار و ناملموس باشد و نباید برای تعویض دنده پدال گاز را زیاد و یا کم فشار دهید.

صدای گیربکس cvt

یکی از گلایه‌های صاحبان خودروهای مجهز به گیربکس cvt این است که صدای گیربکس به داخل ماشین ورود پیدا می‌کند.

گیربکس cvt سربالایی

در هنگام رانندگی در سربالایی، طبیعتا سرعت کم می‌شود. در این مواقع گاز دادن مشکل را حل نمی‌کند. اما معکوس‌کشی به‌موقع می‌تواند گیربکس را با سرعت هماهنگ کند.

گیربکس cvt چند دنده است

این گیربکس برخلاف سایر گیربکس‌ها تنها دارای یک دنده است و نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt خودکار و ناملموس است.

سخن پایانی

در طراحی گیربکس cvt تمرکز اصلی مهندسان بر بهینه‌سازی آن بوده است. بهینه کردن دور موتور باعث شده نحوه تعویض دنده در گیربکس cvt، کاملا خودکار، ناملموس و نرم باشد. از دیگر مزایای این گیربکس‌ها می‌توان به شتاب‌گیری بالا و وزن و مصرف سوخت پایین آنها اشاره کرد.

از معایب این گیربکس‌ها می‌توان به نبود هیجان در رانندگی به دلیل عدم لمس دور موتور بالا، سروصدای زیاد و هزینه بالای تعمیرات آن در صورت عدم نگهداری صحیح اشاره کرد. لازم به ذکر است در صورت نگهداری صحیح از این گیربکس، استفاده از آن کاملا مقرون‌به‌صرفه است. اگر شما هم علاقه‌مند به خرید خودروی مجهز به گیربکس cvt هستید، به سایت تعمیرکار مراجعه کنید.

کدخبر: ۵۰۰۸۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر