کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۴۵۱
تاریخ خبر:

گول بسته‌بندی شیک ‌تنقلات سوپرمارکتی را نخورید

روزنامه هفت صبح‌، گروه بازار | گزارشی درباره تفاوت قیمت تنقلات شیک و بسته‌بندی شده شرکتی با آنچه در آجیل‌فروشی‌ها وجود دارد. پسته هفت هزار تومانی و مغز تخمه دو هزار تومانی در سوپرمارکت‌ها احتمالا شما را هم به هوس انداخته که آنها را بخرید خصوصا که تنوع این محصولات به بادام درختی و بادام هندی هم می‌رسد. شاید فکر کنید با خرید آنها یک مشت آجیل با کمترین قیمت به دست آورده‌اید، اما این گزارش نظرتان را تغییر خواهد داد.

بررسی قیمت این محصولات با بسته‌بندی‌های جذابشان نشان می‌دهد اگر به وزن آنها توجه کنیم، می‌بینیم قیمت‌شان خیلی بالاتر از آجیل‌فروشی‌ها خواهد بود. مثلا پسته در بسته‌بندی‌های ۳۵گرمی با قیمت هفت هزار و ۵۰۰تومان، معادل کیلویی ۲۱۵هزار تومان قیمت دارد، در حالی که می‌توان با قیمتی حدود ۱۲۰هزار تومان از آجیل فروشی، یک کیلو پسته خرید. این اختلاف قیمت برای بعضی محصولات به دو برابر می‌رسد.

چنین اختلافی با توجه به بسته‌بندی‌های جذاب و کوچک قابل توجیه است، اما مشکل وقتی بزرگ‌تر می‌شود که بعد از باز کردن بسته بندی و خوردن اولین دانه، متوجه کهنه بودن آجیلی که خریده‌اید شوید. تجربه نشان می‌دهد تنقلات بسته‌بندی شده سوپرمارکت‌ها حتی از ارزان‌ترین انواع آجیل هم کیفیت پایین‌تری دارند و اینجاست که قیمت‌های عجیب و غریبشان دود از کله آدم بلند می‌کند.

*** بادام زمینی؛ اختلاف قیمت ۷۰درصدی
مغز بادام‌زمینی آستانه نمکی در آجیل‎‌فروشی‌ها کیلویی ۴۰هزار تومان است. همچنین مغز بادام پوست کنده خام با قیمت ۳۵هزار تومان فروخته می‌شود. انواع طعم‌دار بادام زمینی هم حدود ۳۷هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارند. همچنین اگر خواستید می‌توانید سراغ بادام زمینی با پوست بروید که انواع خام آن کیلویی ۳۱هزار تومان و انواع شور کیلویی ۲۷هزار تومان فروخته می‌شود. با این حساب بادام زمینی در آجیل‌فروشی‌ها با قیمتی حدود ۳۵هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود.

بسته‌بندی‌های ۳۵گرمی بادام زمینی مزمز در سوپرمارکت‌ها دو هزار تومان قیمت دارد. این بادام‌زمینی‌ها هم به صورت ساده، هم نمکی و هم طعم‌دار با قیمت ثابت دو هزار تومان فروخته می‌شوند که نشان می‌دهد این بادام‌زمینی‌ها معادل کیلویی ۵۷هزار تومان قیمت دارد. بسته‌های متوسط ۷۵گرمی بادام زمینی مزمز چهار هزار تومان است که می‌شود معادل کیلویی ۵۳هزار تومان. بسته‌های بزرگ ۴۰۰گرمی این برند هم ۳۲هزار تومان معادل کیلویی ۸۰هزار تومان قیمت دارند که نشان می‌دهد خرید چند بسته متوسط، به‌صرفه‌تر از یک بسته بزرگ است.

قیمت بادام زمینی مانی در بسته‌های کوچک، همان دو هزار تومان در نظر گرفته شده، اما وزن آن نسبت به مزمز کمتر و معادل ۳۰گرم است. با این حساب می‌توان گفت مانی بادام زمینی را کیلویی ۶۶هزار تومان در نظر می‌گیرد. بادام زمینی چی‌توز شرایط کاملا مشابهی دارد. برند گلستان بسته‌های کوچک بادام‌زمینی را با وزن ۴۰گرم و قیمت دو هزار تومان می‌فروشد و نشان می‌دهد بادام‌زمینی‌های این برند کیلویی ۵۰هزار تومان هستند. با این حساب می‌توان گفت برندهای مختلف، بادام‌زمینی سوپرمارکتی را کیلویی ۵۰ تا ۸۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند و اگر میانگین ۶۰هزار تومانی را برای آن در نظر بگیریم، می‌توان گفت این محصولات ۱٫۷برابر بادام زمینی آجیل‌فروشی‌ها قیمت دارند.

*** تخمه آفتابگردان؛ اختلاف قیمت دو برابری
آجیل‌فروشی‌ها تخمه سیاه را با قیمتی حدود ۲۵ تا ۳۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌فروشند. اگر بخواهید، می‌توانید سراغ مغز تخمه بروید تا نیازی به تخمه شکستن نداشته باشید. مغز تخمه آفتابگردان در آجیل‌فروشی‌ها عموما کیلویی ۲۳هزار تومان قیمت دارد.
بسته‌بندی‌های ۳۵گرمی مغز تخمه آفتابگردان مزمز در سوپرمارکت‌ها با قیمت دو هزار تومان فروخته می‌شود که معادل کیلویی ۵۷هزار تومان است.

چی‌توز بسته‌های کوچک ۴۵گرمی مغز تخمه آفتابگردان را دو هزار و ۵۰۰تومان قیمت‌گذاری کرده و نشان می‌دهد این برند، مغز تخمه را کیلویی ۵۵هزار تومان می‌فروشد. مغز تخمه آفتابگردان گلستان در بسته‌های کوچک ۴۵گرمی دو هزار تومان معادل کیلویی ۴۴هزار تومان قیمت دارد و مغز تخمه برند مانی با وزن ۳۰گرمی، دو هزار تومان فروخته می‌شود. این یعنی مانی مغز تخمه آفتابگردان را کیلویی ۶۶هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کند. با این حساب می‌توان گفت مغز تخمه آفتابگردان بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها عموما با قیمت کیلویی ۵۵هزار تومان فروخته می‌شود که دو برابر قیمت آجیل‌فروشی‌ها است.

احتمالا در سوپرمارکت‌ها چشمتان به بسته‌بندی‌های تخمه سیاه با پوست هم افتاده باشد. تخمه آفتابگردان ۱۰۰گرمی گلستان با طعم‌های مختلف شش هزار تومان قیمت دارد که معادل کیلویی ۶۰هزار تومان است. برند برتر بسته‌های کوچک تخمه سیاه را با وزن ۴۰گرمی، چهار هزار و ۵۰۰تومان قیمت‌گذاری کرده که معادل کیلویی ۱۱۲هزار تومان است و اختلاف خیلی زیادی با آجیل‌فروشی‌ها دارد.

تخمه آفتابگردان مزمز در بسته‌های ۱۱۰گرمی شش هزار تومان قیمت‌گذاری شده و معادل کیلویی ۵۴هزار تومان فروخته می‌شود. تخمه سیاه چی‌توز در بسته‌های ۱۴۵گرمی هفت هزار تومان قیمت دارد و این یعنی چی‌توز تخمه آفتابگردان را کیلویی ۴۸هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کند. با این حساب می‌توان گفت تخمه آفتابگردان در سوپرمارکت‌‎ها به طور معمول حدود کیلویی ۵۵هزار تومان است و نزدیک دو برابر آجیل‌فروشی‌ها قیمت دارد.

*** بادام هندی؛ اختلاف قیمت یک و نیم برابری
این روز‌ها با ۱۶۰هزار تومان می‌توان از آجیل‌فروشی‌ها یک کیلو بادام هندی خرید. بادام هندی تفت سنتی کیلویی ۱۶۳هزار تومان است و بادام هندی خام کیلویی ۱۵۸هزار تومان فروخته می‌شود. بادام هندی‌های ریز عموما ۱۵۸هزار تومان و بادام هندی‌های درشت با قیمت ۱۶۵هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. اگر دنبال بادام هندی زعفرانی هستید، باید بگوییم قیمت آن این روز‌ها حدود ۱۶۳هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. با این حساب می‌توان گفت بادام هندی در آجیل‌فروشی‌ها به طور میانگین ۱۶۰هزار تومان قیمت دارد.

بادام هندی مزمز در بسته‌بندی‌های ۳۵گرمی، هفت هزار تومان قیمت دارد و بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت آنها بادام هندی را کیلویی ۲۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. بادام هندی‌های ۶۰گرمی مزمز هم با قیمتی حدود ۱۴هزار تومان فروخته می‌شود که معادل کیلویی ۲۳۳هزار تومان است و نشان می‌دهد خریدن دو بسته کوچک، به‌صرفه‌تر از یک بسته متوسط بادام هندی است.

بادام هندی برند مانی با وزن ۳۰گرم در سوپرمارکت‌ها با قیمت هشت هزار تومان فروخته می‌شود که می‌توان نتیجه گرفت قیمت هر کیلوگرم آن ۲۶۶هزار تومان است. بسته‌بندی‌های ۷۵گرمی بادام هندی سنجاقک، ۲۰هزار تومان قیمت دارد و این یعنی برند سنجاقک بادام هندی را ۲۶۶هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کند. با این حساب می‌توان گفت بسته‌بندی‌های بادام هندی در سوپرمارکت‌ها به طور میانگین کیلویی ۲۵۰هزار تومان قیمت دارند که ۱٫۵برابر قیمت بادام هندی در آجیل‌فروشی‌ها است.

*** بادام درختی؛ اختلاف قیمت ۶۰درصدی
مغز بادام خام ایرانی در آجیل‌فروشی‌ها کیلویی ۱۷۰هزار تومان است و انواع خارجی آن کیلویی ۱۴۰هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بادام نمکی حدود پنج هزار تومان گران‌تر است. طوری که بادام ایرانی نمکی کیلویی ۱۷۵ و بادام خارجی نمکی کیلویی ۱۴۵هزار تومان قیمت دارد. البته ممکن است در بازار به خصوص در مغازه‌های معروف آجیل‌فروشی، با قیمت‌های بالاتری در حد ۲۰۰هزار تومان برای بادام درجه یک و اعلا مواجه شوید. اگر بین بادام‌های ایرانی و خارجی در آجیل‌فروشی‌ها میانگین را در نظر بگیریم، می‌توان گفت بادام فله حدودا کیلویی ۱۵۵هزار تومان قیمت دارد.

بسته‌بندی‌های ۳۷گرمی بادام مزمز، در سوپرمارکت‌ها با قیمت هشت هزار تومان فروخته می‌شود و نشان می‌دهد این بادام‌ها کیلویی ۲۱۶هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. برند برتر، بادام درختی شور را در بسته‌بندی ۳۵گرمی، با قیمت ۱۰هزار و ۹۰۰تومان می‌فروشد که معادل کیلویی ۳۱۱هزار تومان است. بادام شور خشکپاک هم در بسته‌های ۱۰۰گرمی با قیمت ۲۴هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود که نشان دهنده قیمت ۲۴۵هزار تومانی هر کیلوگرم بادام خشکپاک است. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت عموما بادام‌های بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها کیلویی ۲۵۰هزار تومان قیمت دارند که ۶۰درصد گران‌تر از بادام آجیل‌فروشی‌ها است.

*** پسته؛ اختلاف قیمت دو برابری
آجیل‌فروشی‌ها عموما پسته را با قیمتی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌فروشند. البته این قیمت معمول بازار است و احتمالا با رقم‌های بالاتر در بازار آجیل‌فروش‌ها مواجه شوید، طوری که بعضا قیمت پسته‌های اعلا در مغازه‌های معروف و نام‌دار بیشتر از کیلویی ۱۵۰هزار تومان است.

پسته احمدآقایی این روز‌ها در بازار ۱۲۸هزار تومان قیمت دارد و فرقی نمی‌کند پسته احمدآقایی خام بخواهید، یا شور. علاوه بر این پسته احمدآقایی زعفرانی کمی گران‌تر و حدود ۱۳۳هزار تومان فروخته می‌شود. پسته اکبری که بهترین نوع پسته در بازار آجیل به حساب می‌آید، کیلویی ۱۳۰هزار تومان قیمت دارد. در طرف مقابل، پسته فندقی که دانه‌های ریزی دارد و از بقیه مدل‌ها ارزان‌تر است، با قیمتی حدود ۱۲۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. با این حساب می‌توان میانگین قیمت ۱۲۵هزار تومان را برای هر کیلوگرم پسته فله‌ای در نظر گرفت.

پسته‌های بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها به کلی قیمت‌های متفاوتی نسبت به بازار دارند. برای مثال بسته‌بندی ۴۵۰گرمی پسته گلستان، در سوپرمارکت‌ها با قیمت ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود که با این حساب کیلویی ۲۲۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همین پسته‌ها در بسته‌های کوچک ۳۵گرمی، هفت هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارند که معادل یک کیلوگرم آن می‌شود رقمی حدود ۲۱۴هزار تومان و می‌توان نتیجه گرفت بسته‌های کوچک‌تر صرفه اقتصادی بیشتری دارند.

بسته‌های ۴۰گرمی پسته فندقی برند برتر، در سوپرمارکت‌ها ۱۱هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارند که معادل آن می‌شود کیلویی ۲۹۰هزار تومان! پسته‌های مزمز در بسته‌های متوسط ۶۲گرمی حدود ۱۶هزار تومان قیمت دارند و این یعنی چنین پسته‌هایی کیلویی ۲۶۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. با این حساب می‌توان گفت پسته‌های بسته‌بندی برندهای مختلف در سوپرمارکت‌ها حدود ۲۵۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارند که دو برابر قیمت پسته فله است.

*** تخمه کدو؛ اختلاف قیمت ۱۵درصدی
قیمت هر کیلوگرم تخمه کدو در آجیل‌فروشی‌‌ها، بسته به اندازه‌شان بین ۴۲ تا ۵۲هزار تومان است. کدو ریز ۴۴هزار تومان فروخته می‌شود، کدو تفت کیلویی ۴۲هزار تومان است و کدو گوشتی ایرانی کیلویی ۵۲هزار تومان قیمت دارد. آجیل‌فروشی‌ها مغز تخمه کدو را کیلویی ۸۳هزار تومان می‌فروشند.

مغز تخمه کدو مزمز در بسته‌بندی‌های ۳۵گرمی سه هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد و این یعنی مغز تخمه کدو در سوپرمارکت‌ها با قیمت کیلویی ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. مغز تخمه کدو چی‌توز با همین قیمت سه هزار و ۵۰۰تومان، اما با وزن ۴۰گرمی فروخته می‌شود که معادل کیلویی ۸۷هزار تومان است. با این حساب می‌توان گفت مغز تخمه کدو در سوپرمارکت‌ها میانگین ۹۵هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد و اختلاف آن با آجیل‌فروشی‌ها چندان زیاد نیست و می‌توان آن را نادیده گرفت.

کدخبر: ۳۰۴۴۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر