کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۰۸۳
تاریخ خبر:

گمانه‌زنی‌ها برای افزایش حقوق سال ۹۹

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بررسی مذاکرات کارگران و کارفرمایان نشان می‌دهد احتمال تعیین پایه حقوق دو میلیونی برای سال بعد وجود دارد. چک و چانه سالانه کارگران و کارفرماها برای تعیین حقوق شروع شده و ارقام مختلفی برای پایه حقوق سال آینده مطرح شده است. این ارقام حتی بعضا به شش میلیون تومان می‌رسد که خیلی امیدوارانه است.

در این گزارش سعی کرده‌ایم با کنار هم گذاشتن نرخ تورم، سبد معیشت کارگران و تصمیماتی که سال گذشته برای افزایش حقوق گرفته شد، یک پیش‌بینی حدودی از پایه حقوق سال آینده داشته باشیم. بررسی این موارد نشان می‌دهد حقوق دو میلیونی برای سال آینده چندان دور از انتظار نیست. این مورد صرفا پیش‌بینی ماست و احتمال دارد با نتیجه نهایی جلسه کارگروه مزد تفاوت زیادی داشته باشد.

*** سبد معیشت کارگران؛ حدود پنج میلیون تومان
رئیس کارگروه دستمزد شورای‌عالی کار می‌گوید سبد معیشت کارگران چهار میلیون و ۹۴۰هزار تومان تعیین شد که در مقایسه با سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است. فرامرز توفیقی می‌گوید اولین بار بود که جلسه کمیته دستمزد برای تعیین سبد معیشت کارگران طولانی مدت مورد بررسی قرار گرفت و در آن تمام نمایندگان کارگری و کارفرمایی حاضر شدند.

نتیجه این جلسه تعیین سبد معیشت چهار میلیون و ۹۴۰هزار تومانی که مبنای چانه‌زنی کارگران و کارفرمایان قرار می‌گیرد. این سبد برای یک خانواده ۳٫۳نفره در شهرهای کوچک در نظر گرفته شده و به گفته توفیقی مناسب خانوارهای کارگری در کلانشهرها نیست. اینطور که پیداست نماینده‌های کارگری دل خوشی از این جلسه ندارند.

آنها می‌گویند تعیین این سبد معیشت گام به جلو نیست و با توجه به شرایط تورم، تعیین سبد معیشت چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان توانسته‌ قدرت خرید کارگران در سال ۹۷ را تامین کند. به گفته آنها کارفرمایان اعتقاد داشتند که با حداقل‌ آمارهای مواد موجود در بازار، سبد معیشت کارگران را می‌توان پر کرد و این نقطه اختلاف بود.

هر سال کارگروه دستمزد، رقمی را به عنوان سبد معیشت در نظر می‌گیرد. پیش از این ارقامی در حدود شش میلیون تومان برای سبد معیشت تعیین شده بود که خیلی امیدوارانه به نظر می‌رسید. همین رقم چهار میلیون و ۹۴۰هزار تومانی هم نهایتا کلی چکش کاری می‌شود و تا نهایی شدن فاصله زیادی دارد. این رقم نسبت به سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش داشته است.

*** نسبت سبد معیشت با حقوق کارگران
پارسال رقم تعیین شده برای سبد معیشت یک خانواده سه نفره سه میلیون و ۷۵۰هزار تومان تعیین شده بود. با این حال در ۲۸ اسفند سال گذشته بعد از تشکیل چند جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی، در نهایت دستمزد سال ۹۸ کارگران برای «حداقلی بگیران» یعنی کارگرانی که در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند، با افزایش ۳۶.۵درصدی، یک میلیون و ۵۱۶هزار تومان تعیین کرد. همچنین دستمزد کارگران دارای بیش از یک سال سابقه کار که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند، حدود ۱۳درصد نسبت به حقوق پایه ۹۷ به اضافه ۲۶۱هزار تومان، افزایش پیدا کرد.

مقایسه رقم سه میلیون و ۷۵۰هزار تومانی با پایه حقوق یک میلیون و ۵۱۶هزار تومانی نشان می‌دهد سال گذشته نتیجه نهایی جلسات کارگروه دستمزد، تقریبا ۴۰درصد مبلغ سبد معیشت کارگران بود. اگر امسال هم نتیجه نهایی نسبت مشابهی با رقم سبد معیشت داشته باشد، می‌توان تا حدودی پایه حقوق سال‌۹۹ را پیش‌بینی کرد. با توجه به رقم چهار میلیون و ۹۴۰هزار تومانی سبد معیشت، احتمال دارد پایه حقوق سال آینده رقمی حدود دو میلیون تومان باشد. این مورد در صورتی اتفاق می‌افتد که افزایش حقوق ۳۳درصدی در این کارگروه تصویب شود.

*** رابطه افزایش حقوق با تورم سالانه
آخرین گزارش مرکز آمار از تورم نشان می‌دهد بهمن‌ماه امسال نرخ تورم سالانه به ۳۷درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه هم در حدود ۲۵درصد است. این یعنی قیمت‌ها در بهمن‌ماه امسال حدود ۲۵درصد بیشتر از بهمن‌ماه پارسال است.سال گذشته موقع تصمیم‌گیری برای پایه حقوق یک میلیون و ۵۱۶هزار تومانی سال ۹۸، تورم نقطه به نقطه به ۴۲٫۳درصد رسیده بود و تورم سالانه در محدوده ۲۳٫۵درصد قرار داشت.

با این وجود نهایتا افزایش حقوق ۳۶٫۵درصدی برای سال ۹۸ تصویب شد. با این حساب می‌توان گفت شاید تصمیم نهایی برای افزایش حقوق درصدی بین تورم سالانه و تورم نقطه به نقطه باشد. با توجه به اینکه این دو نرخ تورم در حال حاضر ۳۷ و ۲۵درصد است، احتمال افزایش ۳۳درصدی حقوق برای سال آینده چندان دور از انتظار نیست و این مورد احتمال تصویب پایه حقوق دو میلیونی برای سال آینده را بیشتر می‌کند.

کدخبر: ۳۱۲۰۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر