کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۰۹۱
تاریخ خبر:

گلایه‌ها از وضعیت ارسال کمک‌ به سی‌سخت

روزنامه هفت صبح | چهارشنبه هفته پیش یک زمین‌لرزه ۵٫۴ ریشتری، سی‌سخت در شمال یاسوج را لرزاند. ابتدا گفته شد که این حادثه فقط یک آسیب ۲۰ تا ۳۰درصدی به خانه‌ها وارد کرده و همین اخبار باعث شد که کمک‌رسانی‌های مردمی در زلزله این شهر استان کهگیلویه و بویراحمد، کمتر از بلایای طبیعی دیگر باشد.

حالا روز گذشته کریم همتی، رئیس سازمان هلال احمر در یک برنامه تلویزیونی درباره خسارت‌های این حادثه توضیح بیشتری داد و گفت که این منطقه تا ۷۰درصد آسیب دیده است. بعضی از نکات مهم گفت‌وگوی او را در این برنامه تلویزیونی اینجا آورده‌ایم:

* برآوردی پس از وقوع زلزله در سی‌سخت اول شده بود که بر اساس آن ۲۰ تا ۳۰درصد منازل آسیب دیده اما آسیب به مناطق بیش از ۶۰ تا ۷۰درصد است.

* این برآورد اشتباه بوده و در بازدیدها مشخص شد که ظاهر منازل سالم است اما داخل خانه‌ها، سقف‌ها ریزش داشته و دیوارها ترک‌های بزرگی برداشته.به همین دلیل مردم با این شرایط مایل به سکونت در منازل خودشان نیستند.

* یکی از مشکلات موجود در این حادثه که در حوادث قبلی با آن مواجه نبودیم، این است که مردم درخواست چادر دارند اما به هلال احمر اجازه برپایی چادر و اردوگاه اسکان اضطراری را نمی‌دهند و خودشان هم چادر برپا نمی‌کنند.به این دلیل که به خاطر سرمای هوا، برفی و

* گل‌آلود بودن فضای حیاط و پیرامون آن چادر برپا کردن خیلی سخت است.

* سی‌سخت شهر کوچکی است و ما دو بار با بالگرد شهر را گشتیم.اگرچه به نظر می‌رسد که در مقایسه با گذشته باید این موضوع در سی‌سخت زودتر جمع شود اما آنها در چادرها با ما همکاری نمی‌کنند تا همکارانمان داخل حیاط سرپناهی برایشان برپا کنند بلکه می‌گویند ترجیح می‌دهند گوشه‌ای از داخل خانه‌شان، جایی که ایمن باشد بمانند.

* در حوادث طبیعی جاهای دیگر معمولا اردوگاه برقرار می‌شود، اینجا هم دو سایت آماده کردیم اما باز مردم ترجیح می‌دهند به آنجا نیایند.این تصمیم آنها دو دلیل داشت:یکی اینکه می‌خواهند کنار خانه‌هایشان باشند و از وسایلشان حفاظت کنند و دوم اینکه سرپناهشان کاملا خراب نشده و شرایط زندگی در اردوگاه را راحت نمی‌پذیرند.

* به دلیل شیوع بیماری کرونا، ترجیح دادیم اقلام امدادی و زیستی به صورت منزل به منزل به دست مردم برسد تا هم برای دریافت اقلام تجمع نشود و هم مطمئن باشیم که اقلام امدادی و زیستی به دست آسیب‌دیدگان واقعی می‌رسد.همکاران و امدادگران ما از ۱۲شب تا حدود ۶ صبح کار توزیع اقلام در منازل حادثه‌دیدگان را انجام می‌دهند.

* دیشب یک کامیون برای توزیع اقلام رفت ولی چند نفر که اصلا اهل آنجا نبودند کامیون را برداشتند و نگذاشتند اقلام توزیع شود.به خاطر همین اگرچه برای امداد این بار در هلال احمر احتیاجی به نیروهای دیگر نداریم اما درخواست ما از دوستان سپاه و نیروی انتظامی؛ پشتیبانی و برقراری امنیت توزیع اقلام در منطقه است. آنها در منطقه حضور دارند اما بیشتر دخالت نمی‌کنند.

کدخبر: ۳۷۵۰۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر