کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۹۰۹
تاریخ خبر:

گفتگو با مشکات‌الزهرا ‌اولین ایرانی راه‌یافته به گرند اسلم

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور | مشکات‌الزهرا صفی دختری ۱۷ ساله است که توانسته جایگاه ۸۷ را در تور مسابقات جهانی تنیس زیر ۱۸ سال به دست آورد. همینطور او به عنوان اولین ایرانی توانست در مسابقات گرند اسلم جوانان حضور پیدا کند. ما به مناسبت رتبه درخشان مشکات‌الزهرا صفی با او صحبتی کوتاه داشتیم که در این گزارش می‌خوانید.

ریاضی و تنیس
مشکات‌الزهرا صفی متولد ۱۳۸۳ و ساکن البرز است. خودش می‌گوید خانوادگی اهل تهران هستند اما سال‌هاست در البرز زندگی می‌کنند. سال دوازدهم دبیرستان در رشته‌‌ ریاضی است و در حال حاضر برای کنکور هم تلاش می‌کند. از او پرسیدیم که چه رشته‌ای را برای تحصیل در دانشگاه می‌خواهد انتخاب کند و در جواب گفت: « هنوز خیلی نمی‌دانم. شاید تغییر رشته بدهم و دندان‌پزشکی بخوانم. شاید فیزیولوژی ورزشی را انتخاب کنم زیرا نشد که تربیت بدنی بخوانم.»

به گفته خودش هر روز ۲ تا ۳ ساعت تنیس تمرین می‌کند و یک و نیم تا ۲ ساعت بدنسازی. بقیه روز را هم به درس‌هایش می‌پردازد. حتی گاهی برنامه‌های درسی او سنگین‌تر از تنیس می‌شود و به درسش اهمیت بالایی می‌دهد. او از ۹ سالگی تنیس را شروع کرده و الان هشت سالی می‌شود که تنیسور است. به گفته خودش، مادرش در کودکی از او تست استعدادیابی ورزشی گرفت و مشخص شد در ورزش‌های توپی استعداد بالایی دارد.

انتخاب ورزش تنیس هم اینطور بود که در تلویزیون بازی‌های تنیس را دید و خوشش آمد؛ در نتیجه تنیس را انتخاب کرد. به نزدیک‌ترین زمین تنیس به خانه‌شان رفتند و مربی هم استعداد او را تایید کرد. البته تا دو سال اول او به صورت حرفه‌ای در این رشته فعالیت نمی‌کرد. سال اول که هفته‌ای دو بار تمرین می‌کرد قهرمان استان شد و در جایگاه هشتم کشور قرار گرفت. کسی در خانواده‌اش تنیس بازی نمی‌کند اما خانواده‌ای ورزشی دارد.

پدرش به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کرده و مادرش با اینکه وکیل است، به ورزش علاقه دارد و بسیار مشکات را حمایت می‌کند. از او پرسیدیم اگر تنیس را انتخاب نمی‌کردی در چه ورزشی مشغول می‌شدی یا حتی اگر به‌طور کل وارد عرصه ورزش نمی‌شدی چه حرفه‌ای را انتخاب می‌کردی که در جواب گفت:

«اگر نمی‌توانستم ورزش کنم حتما درس را خیلی جدی‌تر دنبال می‌کردم‌ اما اگر بخواهم به ورزش دیگری فکر کنم حتما به سمت ورزش‌های توپی مثل فوتبال می‌رفتم. بیلیارد را هم خیلی دوست دارم اما هیچ‌وقت دید جدی به آن نداشتم.» او در آخر از اهدافش در تنیس گفت: «بزرگ‌ترین هدفم شرکت در مسابقات گرند اسلم بزرگسالان است و امیدوارم روزی بتوانم قهرمان جهان شوم.»

کمبود اسپانسر
در سال گذشته مشکات‌الزهرا توانست در هفت فینال تورنمنت‌های جهانی شرکت ‌ و شش مقام قهرمانی کسب کندو باعث شد که بتواند به جایگاه ۸۷ رده‌بندی جهانی برسد. او اولین تنیسور تاریخ ایران است که توانست زیر عدد ۱۰۰ بنشیند. او مصمم است که در سال ۲۰۲۲ این رتبه را به زیر ۵۰ یا حتی ۲۰ ارتقا دهد اما به کمک‌های بیشتری برای احقاق این اهداف نیاز دارد.

به گفته خودش تیم ملی و فدراسیون تنیس ایران حمایتی نمی‌کند و همه مسابقات را به صورت انفرادی و با هزینه شخصی خودش همراه با مربیان یا خانواده شرکت کرده است. مسابقات به صورت آنلاین ثبت‌نام می‌شود و برای شرکت در مسابقه بدون اسپانسر به خارج از کشور سفر می‌کند.

حتی زمینی برای تمرین در اختیارش نیست و خانواده‌اش زمین تنیس و بقیه امکانات را در اختیارش قرار داده‌اند. با این حال هر مقامی که به دست آورد رنکینگ کشور ایران را در جهان بالاتر می‌برد. به گفته خود او با اینکه ما تیم ملی داریم اما انگار تیم ملی وجود ندارد زیرا نه حمایتی صورت می‌گیرد و نه اسپانسری وجود دارد.

کدخبر: ۴۳۴۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر