کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۳۴۳
تاریخ خبر:

گفتگو با دختر سرعت ایران

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | فرزانه فصیحی، دختر سرعت ایران که با زدن رکورد خود ورودی مسابقات قهرمانی جهان را به‌دست آورده است .آرزویش رفتن به المپیک و رکوردزنی در آن است. آرزویی که دیگر دور از ذهن و غیرقابل دسترس نیست. او در این سال‌ها ثابت کرده که لقب «دختر باد» و «جگوار ایران» برازنده‌اش است و حالا هم که با کارنامه و رزومه خوب خود در ایران توانسته در صربستان لژیونر شود، همچنان با حجاب اسلامی در مسابقات برای نام و پرچم ایران مسابقه می‌دهد و هر روز رکورد بهتری از خود برجای می‌گذارد. با او که به تازگی در مسابقات دوومیدانی ۶۰متر داخل سالن استانبول با رکورد ۷ ثانیه و ۲۵صدم ثانیه در جایگاه نخست ایستاد و رکورد قبلی‌ خودش را هم زد، گفت‌وگویی کرده‌ایم.

فرزانه فصیحی متولد ۱۳۷۱ و زاده اصفهان است. او از شش سالگی به صورت مستمر ورزش کرده و ژیمناست کار بوده اما از سال ۹۰ به صورت تخصصی وارد دوومیدانی شده و با توجه به استعدادی که در این رشته از خود نشان داد خیلی زود به سریع‌ترین دختر دونده ایران تبدیل شد. او که در ایران دارنده رکورد ملی در دوی سرعت است، می‌گوید:

« من در تیم سپاهان می‌دویدم و یکی از پر امتیازترین بازیکنان مسابقات داخلی بودم و رکورد ملی ایران با ۷/۳۵ صدم ثانیه در دست من بود. باشگاه بلگراد هم بعد از اینکه نتایج من را دید برایم دعوتنامه فرستاد و از من دعوت کرد برای تیمش بدوم.» اینچنین شد که فرزانه از آبان ماه امسال به صربستان رفت و در اولین مسابقه‌ای که در آنجا داد توانست اول شود و طلای مسابقات را به خود اختصاص دهد، هرچند که به گفته خودش رکوردی را که مدنظر خودش بود از خود برجای نگذاشت که البته انتظار هم نمی‌رفت به این زودی بتواند رکورد بزند اما او همچنان مسابقات پیش رویش را یکی پس از دیگری به خوبی پشت سر گذاشت.

*** در دوی سرعت ژنتیک، مهم است نه فیزیک و استایل بدنی
برای حضور در مسابقات آسیایی و جهانی، عددی از طرف فدراسیون جهانی تعیین شده است که هر کسی بتواند آن ورودی را بیاورد به مسابقات وارد می‌شود. این عدد برای ورودی مسابقات قهرمانی آسیا ۷/۵۰ صدم ثانیه و برای ورودی قهرمانی جهان ۷ ثانیه و ۳۰ صدم ثانیه است که فرزانه فصیحی توانسته بود هم ورودی قهرمانی آسیا را به‌دست آورد و هم برای اولین بار در تاریخ دوی ایران با ۲۹ /۷ صدم ثانیه به مساباقت قهرمانی جهان ورود پیدا کند.

در ویدئویی که در مسابقات کاپ استانبول مشاهده کردیم دختری با حجاب کامل و جثه‌ای ریزتر دیدیم که فرز و تیزتر از سایر شرکت‌کنندگان ظاهر شد و توانست پرچم ایران را در بلندترین نقطه به اهتزاز در بیاورد. فرزانه دررابطه با این ویدئو می‌گوید:«در دوی سرعت بیشتر ژنتیک بدن نقش دارد تا فیزیک بدنی اما باید بگویم من و دیگر دونده‌های حاضر در ویدئو همه در یک رنج قدی و استایلی بودیم و تنها تفاوت نوع لباسی که آنها و من استفاده کردیم باعث می‌شد اینچنین به نظر برسد.

این دونده ایرانی درباره میزان آمادگی‌اش برای این مسابقه می‌گوید:«من برای مسابقات داخل سالن حدود چهار ماه تمرین داشتم و کاپ استانبول تقریبا آخرین مسابقه من در این فصل از دوومیدانی بود که توانستم دوباره رکورد خودم را بزنم و رکود کلی را برای سومین بار با ۷ ثانیه و۲۵ صدم ثانیه جابه‌جا کنم که نتیجه خوبی بود و توانستم طلا بگیرم.»

*** تقلبی در کار نبوده و نیست
عملکرد فصیحی پس از ثبت زمان ۷.۲۹ در صربستان و کسب سهمیه مسابقات جهانی داخل سالن با حواشی زیادی رو به رو شد و بارها رکورد او در مسابقات صربستان به دلیل نداشتن شماره روی سینه و ابهام در فتوفینیش از سوی برخی زیر سوال رفت. به گزارش ایسنا فدراسیون دوومیدانی هم تحت تاثیر این حواشی نامه‌ای با هفت سوال به صربستان فرستاد و درخواست صحت رکورد کرد؛ نامه‌ای که به گفته ایرج عرب، سرپرست این فدراسیون لحن خوبی نداشت در نتیجه نامه دومی با ادبیات بهتر ارسال شد.

اما فصیحی این بار در مسابقاتی دوید که هم فتوفینیش داشت و هم‌شماره سینه. علاوه بر این، فیلم‌ مسابقات، کامل پخش شد تا با بهانه منقطع شدن فیلم، شائبه تقلب مطرح نشود. او حالا به دور از همه این حواشی تمام تمرکز خود را روی تمرینات خارج از سالن گذاشته تا در این ماده‌ها هم به خوبی مسابقات داخل سالن بدرخشد. او در آخر می‌گوید:«من به مسابقات زیادی در اروپا دعوت شدم .

اما به دلیل اینکه مشکل ویزا داریم به آنها نرسیدم ولی الان چون آخر فصل است من دیگر روی تمرینات ۱۰۰متر و ۲۰۰متر خارج از سالن متمرکزم. درحال حاضر در حال تمام کردن فصل داخل سالن هستم و کم‌کم برای رکوردهای ۱۰۰ و ۲۰۰ متر ایران آماده می‌شوم. بعد از آن هم هدف بزرگی که دارم کسب ورودی به المپیک است که خیلی به آن نزدیک هستم و غیرقابل دسترس و دور از ذهن نیست.»

کدخبر: ۳۱۱۳۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر