کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۳۲۶
تاریخ خبر:

گفتگو با تینا عیسائیان کاپیتان تیم‌ملی بسکتبال‌‌

روزنامه هفت صبح ، هانیه درویش| آخرین حضور بسکتبال بانوان ایران در بازی‌های آسیایی به سال ۱۳۵۳ بر می‌گردد چراکه بعد از انقلاب ۵۷ تیم ملی بسکتبال بانوان به دلیل پایبندی به حجاب اسلامی اجازه حضور در میدان‌های بین‌المللی را نداشت. طی سال‌های اخیر پیشنهاداتی در جهات مورد پذیرش قرار گرفتن پوشش دختران ایرانی به فدراسیون جهانی بسکتبال داده شد .

حتی در سال ۹۳ فیبا فرصتی دو ساله برای حضور آزمایشی بانوان ایرانی داد که از این فرصت به خوبی استفاده نشد اما پیگیری‌ها ادامه داشت تا اینکه امسال برای اولین‌بار پس از انقلاب، تیم ملی حضور رسمی در یک تورنمنت بین‌المللی را تجربه کرد و با مدال برنز به خانه برگشت. با تینا ادنا عیسائیان، کاپیتان تیم گفت‌و‌گویی کرده‌ایم.

تینا عیسائیان، بازیکن ارمنی تبار تیم ملی بسکتبال ایران است که در ایران متولد شده. او ورزش را از والیبال شروع کرد اما خیلی زود متوجه استعداد خود در رشته بسکتبال شد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ در تیم ملی حضور داشت. او بعد از حدود دو سال و نیم دوری از تیم ملی دوباره به تیم پیوست و در اولین دیدار خود در تیم ملی با تیم‌های غرب آسیا مثل همیشه درخشید.

او در این‌باره می‌گوید:«ما تمرینات خوبی داشتیم و برای به دست آوردن مدال در این بازی‌ها امید زیادی داشتیم. همچنین من با توجه به شناختی که از خود داشتم می‌دانستم قطعا یکی از بهترین‌ها در مسابقات می‌شوم.» او در این بازی با ۱۸ ریباند، درخشید و بهترین ریباندر غرب آسیا شناخته شد.

*** تاثیرگذارترین‌های تیم
تیم ملی ایران در این مسابقات رقیب‌های خوبی مثل سوریه، لبنان و اردن داشت و با برتری ۷۱ - ۵۲ مقابل اردن به مدال برنز مسابقات قهرمانی غرب آسیا دست یافت. به این ترتیب ملی‌پوشان ایران نخستین مدال رسمی بین‌المللی خود را در رده ملی در چهار دهه اخیر کسب کردند.

در این رقابت‌ها دختران بلند قامت کشورمان با وجود سال‌ها دوری از تورنمنت‌های خارجی به خوبی در صحنه بین‌المللی درخشیدند. تینا ادنا عیسائیان با ۲۴ امتیاز و ۱۸ ریباند نمایش خیره‌کننده‌ای در این بازی داشت و بهترین ریباندر شد. معصومه اسماعیل‌نژاد با ۱۴ امتیاز و ۵ ریباند دیگر بازیکن درخشان ایران در این دیدار بود و شادی عبدالوند هم در این بازی ۱۶ امتیاز و ۴ پاس منجر به گل برای تیم ملی ایران ثبت کرد. دلارام وکیلی هم بهترین سه امتیازی زن مسابقات اخیر شناخته شد و به طور کلی این دختران حضور تاثیرگذاری در این مسابقات داشتند.

*** به‌خاطر ناداوری‌ها سوم شدیم
تینا که یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال بانوان ایران از دهه۸۰ به بعد بوده است در رابطه با بازی‌های انجام شده و حریفانشان در این مسابقات می‌گوید:« ما برای مسابقه بسیار آماده بودیم. می‌شود گفت از اوایل امسال یعنی فروردین تا قبل از اعزام در تمرین و اردو بودیم. به همین دلیل من فکر می‌کردم حتما به فینال می‌رویم یا مقام اول یا دوم را می‌توانیم به‌دست آوریم.

اما مسائلی پیش آمد که نتوانستیم این مقام را به‌دست بیاوریم و با لبنان همبازی شویم. در آنجا همه تیم‌ها از ما حساب می‌بردند و ما را تیم قدری به حساب آورده بودند اما ناداوری‌ها باعث شد ما سوم شویم. از او دلیل اصلی این ناداوری‌ها را می‌پرسم و او می‌گوید:« به‌هرحال داوران مسابقه داوران اهل لبنان و سوریه بودند و قطعا داوری را به نفع تیم‌های خود می‌گرفتند. ما می‌توانستیم مدال اول یا دوم را هم به‌دست آوریم اما همین جایگاه هم در حال حاضر خوب است چراکه ما تازه شروع کارمان است و از این پس خودمان را بیشتر می‌توانیم نشان دهیم.»

*** حل یک مسئله قدیمی
اینکه چرا حجاب باعث دور ماندن دختران بسکتبالیست ایرانی از میادین بین‌المللی بوده،اتفاق نادر و عجیبی است چراکه حجاب در همه ورزش‌ها تایید شده. در فوتبال، والیبال و دوومیدانی همه جا حجاب مورد قبول قرار گرفته است. حجاب تنها در بسکتبال ممنوع بود و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود نداشت که بتوان آن را مانع حضور بانوان محجبه در بسکتبال بدانیم.

نکته عجیب این ماجرا این بود که فدراسیون جهانی، بازی با شلوار و استفاده از کلاه را غیرقانونی می‌دانست و اعتقاد داشت لباس رسمی این رشته تنها شورت و پیراهن است. اما امسال بخت با ما یار بود و بالاخره حجاب دختران ایران مورد تایید فیبا قرار گرفت. ایران سال‌هاست که بر حضور با قید حجاب اسلامی در بازی‌های ورزش بانوان تاکید کرده و از این لحاظ حساب خود را حتی از دیگر کشورهای منطقه نیز جدا ساخته است.

از تینا عیسائیان که اقلیت دینی است درباره پوشش تایید شده بانوان بسکتبال ایران می‌پرسم او می‌گوید:« حجاب هیچگاه برای ما سخت نبوده و نیست چراکه چندین و چند سال است با این حالت مسابقه می‌دهیم و مشکلی با حجاب نداریم. حالا هم خیلی خوشحالیم که بالاخره پیگیری‌ها نتیجه داد و ان‌شاءالله اردوهای تیم ملی ادامه‌دار شود تا برای مسابقات کاپ آسیا آماده شویم.»

کدخبر: ۲۷۸۳۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر