کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۶۸۷۹
تاریخ خبر:

گفتگو با بیژن بنفشه‌خواه درباره ‌نقش شاور در ‌مستوران‌

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | «مستوران» چند امتیاز ویژه دارد؛ از جمله اقتباس از کتابی به همین نام، همکاری با صدای خاطره‌انگیز ژاله علو و محمدرضا سرشار و استفاده از بازیگران کمدی در نقش جدی؛ مثل بیژن بنفشه‌خواه. در سال‌های اخیر بازیگران زیادی در نقش جدی بازی کردند و موفق بودند.

حالا نوبت به بیژن بنفشه‌خواه رسیده است که شخصیت شاور تفاوتی کامل با نقش‌های پیشین او دارد؛ مردی کینه‌توز، حسود، فرصت‌طلب، باج‌خواه و بدجنس که در کارنامه این بازیگر یگانه است. «مستوران» به کارگردانی سید‌جمال سیدحاتمی و مسعود آب‌پرور محصول سازمان اوج است که این شب‌ها از شبکه یک پخش می‌شود.

از پیشنهاد نقش شاور و مواجهه‌تان با آن بگویید.
من با سید‌جمال سید‌حاتمی قبل از «مستوران» دو همکاری داشتم: «محکومین» و فصل دوم آن «سرگذشت». البته آشنایی من با ‌‌ایشان به «سرزمین کهن» برمی‌گردد . در آن سریال هم قرار بود نقشی داشته باشم؛ اما چون برای «لیسانسه‌ها» ریش داشتم، کمال تبریزی گفت‌ نقشی که برای من در نظر گرفته‌اند بدون ریش است. برای همین نتوانستم در آن سریال بازی کنم. با این حال چنین اتفاقی باعث شد من با آقای حاتمی آشنا شوم.

از پیشنهاد «مستوران» متعجب نشدید؟
چرا؛ به ایشان گفتم چطور شد که به من پیشنهاد بازی در این سریال را دادید؛ با وجود اینکه کارنامه کاری من بیشتر کمدی است؟ چطور تصور کردید از عهده کارهای جدی هم برخواهم آمد؟ آقای حاتمی گفتند وقتی بازی‌های تو را می‌بینم متوجه می‌شوم که توانایی این را داری که از پس نقش‌های جدی هم بربیایی و اینطور شد که برای سریال «مستوران» با من تماس گرفتند و نقش شاور را پیشنهاد دادند.

علاوه بر تفاوت نقش، تولید خود سریال هم سخت بود‌.
بله، از یک طرف دور بودن لوکیشن از تهران، نوع لباس، گریم و در خاطر نگه داشتن دیالوگ‌های سخت و از طرف دیگر نقش منفی و جدی روی هم رفته کار را برای من سخت کرده بود. با این حال تمام تلاش خودم را کردم تا بتوانم رضایت خودم‌، کارگردان و مخاطب را برآورده سازم.

فیلمنامه را که خواندید، شاور را چطور دیدید؟ چطور توانستید با نقش عجین شوید؟
این قابلیت آقای حاتمی است که می‌تواند از بازیگر به خوبی بازی بگیرد. من به ایشان خیلی اعتماد داشتم. چون هم کاربلد و هم با اخلاق هستند. وقتی فیلمنامه را به من دادند هنوز تمام نشده بود و در حد سیناپس بود. ابتدا هم نقشی کوتاه داشتم و قرار بود در ۲۰ جلسه به پایان برسد و در میانه سریال کشته شوم. اما طی جلساتی که با نویسنده‌ها داشتند به این نتیجه رسیدند که نقش شاور می‌تواند ادامه‌دار باشد. من با کمک آقای حاتمی توانستم خودم را در قالب شاور جا بدهم.

به عنوان بازیگری که در نقش‌های کمدی صاحب محبوبیت است، طی این سال‌ها دوست نداشتید خودتان را در نقش جدی هم محک بزنید؟
من بازیگری را دوست دارم. حالا بازی در نقش کمدی باشد، جدی باشد، نقش منفی باشد و … برایم فرقی نمی‌کند. در کل چون عاشق بازیگری‌ام علاقه به تجربه نقش‌های متفاوت را هم دارم؛ اما تا به حال به من پیشنهاد نشده بود. در صورتی که خودم هم بدم نمی‌آمد نقش جدی و حتی نقش منفی هم داشته باشم که خدا را شکر چنین موقعیتی پیش آمد.

ورود به نقش‌های جدی از سوی بازیگرهای کمدی معمولا توام با ریسک است. شما برای موفقیت چه کردید؟
خودم را در سریال «محکومین» و «سرگذشت» که محک زدم دیدم می‌توانم از پس نقش جدی بربیایم و تهیه‌کننده و کارگردان هم راضی بودند. این اعتماد باعث شد تا آقای حاتمی دوباره از من دعوت کنند. ایشان خیلی خوب می‌تواند از بازیگر بازی بگیرد، او را اصلاح کند، ایرادها را برطرف کند و … آقای حاتمی میمیک صورت، حرکت‌های اغراق‌آمیز چهره و … را به خوبی اصلاح کرد تا به قالب آدمی سرد و خشک برسم.

پیشنهاد نقش جدی را باز هم قبول می‌کنید؟
بله؛ قطعا. آثار تاریخی و طولانی‌مدت را چون فعلا انرژی لازم برایش ندارم را شاید قبول نکنم؛ اما کلا نقش‌های منفی و جدی را به شکل همزمان دوست دارم و اگر باز هم نقش جدی پیشنهاد شود‌، به شرط آنکه کاری قوی باشد و فیلمنامه خوبی داشته باشد، می‌پذیرم.

کدخبر: ۴۶۶۸۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر