کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۸۸۸۰
تاریخ خبر:

گزینه واردات؛ سوزوکی ویتارا قدیمیِ نام آشنا

روزنامه هفت صبح | با قطعی شدن از سر گیری واردات خودرو به ایران در بین نقل‌قول‌ها نام کشور ژاپن نیز در گزینه‌های کشور مبدا وجود داشت. چندی پیش نام ژاپن نیز به عنوان کشور مبدا برای واردات خودرو مطرح شد و حتما یاد سوزوکی افتادید که برندی خوشنام در ایران بود. سال ۸۵ بود که خبر ورود سوزوکی، برند ژاپنی در خط تولید مشهد مطرح شد. در آن زمان محمد مهدی سیادت، مدیرعامل ایران خودرو خراسان ‌گفت:

« از اوایل سال ۸۳ در راستای استراتژی گروه صنعتی ایران خودرو و تکمیل سبد محصولات و با هدف افزایش سهم بازار، پروژه اس.یو.وی تعریف و شرکت‌ها و محصولات مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به استراتژی شرکت به دنبال یک مدل جدید و با تکنولوژی روز بودیم و پس از مذاکره متعدد با شرکت‌های مطرح، شرکت سوزوکی و محصول گرند ویتارا مدل ۲۰۰۵ به عنوان گزینه برتر انتخاب شد.» اما خب سوزوکی هم مثل سایر برندها بعد از بسته شدن واردات از ایران رفت. این شاسی بلند محبوب هنوز در میان ایرانی‌ها طرفدار دارد و حالا با باز شدن واردات امکان حضور دوباره‌اش در ایران وجود دارد اما چه شرایطی برای واردات این خودرو وجود دارد و خودروی مورد نظر چه ویژگی خواهد داشت؟

مشخصات سوزوکی ویتارا ۲۰۲۲
ویتارا نام آشنایی در بازار خودرو ایران است که نسل سوم آن به مدت ۱۴ سال، از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ توسط ایران خودرو تولید می‌شد. حالا، خودروساز ژاپنی نسل پنجم سوزوکی گرند ویتارا را با ظاهری به‌روزتر و پیشرانه نیمه هیبریدی معرفی کرده است. ویتارا جدید همراه با تویوتا اِربِن کروزر محصولات مشترک دو خودروساز ژاپنی سوزوکی و تویوتا هستند که از نظر مشخصات فنی و ابعاد و اندازه کاملا شبیه‌اند. خودرو سوزوکی گرند ویتارا در هند رونمایی شده و در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم طرفدارانی دارد. در صورت آزادسازی واردات خودرو، این کراس‌اوور جمع و جور می‌تواند دوباره به خیابان‌ها و جاده‌های ایران برگردد.

مشخصات فنی گرند ویتارا
سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۲ با دو پیشرانه بنزینی نیمه هیبریدی به بازار عرضه می‌شود. اولین پیشرانه، ۱.۵ لیتری هیبرید هوشمند شامل یک موتور بنزینی و یک موتور برقی ۱۲ ولت با باتری لیتیوم یونی می‌شود که تویوتا آن را ساخته است. موتور بنزینی ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد و در کنار آن یک موتور برقی نیز کار می‌کند که مجموع خروجی پیشرانه را به ۱۱۵ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتن‌متر می‌رساند. این پیشرانه به یک گیربکس e-CVT وصل است و چهار حالت رانندگی دارد.

سوزوکی گرند ویتارا جدید یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروها است و در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۳.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند.دومین گزینه برای ویتارا ۲۰۲۲، پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی با فناوری هیبرید هوشمند و قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر و محصول سوزوکی است. این موتور را می‌توان با دو جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته همراه با پدال شیفتر سفارش داد. سیستم بازیابی انرژی ترمز، گشتاور کمکی و استارت استاپ از امکاناتی است که در این مدل وجود دارد. این مدل از سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۲ با جعبه دنده دستی ۴.۷ لیتر، با گیربکس اتومات ۴.۸ لیتر و با گیربکس دستی دو دیفرانسیل ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند.

طراحی ظاهری گرند ویتارا
سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۲ با استفاده از زبان طراحی Crafted Futurism طراحی شده و همین سبک نیز برای طراحی دوقلوی ویتارا، یعنی تویوتا اربن کروزر نیز به کار رفته است. نسل جدید کراس‌‌اوور کوچک دارای چهره‌ای مثل بیشتر خودروهای روز است که شامل چراغ‌های باریک و سه‌تکه‌ای زیر درب کاپوت و چراغ‌های روز در بخش میانی نمای جلو می‌شود.

اولین تفاوت ویتارا با نسل‌های قبلی، جلوپنجره بزرگ و سیاه رنگ آن است که با نواری کرومی از بخش بالایی جدا شده است.در نمای جانبی گلگیرهای بزرگ، عضلانی و مربعی، خط شانه‌ای پهن و رینگ‌های ۱۷ اینچی جلب توجه می‌کند.در قسمت عقب هم چراغ‌های باریک دو رنگ دیده می‌شوند که روی در صندوق کشیده شده و به هم وصل شده‌اند. گرافیک چراغ‌ها شبیه دی‌لایت‌ها بوده و با سه لامپ LED کار شده است.

مه‌شکن‌ها در دو طرف بدنه قرار گرفته‌اند و قاب آنها برجسته است و باعث می‌شود ویتارا عریض‌تر دیده شود. تیپ‌های مختلف این خودرو در بازار کشورهای خلیج فارس با قیمت حدود ۱۷ تا ۱۹.۵ هزار دلار عرضه شده‌اند که در این بین ورود نسخه دو دیفرانسیل با قیمت گران‌تر و امکانات بیشتر می‌تواند رضایت خاطر بالاتری برای مشتری ایرانی به همراه آورد و فاکتورهای موفقیت این خودرو را در ایران بیش از پیش افزایش دهد. به ویژه وجود سامانه چهارچرخ محرک می‌تواند انگیزه مناسبی برای مشتریان ایرانی در جهت خرید این محصول به حساب بیاید.

کدخبر: ۴۷۸۸۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر