کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۵۷۷
تاریخ خبر:

گزینه‌های جذاب روی نیمکت تیم‌های ایرانی

روزنامه هفت صبح | لیگ بیست و یکم با قهرمانی استقلال و رکوردشکنی‌های این تیم به پایان رسید. اما تقریبا عموم کارشناسان، منتقدان و حتی هواداران معتقد بودند که این دوره از لیگ برتر از کیفیت و سطح فنی بالایی برخوردار نبود. استقلال بیشترین امتیاز تاریخ لیگ برتر را کسب کرد، پرسپولیس هم با امتیازی نایب‌قهرمان شد که معمولا برای قهرمانی کافی بود اما هواداران از کیفیت بازی‌های هر دو تیم ناراضی بودند. نشانه‌های این کیفیت پایین را می‌شود در قعر جدول هم دید. برای اولین بار هر دو تیم سقوط‌کننده کمتر از ۲۰ امتیاز کسب کردند و تیمی مثل فجرسپاسی ۲۳ هفته را بدون برد سپری کرد.

نفت مسجدسلیمان هم با امتیازی در لیگ برتر ماندنی شد که در ادوار قبلی، همین امتیاز حکم به سقوط قطعی تیم‌ها داده بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند حضور کمرنگ مربیان خارجی در افت سطح کیفی لیگ برتر تاثیر مستقیم و پررنگی داشته است. شاید به همین دلیل است که در روزهای اخیر، خبر حضور چند مربی خارجی صاحب نام در فوتبال ایران شنیده می‌شود. مربیانی که علاوه بر کیفیت فنی، می‌توانند اعتبار لیگ برتر را هم در قاره آسیا و جهان بالاتر ببرند.

فلیکس ماگات
او قطعا جذاب‌ترین نامی است که این روزها به فوتبال ایران لینک شده است. گفته می‌شود باشگاه سپاهان با او مذاکراتی انجام داده و حتی توافقات اولیه هم به دست آمده است. او نیاز به معرفی ندارد. در کارنامه او سابقه هدایت هامبورگ، نورنبرگ، وردربرمن، اینتراخت فرانکفورت، اشتوتگارت، بایرن مونیخ، وولفسبورگ، شالکه و فولام دیده می‌شود. او مدتی هم سرمربی شاندونگ لیائونینگ چین بود و آخرین بار روی نیمکت هرتابرلین نشست.

با بایرن مونیخ دو بار بوندسلیگا و دو بار جام حذفی آلمان را برده و یک بار هم با تیم وولفسبورگ قهرمان بوندسلیگا شده است. او ۳ بار هم به عنوان مربی فصل بوندسلیگا انتخاب شده است. ماگات در بایرن و شالکه با علی کریمی و در وولفسبورگ با اشکان دژاگه کار کرده است. با وجود اینکه در سال‌های اخیر، ماگات درخشش گذشته را روی نیمکت هیچ تیمی نداشته اما دانش فنی او بر کسی پوشیده نیست. حضور او روی نیمکت سپاهان یک اتفاق بزرگ برای این تیم و فوتبال ایران است.

او می‌تواند نگاه رسانه‌های آلمان را متوجه فوتبال ایران کند. وقتی مربی متوسطی مثل وینفرد شفر توانسته بود نام ایران و استقلال را در رسانه‌های آلمانی مطرح کند، قطعا ماگات می‌تواند این کار را بهتر و پررنگ‌تر انجام دهد. او حتی می‌تواند باعث شود تا تیم‌های بوندسلیگا برای بازی دوستانه با سپاهان و دیگر تیم‌های ایرانی تمایل نشان بدهند. او اگر هدایت سپاهان را قبول کند، برگ برنده فوتبال ایران در فصل جاری خواهد بود.

الکس نوری
مربی ایرانی‌الاصل آلمانی برای چندمین بار به فوتبال ایران لینک شده است. این بار استقلال است که ظاهرا در حال مذاکره با اوست. البته گفته می‌شد او قبلا هم با استقلال مذاکره کرده ‌ اما خودش با سند و مدرک این شایعه را تکذیب کرد. نوری قبل‌تر گزینه هدایت پرسپولیس، تراکتور و حتی تیم ملی ایران هم بود. نوری کارنامه نسبتا قابل قبولی در بوندسلیگا دارد که می‌تواند او را به یک گزینه جذاب برای فوتبال ایران تبدیل کند. او یک دوران درخشان را در وردربرمن گذراند.

نوری ۵ سال پیش، مربی تیم دوم وردربرمن بود و بعد از نتایج ضعیف ویکتور اسکریپنیک، به طور موقت هدایت تیم اصلی این باشگاه را برعهده گرفت. او شروع خوبی در وردربرمن داشت و توانست این تیم را از سقوط به بوندسلیگای ۲ نجات بدهد اما در ادامه افت کرد و نوری از هدایت تیم کنار گذاشته شد. نوری در ادامه هدایت دو تیم بوندسلیگایی دیگر یعنی اینگولشتات و هرتا برلین را هم برعهده گرفت اما نتوانست در این دو تیم هم موفقیت خاصی کسب کند.

او از سال گذشته همزمان مدیرفنی و سرمربی تیم کاوالا در لیگ ۲ یونان بود. با توجه به حضور چند ساله نوری در سطح اول فوتبال آلمان، می‌توان امیدوار بود که او تاثیر مثبتی روی فوتبال ایران بگذارد. جوانی و انگیزه او می‌تواند باعث پیشرفت استقلال شود. نوری تنها ۴۲ سال سن دارد. در مجموع حضور او روی نیمکت استقلال، یک اتفاق دو سر برد است که به سود هر دو طرف تمام خواهد شد.

ژوزه مورایس
این مربی پرتغالی هم از گزینه‌های جذابی است که ظاهرا استقلالی‌ها با او مذاکراتی انجام داده‌اند. مورایس ۵۶ ساله مربیگری را از تیم B اسپورتینگ پرتغال شروع کرد و در ادامه پایش به خاورمیانه و حتی سرمربیگری تیم ملی یمن هم باز شد. اما اتفاق بزرگ برای او همکاری طولانی‌مدت با ژوزه مورینیو بود. آقای خاص در اینترمیلان، رئال مادرید و چلسی، به مدت ۵ سال مورایس را به عنوان دستیار در کنار خود داشت و همین باعث شد تا به اعتبار او افزوده شود.

همکاری طولانی‌مدت این دو نفر مهر تاییدی بر توانایی مورایس است. مورایس در سال‌های اخیر هدایت تیم‌های آنتالیا اسپور ترکیه، آاک یونان و بارنزلی انگلیس را برعهده داشت و در سال ۲۰۱۹ سرمربی چونبوک کره جنوبی شد. آخرین تیم او هم الهلال عربستان بود. نکته مهم اینکه او در هر تیم آسیایی که کار کرده موفق به گرفتن حداقل یک جام قهرمانی شده و به نظر می‌رسد به خوبی راز و رمز موفقیت در این قاره را می‌داند.

مورایس با الشباب سوپرکاپ عربستان را گرفت، با چونبوک دو بار قهرمان لیگ کره و یک بار قهرمان جام حذفی این کشور شد و سرانجام با الهلال فاتح سوپرلیگ عربستان شد. این مربی پرتغالی هم قطعا گزینه خوبی برای فوتبال ایران است. افتخارات او از وینفرد شفر و استراماچونی بیشتر است و بعید است قرارداد با او برای استقلال گران‌تر از این دو مربی تمام شود. کار با مورینیو قطعا از او یک مربی خوب و تاثیرگذار ساخته که به خوبی به درد فوتبال ایران خواهد خورد.

کدخبر: ۴۶۱۵۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر