کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۰۶۴
تاریخ خبر:

آگهی استخدام دستیار ویژه برای امتحانات آنلاین

روزنامه هفت صبح، گروه ویژه | در این روزهای کرونایی که هنوز مدارس و دانشگاه‌ها به روال عادی بازنگشته و تصمیم گرفته شده اکثر امتحانات به صورت آنلاین برگزار شود، یک بازار جدید و البته عجیب ایجاد شده است: «دستیار برای امتحانات». این شیوه جدید برای دانشجوها که نزدیک به امتحانات‌شان است، کاربرد بیشتری دارد و شکر خدا، بازار گسترده‌ای هم دارد!

از ریاضی ۲ و مقاومت مصالح بگیرید تا فلسفه و آمار و روش تحقیق. جمع همه جمع است. برخی از دانشجویان نیازهای خود با نمره مدنظرشان را در کانال‌های تلگرامی آگهی کرده‌اند و برخی دیگر از دانشجوها هم توانمندی‌هایشان در کمک به امتحانات دانشجویان دیگر. قیمت‌ها هم توافقی است اما هرچه به زمان امتحانات نزدیک‌تر می‌شویم، قیمت‌ها بالاتر می‌رود!

*** چند نمونه از آگهی‌ها
آگهی‌های درخواست زیاد است و نیازمندی‌ها نیز متفاوت. یکی فقط نمره قبولی می‌خواهد و یکی دیگر به شرط نمره ۱۸ حاضر است که پول به دستیار امتحان بدهد. چند نمونه بامزه از این آگهی‌های تلگرامی را می‌خوانیم.

* امتحان میان ترم مقاومت مصالح دارم به صورت مجازی از سه فصل اول( تا انتهای پیجش) ترجیحا از کتاب بییر جانسون ، ۲۵ خرداد از ساعت ۱۸ تا ۲۰ ، اگه کسی این درسو کاملا بلده و می‌تونه نمره بالا بگیره بگه تا باهم هماهنگ کنیم.

* یک نفر رو می‌خوام که اقتصاد کشاورزی و محیط زیست بلد باشه، قیمت توافقی.
* توی تیرماه امتحان آمار و کاربرد آن در مدیریت ۱ و اصول حسابداری ۲ دارم. آزمون آنلاین است. در حد ۱۷ - ۱۸ نیاز دارم. هر کدوم که می‌تونید پیام بدید. قیمت توافقی. حتما از مازندران باشه.

* کسی هست به امتحان فیزیک ۲ و ریاضی ۲ مسلط باشه؟ برای امتحان پایان ترم می‌خوام. قیمت اشکالی نداره.
* اصول حسابداری ۲ و آمار می‌خوام بالای ۱۸٫ قیمت‌اش هم مهم نیست اما حتما بالای ۱۸ می‌خوام. هزینه‌اش رو هم بعد از امتحان می‌دم.

*** قیمت‌ها چند؟
همانطور که دیدید، اکثر قیمت‌ها توافقی ذکر شده اما تقریبا هر درسی برای خودشان به یک مظنه‌ای رسیده است! از امتحانی ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد (تضمینی). شخصی با آی دی علی، در یکی از این گروه‌ها، دانشجوی رشته فنی است و به اصطلاح دوستان و افراد دیگر کاربلد است، او برای کمک در چند درس اعلام آمادگی کرده‌ است.

علی درباره قیمت همیاری در امتحان به خبرنگار فارس،گفت: «هزینه برای یک ساعت امتحان ۵۰ هزار تومان است؛ سوال‌ها را می‌بینم و اگر بلد بودم و خواستید هر چند سوال که توانستم کمک می‌کنم.» فرد دیگری با آی دی فرهاد، قیمت مناسب‌تری را ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: «قیمت ۴۰ هزار تومان است» و هزینه را قبل از امتحان می‌گیرد و یادآوری می‌کند که این قیمت در مقابل هزینه‌ای که برای جبران درس و ترم می‌کنید و همینطور نگرانی بابت پاس نکردن درس چیزی نیست و قصدش از این کار بیشتر کمک است. البته مشتری‌های این کاربلدان باید به این نکته هم توجه داشته باشند که بعد از اینکه همیاران هزینه را دریافت کردند معلوم نیست سر وقت جلسه امتحان حضور داشته باشند یا خیر.

*** کمک مرامی هم می‌کنیم!
اما این تخلف در ظاهر شیرین همیشه با قصد مالی انجام نمی‌شود. آی دی سروش که برای داشتن همیار در امتحان یک درس فنی درخواست کمک کرده است در این باره می‌گوید: اگر بخواهم پول بدهم که کمک هست اما مجانی هم کسی پیدا می‌شود که کمک کند، بالاخره یک جور مرام است؛ من هم چیزی را بلد باشم کمک می‌کنم. پول هم نمی‌گیرم. با قیمت ۵۰ هزار تومان کسی را پیدا کرده‌ام اما مطمئنم بدون پول هم پیدا می‌شود. فعلا تا امتحان زمان دارم.

*** خط و نشان وزارت علوم
مسئول کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره این تقلب‌ها نکات زیر را گفته:

* یک: اگرچه هیچ روشی به طور کامل، عدم وقوع تقلب در امتحان‌ها را تضمین نمی‌کند اما شرایطی برای کاهش احتمال بروز تخلف تقلب وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نظارت تصویری همزمان، طرح تعداد سوال بیشتر برای توزیع تصادفی سوالات، ارائه تدریجی سوال‌ها و کنترل زمان امتحان اشاره کرد. یک روش پیشنهادی، برگزاری چند امتحان کوتاه و چند گزینه‌ای است.

در سوال‌های چند گزینه‌ای می‌توان با روش‌هایی از جمله محدود کردن زمان نمایش هر سوال، تصادفی کردن شماره سوال و مفهومی کردن سوالات، احتمال تقلب را کاهش داد. در آزمون شفاهی هم با ارتباط مستقیم رو در رو، امکان نظارت تصویری همزمان فراهم می‌شود. با این روش‌ها حتی اگر دانشجویان کنار هم باشند فرصت تقلب ندارند و احتمال تقلب بسیار کاهش پیدا می‌کند.

* دو: هنگام برگزاری آموزش‌های مجازی تاکید بر مدارا با شرایط دانشجویان بود و تا قبل از آغاز امتحان‌ها هم امکان جمله حذف ترم یا درس دیده شد اما در امتحان و تقلب با متخلف مدارا نخواهد شد. به دانشگاه‌ها تاکید شده که با توجه به ضرورت ایجاد اعتماد در آموزش و امتحانات مجازی با تخلف و متخلف قاطعانه برخورد کنند.

*** نحوه برگزاری امتحان‌ها چگونه است؟
وزارت علوم نحوه برگزاری امتحانات را به دانشگاه‌ها واگذار کرده و هر واحد دانشگاهی مختار است که خودش تعیین کند که برگزاری امتحان‌ها چگونه باشد. این وزارتخانه سه روش زیر را پیشنهاد داده است:

* آزمون‌های حضوری: برگزاری آزمون حضوری با رعایت فاصله‌ها و دستورالعمل‌های ارسال شده پیشین در نیم‌سال جاری امکان‌پذیر است. اما این گزینه در شرایط بحران کرونا برای همه دانشگاه‌ها و همه دانشجویان یک دانشگاه تقریباً غیرممکن و همچنین غیرضروری به نظر می‌رسد. از این رو مطلوب آن است که برنامه‌ریزی در برگزاری آزمون‌ها بر پایه روش‌های غیرحضوری باشد و صرفاً برای برخی دانشگاه‌ها بسته به شرایط و امکانات، از آزمون‌های حضوری بهره برد.

* آزمون برخط غیرهمزمان بدون نظارت: استفاده از ابزارهای آزمون برخط به صورت غیرهمزمان یا بدون نظارت مستقیم بر اجرا، دومین روش امکان‌پذیر برگزاری آزمون است. این نوع آزمون‌ها در محیط‌های سامانه‌های آموزش الکترونیکی مثل مودل که اغلب دانشگاه‌ها با آن آشنا هستند قابل اجراست. البته در گوگل یا سایر بسترها هم ممکن است ابزارهایی در دسترس باشند اما توصیه اکید توجه جدی به ظرفیت‌های مودل در راستای برگزاری آزمون است.

در این روش، آزمون برخط به صورت همزمان و با حضور مراقبتی تصویری آزمون گیرنده انجام می‌شود. برای هر کدام از این روش‌ها توضیحات تکمیلی و نیز فیلم‌های آموزشی تهیه شده است که لینک آنها روی صفحه اختصاصی آموزش‌های الکترونیکی بر وبگاه وزارت علوم قرار گرفته است. از این رو برای آشنایی بیشتر و درک بهتر اکیداً توصیه می‌شود به طور کامل به آنها مراجعه شود.

در رابطه با آزمون‌های غیرحضوری به طور خلاصه باید گفت می‌توان با اجرای مواردی چون محدود کردن زمان نمایش هر سوال، تصادفی کردن شماره سوالات برای دانشجویان مختلف، مفهومی کردن سوالات و مواردی از این قبیل احتمال تقلب در امتحان را به شدت کاهش داد. البته اینها اغلب با تاکید بر سوال‌های چند گزینه‌ای است اما در مورد سوالات تشریحی هم تا حدودی قابل اجرا و اثربخش است. در مورد آزمون‌های برخط با نظارت تصویری همزمان هم چند روش بیان شده که در آنها هم علاوه بر رعایت موارد فوق می‌توان با نظارت تصویری دقت بیشتری به خرج داد و احتمال تقلب را کاهش داد.

اما هیچ روشی ضامن عدم تقلب نیست. البته بحث داشتن دسترسی به اینترنت یا حداقل یک گوشی تلفن مناسب ضروری است و اگر فرضاً به‌طور عمدی یا به صورت غیرعمد قطعی ارتباط صورت پذیرفت، گزینه تکرار در زمان دیگر یا در مکانی دیگر برای دانشجو می‌تواند فراهم باشد (البته نه به صورتی که ترغیب‌کننده تکرار این موارد باشد.)

کدخبر: ۳۳۴۰۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر