کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۲۰۶
تاریخ خبر:

گزارشی درباره یک اختلاف حساب چند صد میلیاردی‌!

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: روز گذشته مصاحبه تندی از محمدصادق درودگر عضو هیات رئیسه سازمان لیگ علیه کارگزار باشگاه استقلال تهران منتشر شد. اینطور که مدیر امور تبلیغات سازمان لیگ مدعی شده:‌ «این فرد با بدهی ۱۰۰ میلیاردی یکی از بزرگترین بدهکاران به فوتبال ماست.» درودگر در هفته‌های اخیر اظهارات مشابه البته در مورد این شرکت کم نداشته که جلوتر جزئیات بیشتری از ادعاهای او را نقل می‌کنیم اما اول باید ببینیم کارگزار باشگاه استقلال چه شرکتی است که چنین بدهی هنگفتی دارد؟

اواخر مهرماه امسال بود که اعلام شد باشگاه استقلال با کارگزار جدید خود قرارداد بسته است؛ شرکت ایده پروران تبلیغ که در تبلیغات تجاری با نام اوانو هم معرفی می‌شود. طبق آگهی‌های منتشر شده در روزنامه رسمی مدیرعامل این شرکت شخصی به نام حسن عابدین است. بقیه اعضای هیات مدیره هم از اعضای خانواده او هستند.

علی‌ عابدین، مهدی عابدین و سارا عابدین. رئیس هیات مدیره اوانو اما چهره مشهوری است؛ علی لهراسبی خواننده پاپ! این هنرمند ۴۵ ساله از اوایل دهه ۱۳۸۰ با خواندن تیتراژ سریال‌های تلویزیونی و ترانه‌های مناسبتی و مذهبی به شهرت رسید. نکته این جا است که علی لهراسبی قبلا به عنوان یک چهره پرسپولیسی معرفی می‌شد. شرکت متبوع او البته برای قرارداد به پرسپولیس هم پیشنهاد داده بود که ‌آن‌ها نپذیرفتند.

دو: حالا علی لهراسبی از کجا و چطور به امور تبلیغاتی مشغول شده؟ در واقع همکاری علی لهراسبی با خانواده عابدین به سال‌ها پیش و در قالب شرکت ریحان فیلم برمی‌گردد. این شرکت از سال ۱۳۷۲ به ساخت آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی مشغول است. از تیزر خودروی مگان گرفته تا کره اطلس طلایی و پودر لباسشویی دریا که سال‌ها پیش از تلویزیون پخش شدند دستپخت این شرکت بود. بنیانگذار این شرکت مهدی عابدین برادر بزرگتر حسن عابدین است.

او از سال‌ها پیش از دست‌اندرکاران صداوسیما بوده و در رزومه او آمده که بین سال‌های ۷۲ تا ۸۵ در بخش تولید و خبر در این سازمان کار کرده است. حلقه اتصال اولیه علی لهراسبی با خانواده عابدین هم از همین شرکت است. لهراسبی سال ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای خودش اعلام کرده بود که به عنوان یکی از مدیران آژانس تبلیغاتی ریحان فیلم مشغول فعالیت است. حسن عابدین هم آن زمان در کنار برادرش در همین شرکت مشغول به کار بود و از سال ۱۳۷۹ شرکت دوم که موضوع بحث این گزارش است را تاسیس کرد.

حتی آدرس دفتر فعلی شرکت ایده پروران در سروستان هفتم پاسداران همان آدرس اولیه شرکت ریحان فیلم در سال ۱۳۷۲ است. حسن عابدین متولد ۱۳۴۸ است و در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرده. او در این سال‌های اخیر هم به اتفاق علی‌لهراسبی مشغول ساخت آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی بود تا این ماجرای اخیر و اسپانسری باشگاه استقلال که رسما وارد حیطه جدیدی شده‌اند.

سه: در قرارداد شرکت ایده پروران تبلیغ با باشگاه استقلال کف قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر شده است. یعنی در صورت افزایش درآمد کارگزار سهم تیم آبی‌پوش پایتخت هم بیشتر خواهد شد. این رقم وسوسه برانگیزی است چون در سال‌های قبل معمولا رقم ناچیزی از این مسیر عاید باشگاه‌ها می‌شد و در صورت واریز شدن این پول به حساب باشگاه استقلال بسیاری از مشکلات مالی این تیم قابل حل است. نکته اساسی اما اینجاست که گفته شده ۱۵۰میلیارد تومان از این درآمد از تبلیغات محیطی بازی‌های استقلال تامین می‌شود.

اینجاست که پای محمد صادق درودگر به عنوان مسئول امور تبلیغات سازمان لیگ به میان می‌‌آید. اصل حرف درودگر این است که رقم ۱۵۰میلیارد تومان قابل تحقق نیست چون پارسال درآمد حاصل از این تبلیغات برای کل تیم‌ها ۱۳۰میلیارد تومان بوده. بعد نقل قول دیگری از مدیران شرکت ایده‌پروران هم گفته شده که این ۱۵۰میلیارد تومان صرفا از تبلیغات محیطی نیست و روی فروش پیراهن باشگاه هم حساب باز کردند.

خلاصه کار به اینجا رسیده که سازمان لیگ می‌گوید تبلیغات محیطی باید برعهده ما باشد و ما سهم باشگاه‌ها را بپردازیم. حالا اگر کارگزار باشگاهی می‌خواهد خودش این مسئولیت را برعهده بگیرد ایرادی ندارد اما باید ضمانتنامه ارائه کند. اینطور که درودگر گفته کارگزار باشگاه استقلال یعنی همین شرکت ایده‌پروران هم هنوز ضمانتنامه را ارائه نکرده و به همین دلیل دعوا بالا گرفته است.

در مورد ادعای بدهکاری ۱۰۰ میلیارد تومانی هنوز مدیران شرکت ایده‌پروران و باشگاه استقلال پاسخی ارائه نکردند و صفحات بازیکنان و تیم در اینستاگرام مشغول تبلیغ اپلیکیشن مالی اوانو هستند که ادعا شده سود حاصل از تراکنش‌های آن به حساب باشگاه استقلال واریز می‌شود. بخش‌هایی از اظهارات محمد صادق درودگر که روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا مطرح شده را بخوانید:‌

ما اطلاعاتی که در مورد ایشان داریم را در اختیار دوستانمان در باشگاه استقلال قرار می‌دهیم تا بعدها دچار مشکل نشوند چون اگر باشگاهی دچار مشکل شود، انگار که ما دچار مشکل شده‌ایم. این فرد با بدهی ۱۰۰میلیاردی یکی از بزرگترین بدهکاران به فوتبال ماست.

ما قراردادی با کسی به صورت مستقیم امضا نمی‌کنیم و خودمان تبلیغات می‌گیریم و دیگر مثل گذشته کارگزاری نداریم که درصد بالایی را از درآمد فوتبال بردارد. ان‌شاءالله درآمدی بالای ۲۰۰ میلیارد تومان برای تبلیغات محیطی این فصل حاصل می‌شود.

باشگاه استقلال با اجرای بدون هماهنگی تبلیغات محیطی در بازی با نساجی، خسارت ۵ میلیاردی زده است. با حساب و کتابی سرانگشتی این تصور به وجود آمد که با در نظر گرفتن جمعا ۳۰ بازی خانگی برای استقلال و پرسپولیس، درآمد حاصل از تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی سرخابی‌ها برای سازمان لیگ و باشگاه‌های دیگر به تنهایی ۱۵۰میلیارد تومان است. خسارتی که من از آن صحبت کردم به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی مربوط به قراردادهایی است که قبلا بابت تبلیغات بسته شده و دومی خسارت به برند تبلیغات لیگ برتر است.

اقدام باشگاه استقلال باعث شد که شرکتی که با ما قرارداد بسته و قرار بوده تبلیغاتش را انجام دهید، به یک باره ببیند تبلیغاتش انجام نشده است. این اتفاق باعث خدشه وارد شدن به برند تبلیغات لیگ برتر می‌شود و ۵ میلیاردی که به آن اشاره شد، شامل خسارت به برند هم می‌شود. سهم سازمان لیگ از تبلیغات محیطی ۱۰ درصد است. البته قبلا سهم سازمان لیگ پنج درصد بود اما بعد از این که فدراسیون فوتبال کلیه مسابقات فوتبال را به سازمان لیگ سپرد این سهم از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت.

کدخبر: ۴۲۷۲۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر