کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۳۷۸
تاریخ خبر:

گزارشی درباره سود کلان سرویس‌های ارزش افزوده

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | ‌سه روز پیش وزیر ارتباطات در توئیتر نوشت حجم زیادی از کلاهبرداری‌های سرویس‌های ارزش افزوده کاهش پیدا کرده و در مجموع درآمد خدمات ارزش افزوده ۳۰ درصد کاهش داشته. آذری جهرمی‌ بار دیگر از هشتگ حق‌الناس استفاده کرده و نوشته این اتفاق در واقع با اطلاع رسانی مردم درباره کد ستاره ۸۰۰ مربع رقم خورده. او از کاربران دعوت کرده که همچنان با معرفی این کد به بقیه مردم کمک کنند تا جلوی این دزدی‌ها از جیب مردم گرفته شود.

تصور کنید یک شهروند برای شرکت در قرعه کشی‌ای که در فلان برنامه تلویزیونی تبلیغ شده یک پیامک زده و بعد از آن روزانه و به ازای هر پیامک به درد نخور که برای او ارسال می‌شود مبلغی را به حسابش می‌نویسند.

خلاصه ماجرا به همین سادگی است اما بعد آمدند کد ستاره ۸۰۰ مربع را معرفی کردند که با گرفتن آن مشترک می‌تواند بفهمد در چه سرویس‌هایی عضو است و اگر نخواست با گرفتن یک کد دیگر انصراف دهد. یادمان نرود که قبل از ستاره ۸۰۰ مربع اوضاع خیلی بدتر بود و اصلا قطع عضویت از همین سرویس‌ها هم خودش دردسر بزرگی بود.

* یک: خب برگردیم به اصل موضوع. صادقانه بگوییم ما در مورد این جمله وزیر که درآمد سرویس‌های ارزش افزوده ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده تردید داریم، به چند دلیل؛ اول اینکه آذری جهرمی ‌هیچ جزئیاتی نگفته که این درآمد نسبت به چه زمانی و دقیقا به چه میزان کاهش پیدا کرده. اصلا چرا شفاف اعلام نمی‌شود درآمد اپراتورها و شرکت‌ها از این سرویس چقدر است؟

دو روز پیش یک کاربر توئیتر نوشته درآمد همراه اول فقط در چهارماه ابتدایی امسال از محل ارزش افزوده ۳۹۳ میلیارد و ۴۴۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان بوده. این رقم را ما نمی‌توانیم مستقلا تایید کنیم. چاره کار چیست؟ اینکه از همراه اول و سازمان تنظیم مقررات بپرسیم و به شما گزارش دهیم. اتفاقا همین کار را هم کردیم.

از مسئولان همراه اول خواستیم فهرست کامل سرویس‌های ارزش افزوده و شرکت‌های دست اندرکار در آن‌ها را در اختیار ما قرار بدهند که روابط عمومی ‌این اپراتور پاسخ داد: «اطلاعات کامل از سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول در اختیار سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات است و رگولاتوری در صورت صلاحدید می‌تواند آن را منتشر کند.»

* دو: بعد این پرسش را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در میان گذاشتیم و از طرف روزنامه هم به سازمان تنظیم مقررات نامه کتبی زدیم و از آن‌ها خواستیم در مورد سرویس‌های ارزش افزوده شفاف سازی کنند و هم این سوال را در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ثبت رساندیم که بالاخره ببینیم به واسطه این سرویس ارزش افزوده چه شرکت‌هایی چقدر پول از چه تعداد مشترک می‌برند؟

سازمان تنظیم مقررات هنوز پاسخی به این سوال ما نداده اما در روزهای آینده امیدواریم که بتوانیم پاسخ آن‌ها را منتشر کنیم. حالا چرا می‌گوییم به دقیق بودن آماری که به اطلاع وزیر ارتباطات رسانده‌اند تردید داریم؟ چون در سال ۹۵ مرتضی براری، معاون وقت وزیر ارتباطات درآمد سالانه همراه اول از سرویس‌های ارزش افزوده را ۱۲۰۰ میلیارد تومان گزارش کرده بود. حالا این رقم را بگذارید کنار آن درآمد ۳۹۳ میلیارد تومانی ۴ ماه ابتدایی امسال.

اگر درآمد همراه اول از این بخش با همین شیب جلو برود تا پایان سال به ۱۵۷۵ میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین با حساب و کتاب ما درآمد همراه اول از سرویس‌های ارزش افزوده نه تنها ۳۰ درصد کم نشده بلکه ۳۰ درصد بیشتر هم شده است. مگر اینکه این آمار ادعایی ۳۹۳ میلیارد تومان دقیق نباشد یا وزیر ارقام را با مقطع زمانی متفاوتی مقایسه کرده باشد.

* سه: در مورد بازپس‌گیری پول از سرویس‌های ارزش افزوده هم یک نکته دیگر بگوییم. مهرماه پارسال وزیر ارتباطات توئیت کرد مبالغ کسر شده از دو میلیون مشترک همراه اول که بدون اطلاع در سرویس‌های ارزش افزوده عضو شده بودند به حساب آن‌ها مسترد شد. مجموع مبالغ کشف شده هم حدود ۳۵ میلیارد تومان اعلام شد. با این حال تقریبا همه مطمئنیم که هنوز عده زیادی از مردم بدون اینکه خودشان بدانند مشترک این سرویس‌ها هستند.

* چهار: حالا ببینیم چه شرکت‌هایی در این درآمد ۳۹۳ میلیارد تومانی همراه اول از سرویس‌های ارزش افزوده سهیم بودند. اسامی‌این شرکت‌ها تا زمانی که سازمان تنظیم مقررات و همراه اول اطلاع رسانی نکنند لزوما مورد تایید ما نیست اما یک کاربر توئیتر به نام محمد جرجندی چند تا از این شرکت‌ها را معرفی کرده و در کانال تلگرامی‌ وب‌آموز هم این جزئیات بازتاب پیدا کرده.

رتبه اول در اختیار شرکت همکاران راه پویان همتا (همراه‌وس) قرار دارد که در ۴ ماه ابتدایی امسال ۸۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از سرویس‌های ارزش افزوده عایدش شده. در سایت همراه اول این شرکت به عنوان یکی از همکاران این اپراتور معرفی شده و مدیرعامل آن موسی خواجویی است. جایگاه دوم به شرکت‌ هاب بهشتی (هوشمند اول بهشتی) رسیده با مبلغ ۵۸ میلیارد و ۵۳۲ میلیون تومان درآمد.

اگر اسم‌ هاب بهشتی برایتان آشنا نیست حتما سرویس‌های زیرمجموعه آن را از قبیل بومرنگ، دستپخت، گام اول، سرویس اول می‌شناسید. یعنی اسامی‌ سرویس‌ها را اگر بگوییم احتمالا برایتان قضیه ملموس‌تر است. به طور مثال همان شرکت همراه وس را که بالاتر اسم بردیم سرویس «پزشک» را ارائه می‌دهد. شرکت تله پرومو (توسعه فناوری همراه بیتا پرداز) هم ۴۴ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان درآمد داشته که ادعا شده این شرکت متعلق به فردی منتسب به یکی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس است.

بعد از اپ‌هایی مثل پرهام، آرتاتل، راشین، آواتوسعه، رهنما کامیابان و … که بیش از ۲۷ میلیارد سهم داشتند نوبت به شرکت اول مارکت می‌رسد که طبعا همه به واسطه برنامه دور‌همی ‌آن را می‌شناسند. مدیر هیات مدیره این شرکت هم ناصر غدیر کاشانی است و بیش از ۲۱ میلیارد تومان درآمد ثبت کرده. رتبه بعدی هم به شرکت مبین وان کیش می‌رسد که با نماد اوان در بورس حضور دارد و در آخرین مجمع این شرکت اعلام شد سودشان ۲۶۷ درصد رشد نشان داده.

خب این رشد از کجا آمده؟ از همین سرویس‌های ارزش افزوده و اصطلاحا وس که در همین چهارماه ابتدایی امسال نزدیک ۲۴ میلیارد تومان نصیب این شرکت کرده است. یعنی همین پیامک‌های خُرد که خیلی از ما شاید ندانیم یا اگر بدانیم پیگیر قطع کردنش نمی‌شویم به حساب همین افراد می‌رود.

کدخبر: ۲۷۵۳۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر