کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۲۵۹
تاریخ خبر:

گزارشی درباره رشته ورزشی «برای تونیک»

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش| شاید نام رشته ورزشی «برای تونیک» برای شما کمی ناآشنا باشد اما باید بدانید این رشته یکی از ایرانی‌ترین رشته‌های ورزشی موجود در ایران است که موسس آن خانم یاسمن مویدی است که پیش از آن رشته ایروبیک را که یک رشته خارجی بود به ایران آورد و در سال ۱۳۸۰ با ترکیب قوانین کدگذاری حروف الفبا با اجرای حرکات و تمرینات ورزشی، رشته جدید برای تونیک را که همانند نامش برای افراد نیکی و سرزندگی می‌خواهد را ابداع کرد.

برای تونیک از کجا آمد؟
«برای تونیک» در سال ۱۸۷۰ میلادی توسط یک فرد نابینای فرانسوی به نام لوئی برای سهولت در خواندن و نوشتن از طریق لمس حرف الفبا کدگذاری شد. پیرو این ابتکار به تدریج تمامی ملت‌ها این روش را به‌کار گرفتند و خط بِرای بین‌المللی شد. در سال ۱۳۸۰ یاسمن مویدی با وام گیری از این خط رشته برای تونیک را ابداع کرد. چیزی که برای تونیک را از رشته‌های دیگر متمایز می‌کند چگونگی فعالیت در این رشته است که تمامی افراد از معلولیت ضایعه نخاعی که باید تمام مدت دراز بکشد تا افراد سالم و قهرمانان ورزشی را در برمی‌گیرد.

ورژن جدید بازی لی لی
این رشته نزدیک به ۴۰ سبک زیرمجموعه دارد که بر مبنای کدگذاری حروف الفبای بین‌المللی بوده است. یاسمن مویدی درباره ساز و کار این رشته می‌گوید:« در هر زبانی، حروف الفبا یک کد عددی دارند. من با الهام از این کد‌های عددی و با الهام از بازی‌ها و حرکات آئینی و سنتی ایران و سایر کشور‌ها به خصوص بازی لی‌لی ایرانی، توانستم برای تونیک را ابداع کنم به این ترتیب که با تجسم یک جدول ۶ خانه‌ای در فضا یا بر روی زمین ورزشکار با انتخاب کد مورد نظر تمرین‌های ورزشی را با دست‌ها و پاهایش اجرا می‌کند.»

برای تونیک با گرایش‌های مختلف از جمله نرمش همگانی روزانه، تخصصی (گروه‌های خاص)، کششی، قدرتی، رزمی دفاعی، تمرکزی، بدنسازی، هوازی با زنجیره (ایروبیک), آرامش روحی-بومی-محلی، حماسی، با ابزار، آکروباتیک، ابتکاری، نمایشی، تفریحی و بازی، ویژه بهداشت باروری، کاهش وزن قابل اجراست.

این رشته در ابتدا، زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی، سپس فدراسیون ورزش روستایی، بومی و محلی بود و امروز زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی است. مویدی می‌گوید:« در آخرین مسابقاتی که در رشته «برای تونیک» برگزار شد، از ۳۱ استان کشورمان ۲۷ استان حضور داشت که این اتفاق نشان دهنده وجود جذابیت این رشته برای ورزشکاران است درصورتی که به خوبی معرفی و در جای جای ایران اجرا شود.»

اولین رشته ورزشی دارای کد شغلی
برای اینکه برای تونیک همانند دیگر رشته‌های ورزشی همه‌گیر و مطرح شود نیاز به مربی‌هایی دارد که بتوانند آن را به خوبی آموزش دهند. مویدی در این باره می‌گوید:« مهارت «برای تونیک» مورد تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، کد ملی شغلی به این رشته اختصاص داده و به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشور‌ها، تفاهم نامه کار امضا کرده است، به نوعی این شغل مورد تایید تشکل جهانی کار نیز قرار گرفته است.

این ابعاد، جدا از کلاس‌های مربیگری ورزشی است که در وزارت ورزش و جوانان رسمیت دارند و مربی‌ها در سراسر ایران آماده آموزش هستند. در حال حاضر، بیش از ۳ هزار مربی در کل کشور داریم. مربی و نمایندگان ما در تمام ایران حضور دارند و این در برگیری در حال گسترش است. بیش از ۸۰ مدرس و ۵۰ داور «برای تونیک» تربیت شده‌اند. تا به حال ۵ دوره مسابقات کشوری، در ۶ رشته مختلف هم برگزار شده است».

او همچنین گفت:«‌در فرانسه و اتحادیه اروپا با اجازه ما در حال توسعه این ورزش هستند و تنها رشته‌ای است که کشورهای خارجی باید از ما برای فعالیت در آن اجازه بگیرند و به عنوان یک رشته ایرانی در دنیا مطرح است. یا سمن مویدی می گوید‌: ایروبیک که رشته‌ای خارجی است را من وارد ایران کردم اما حالا با وجود رشته ایرانی « برای تو‌نیک» تمام تلاشم این است که این رشته در همه جای ایران و حتی دنیا مطرح شود‌. برای این کار نیاز به این است که« برای تو‌نیک» یک فدراسیون شود و در تلاشم این اتفاق بزرگ برای این رشته ارزشمند بیفتد.»

کدخبر: ۴۶۹۲۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر