کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۱۰۲
تاریخ خبر:

گزارشی خواندنی از‌‌ ‌دادگاه عباس ایروانی

روزنامه هفت صبح | من عباس ایروانی هستم دیپلمه مسئول گروه هلدینگ عظام و سابقه کیفری ندارم‌. این جملات آغاز دومین جلسه دادگاه عباس ایروانی، غول قطعه‌سازی صنعت خودرو بود. کسی که تا همین چند وقت پیش از مهم‌ترین کاندیداهای خرید بیشتر سهام ایران خودرو محسوب می‌شد. او در جلسه‌ای داغ بارها با قاضی و نماینده دادستان وارد جروبحث شد و کیفرخواست را قطع کرد تا آنجا که قاضی به او هشدار داد که اینجا شرکت شما نیست. ایروانی شاکی اصلی خود و پرونده‌اش را حراست اطلاعات سپاه عنوان کرد. شرح این محاکمه جذاب و خواندنی را اینجا برایتان نقل می‌کنیم.

قاضی صلواتی: شما در سال ۶۶ به اتهام ارتشا و اختلاس بازداشت بودید، توضیح دهید؟
ایروانی: آن موضوع مربوط به من نبود.
قاضی ضمن تفهیم اتهام: دفاعیات خود را مطرح کنید.
متهم: ای‌کاش اجازه می‌دادید در جلسه قبل من از خودم دفاع می‌کردم.
قاضی: از شما می‌خواهم مراقب اظهارات خود باشید.

متهم: از قاضی می‌خواهم اعلام کند شاکیان چه کسانی هستند، ظاهرا گمرک یکی از شاکیان است که یک مورد اتهامی ‌ما را اعلام کرده و در بقیه موارد ما مرتکب خلافی نشده‌ایم. شاکی ما در واقع معاونت اقتصادی اطلاعاتی سپاه است.
در سال ۹۶، پرونده‌ای به نام قاچاق کالا برای مجموعه عظام گشودند و در اواخر ۹۷ محموله ما در گمرک قزوین ضبط شد. گمرک در آن موقع از ما ۲۵ درصد گرفته بود در حالی که باید ۵ درصد می‌گرفت.تا سال ۹۶ هیچ ارز دولتی نگرفتیم، درباره رشوه که در کیفرخواست ذکر شده بهتر نبود که مبلغ آن را اعلام می‌کردید.درباره ارتباط ناسالم با مسئولین هیچ مصداقی وجود ندارد و کلی‌گویی است. همچنین در این کیفرخواست بحث بانکی مطرح شده که جای تعجب دارد.در سال ۹۷ به حفاظت سپاه شکایت کردیم و از دادگاه می‌خواهم این گزارش را ضمیمه پرونده کند. دیگر دفاعی ندارم.

قاضی: در جایگاه بمانید و درباره بند بند اتهامی‌ دفاع کنید.
متهم: من دفاعیاتم را مطرح کردم.
قاضی: در مورد بند اول و موضوع قاچاق توضیح بدهید.
متهم: هیچ قاچاقی انجام نشده است، مقصر ترخیص کار بود. تمام مدارک را ما درست تحویل دادیم.
علت اینکه به ما اتهام اخلال و قاچاق می‌زنند این است که آن‌ها در زندان به همکاران ما گفته‌اند اگر اقرار کنید به شما تخفیف می‌دهیم، اقرار آن‌ها قانونی نیست.

قاضی‌: شما در جایگاه متهم قرار دارید و نمی‌توانید بگویید که اقرار آن‌ها قانونی نیست، مجدد به شما تذکر می‌دهم مواظب اظهارات خود باشید.
قاضی صلواتی در این هنگام اقاریر آقای روغنی را قرائت کرد.
متهم ادعا کرد: این‌ها همه حرف است اگر سند دارید ارائه بدهید.
قاضی صلواتی اقرار خاتمی‌پور را قرائت کرد.
متهم: خودشان باید جوابگو باشند. اقرار‌های انجام شده که قرائت می‌کنید قابل قبول نیست تا قبل از بخشنامه آقای جهانگیری ما هیچ ارز دولتی نگرفته‌ایم، این‌هایی که اقرار کرده‌اند باید مستند باشد.

قاضی صلواتی گفت: این اقاریر مستند است به آن بخش هم خواهیم رسید.
نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به این ادعای متهم ایروانی که مجموعا مبلغ ۱۵‌میلیون تومان به عنوان رشوه پرداخت شده است، افزود: آنچه از منزل یکی از متهمان در گمرک کشف شد حدود ۱۰۰ عدد سکه طلا بوده که حسب اقاریر وی یک سوم آن هدایایی بوده که از جانب همدستان و دوستان شما پرداخت شده است.‌در اظهارات خود نزد بازپرس پرونده گفته‌اید به شرکت‌هایم گفته‌ام تا می‌توانند از معافیت قانونی گمرکی استفاده کنند و شما در هر شرکت یک رابط داشته‌اید. با رابط خود در ایران خودرو که آقای مرتضوی بود و ایادی خود امورات را پیش می‌بردید و دستور کتبی نمی‌دادید.

اکسیژن سنسور را از کشور مبدأ که رومانیایی بوده به مبلغ ۱۰ یورو و ۹۰ سنت به شرکت خود فروختید و آنچه ‌ به ایران خودرو فروختید ۱۳ یورو و ۹۴ سنت بوده است‌ که در ارزش کم اظهاری داشته‌اید.
در مرحله بعدی شرکت و شخص شما با همکاری همدستان قطعه بنزین سوز را به عنوان قطعه گازسوز به گمرک اظهار می‌کردید که اکنون می‌گویید تعرفه آن ۵ درصد بوده است، اما طی استعلامات دادسرا ضابطین و اقاریر سایر متهمان تعرفه این کالا ۲۰ درصد بوده، اما شما ۵ درصد عنوان کردید.

متهم: در ۲۰ سال گذشته ۵ درصد بوده است.
نماینده دادستان‌: ورود کالای ساخت چین و کشور‌های دیگر که نام شرکت سازه پویش روی آن حک شده است از موارد دیگری است که در پرونده وجود دارد.
شما با اظهار کالای بنزین سوز به جای کالای گازسوز سبب آلودگی هوا شدید.
متهم: اصلا اینگونه نیست.

قاضی: شما فکر کردید اینجا نیز شرکت است. به شما تذکر می‌دهم که مواظب اظهارات خود باشید.
نماینده دادستان: کسی با شما امکان رقابت نداشته و به این شکل رقبا از میدان خارج می‌شدند. از آخر سال ۹۶ به بعد از ارز دولتی جهت وارد کردن کالا استفاده کردید و ای‌سی‌یو را نزدیک به ۴۰ یورو وارد و به مبلغ ۶۸ یورو به ایران خودرو فروختید. مردم از قیمت‌ ای‌سی‌یو در بازار مطلع هستند.
متهم: کسی در بازار ای‌سی‌یو نمی‌خرد.

قاضی صلواتی: با جو سازی نمی‌شود جواب داد برای بار آخر تذکر دادم.
نماینده دادستان: شما مدعی هستید ارزی از کشور خارج نکردید در حالی که بدون ارائه برگ سبز گمرکی و بارنامه تسهیلات اعتباری اخذ شده است، شما در این قسمت خود را تولیدکننده معرفی می‌کردید و ارز می‌گرفتید.
شما مدعی هستید ارز دولتی استفاده نمی‌کردید در حالی که شما به واسطه زد و بند خودتان ارز اختصاص یافته به ایران خودرو را استفاده می‌کردید.

قاضی: اجازه بدهید متهم از خود دفاع کند.
متهم: پرونده ما قاچاق کالاست، این موارد چه ربطی به موارد بانکی دارد.
نماینده دادستان: در کیفرخواست همه این‌ها آمده است.
قاضی: دادگاه در چارچوب کیفرخواست رسیدگی می‌کند.

متهم: من ارز آزاد خریدم و تا هشت ماه زیان دادم. هیچ خلافی در این مجموعه نشده تمام آن جوسازی است.
نماینده دادستان: اقرار راس دلایل است، شما این را پذیرفته‌اید و بابت اینکه تخلفات را به شما نشان داده‌اند تشکر هم کرده‌اید.
متهم: من خودم اشتباه نکرده‌ام، اما خلاف مدیرانم را قبول دارم و به خاطر این تشکر کرده‌ام.
قاضی: پس مسئولیت شما کجا بوده است، ظاهرا شما هیچ کاره بوده‌اید.
متهم: ما در مجمع و برنامه بودجه دخالت می‌کردیم.

قاضی: اقاریر مدیران شما دایر بر این است که دستورات شفاهی بوده است.
متهم: دستور شفاهی که ملاک نیست.
قاضی: آن‌ها دستورات شما را اجرا می‌کردند.
متهم: من ارز آزاد استفاده می‌کرده‌ام و ایران‌خودرو هم ارز دولتی ندارد از صراف می‌خریدند.
نماینده دادستان: اما اقاریر متهمین و تحقیقات خلاف اظهارات شما است.

متهم: اگر یک دلار خارج از کشور داشته باشم تمام آن را دولت مصادره کند و مرا اعدام کنید. زحماتی که من کشیدم کمتر کسی انجام می‌دهد. اگر کارمندانم اشتباهی کرده‌اند مقصر من نیستم.
نماینده دادستان: ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعات وارداتی شما به بازار عرضه نمی‌شد و با قیمتی که خودتان تعیین می‌کردید و چندین برابر به بازار ثانویه تزریق می‌شد این فاکتور شما است.
نماینده دادستان برگه‌ای را که نشان‌دهنده فاکتور بود به دادگاه ارائه کرد.
متهم گفت: این فاکتور‌ها را از کجا آورده‌اید؟

نماینده دادستان: شما مدعی هستید همه چیز توسط ترخیص‌کاران صورت گرفته در حالی که این مهر اتاق بازرگانی کشور چین است که از اتاق متهم خاتمی‌پور کشف شده و او اقرار کرده این مهر را از اتاق ایروانی آورده‌ام و ایروانی با نفوذ خود از بازرسین گمرکات و ضابطین اطلاع داشته و می‌گفته اسناد را امحا کنید، اما من اسناد را از بین نبردم تا بتوانم در دفاع از خود مدرک داشته باشم.
متهم: من این حرف‌ها را قبول ندارم و مدیران من هم قبول ندارند.

قاضی: مدارکی وجود دارد که شما به خاتمی‌پور گفته‌اید اسناد را امحا کن و چند روز گوشی را خاموش و خودت را گم و گور کن… شما در این جلسه دادگاه چندین بار به متهمین تلقین و آن‌ها را تهدید کرده‌اید که مشاهده شد.

کدخبر: ۲۸۴۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر