کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۹۰۲
تاریخ خبر:

گزارشگری‌ با آدرنالین بالا

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش| گفت‌وگو با مهدیه‌فکوری، خبرنگاری که در گزارش‌هایش دست به کارهای عجیب مثل بازی با حیوانات و پرش از ارتفاع می‌زند . چندی پیش از منطقه‌ای در استان لرستان گزارشی دیدیم که حتی با دیدنش هم آدرنالین در خونمان تزریق شد و به وجد آمدیم. گزارش مهدیه فکوری خبرنگار صداوسیما از تفریح هیجانی که این روزها سه پسر ورزشکار و خلاق لرستانی در منطقه چم چید دورود راه‌اندازی کرده‌اند.

گزارشی خاص که در میانه راه حدس می‌زنید این کار صرفا برای حرفه‌ای‌ها و ورزشکاران است اما در انتهای گزارش سورپرایز می‌شوید و گزارشگر را می‌بینید که آخرین پلاتوی خود را زمانی می‌گوید که آماده پرش از کوهی به اندازه یک ساختمان ۱۸طبقه است. با این گزارشگر جوان و پر انرژی گفت‌وگو کرده‌ایم.

شاید کم نباشند تعداد گزارشگرانی که برای رخنه کردن به اعماق سوژه گزارش خود و بررسی آن از همه ابعاد، خود را در آن گزارش بازی می‌دهند و به بطن هر کاری وارد می‌شوند. گزارش‌های موفق و آنهایی که بیشتر دیده می‌شوند و اثرشان را تا مدت‌ها بر ذهن بیننده می‌گذارند، از همین دسته‌اند.

این گزارش‌ها اما صرفا هنر دست آنهایی است که عاشق هستند. عاشق کارشان و سوژه‌ای که به آن می‌پردازند. مهدیه فکوری که در گزارش پرش از ارتفاع ۵۴متری کوه‌های چم چید لرستان، هر بیننده‌ای را ترغیب به انجام این پرواز هیجان‌انگیز می‌کرد از همین قماش است. او کارشناسی رسانه دارد و ۳۱ ساله و اهل لرستان است.

مهدیه درباره اینکه چه شد که خبرنگاری و کار با رسانه را انتخاب کرد، می‌گوید:« از بچگی این کار را دوست داشتم، بسیار کنجکاو بودم ودوست داشتم مسائل مختلف و جدید را تجربه کنم. به همین دلیل رسانه خواندم و کار خبرنگاری را اولین بار از اصفهان شروع کردم. زمانی که آنجا زندگی می‌کردیم خبرنگار بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان و خبرنگار ایران بودم و حالا از آن روزها ۱۰سالی می‌گذرد.»

*** مثل یک پرنده در ارتفاع‌های چم چید
مهدیه فکوری که علاوه بر کار تصویری، سردبیر سایت باشگاه خبرنگاران نیز است، پیش از این تجربه کارها و گزارش‌های متفاوت و هیجانی داشته است. او برای تهیه گزارش عقاب و بچه خرس بغل کرده و جاهای سخت زیاد رفته. می‌گوید:«من یک بار دیگر برای تهیه گزارش پرش انجام داده بودم، البته نوع پرش فرق می‌کرد(پرش پاندولی یا آونگی بود) و از کوه یافته خرم آباد بود واین بار پرش سوئینگ از چم چید دورود.

باتوجه به اینکه قبلا پیش زمینه‌ای داشتم دوست داشتم این بار متفاوت‌تر وهیجان انگیزتر ظاهر شوم و این هیجان را به مخاطب هم انتقال دهم. شاید مثل خیلی از گزارش‌های دیگر می‌توانستم گزارش تهیه کنم وخودم نپرم ولی زمانی که به فکر تهیه این گزارش افتادم از اول تصمیم به پرش داشتم چراکه تجربه قبلی حس رضایت بخشی برایم داشت به همین دلیل دلم می‌خواستم دوباره تجربه‌اش کنم پس می‌دانستم اگر برای تهیه گزارش بروم حتما می‌پرم.» و پرید و حسش از این پرش را اینچنین بازگو می‌کند:« وقتی که می‌پری از هرحسی تهی می‌شوی، سبک می‌شوی وگویی در حال پرواز هستی.»

*** استرس دوربین و پرواز در آخرین پلاتو
فکوری حضور در طبیعت و ورزش کردن را برای کار خبری که استرس‌های خاص خودش را دارد لازم و ضروری می‌داند و می‌گوید:« من ورزش را دوست دارم وهر زمانی که فرصت کنم حتما ورزش می‌کنم چون روحیه‌ام را عوض می‌کند.همچنین عاشق طبیعت وحیوانات هستم وهروقت طبیعت‌گردی می‌کنم روحیه شادتری پیدا می‌کنم. به طور کلی کار خبر استرس‌زاست بنابراین باید راه‌هایی برای کنترل استرس در آن پیدا کنیم.

هرچند شاید این کارهای هیجانی به نوعی بازی با جان تلقی شود و یک درصد خطا ممکن است دیگر قابل جبران نباشد اما بحث ایمنی خیلی مهم است و من با اعتمادی که به تیم حرفه‌ای «هوف» داشتم با خیال راحت‌تری سراغ این کار رفتم.» پلاتوی آخر مهدیه فکوری که با یکی دو بار ضبط تصویب شد اینچنین بود:«اگر می‌خواهید لحظه‌های بکر و جذابی را در کنار طبیعت تجربه کنید، اگر می‌خواهید در کنار طبیعت شور و هیجان را تجربه کنید و آدرنالین‌تان به اوج برسه، لرستان بهترین مقصدِ. فکری خبرگزاری صداوسیما، آبشار بیشه گرمه،چم چید، دورود».

*** در لرستان، گروه هوف را فراموش نکنید
اسم گروهی که در گزارش، پرش از کوه‌های چم چید دورود را تدارک دیده بودند، «هوف» (در زبان لری به معنی ترس و هیجان ) است. این گروه متشکل از سه جوان خلاق لرستانی است که دست به دست هم دادند تا صنعت گردشگری و هیجان را در لرستان رونق دهند. لرستان سرزمین آبشارها وبیشه‌ها و به نوعی پایتخت طبیعت ایران است و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان توانسته هرساله و در هرفصلی پذیرای گردشگران زیادی از داخل وخارج کشور باشد.

*** راهنمای سفر به چم چید
برای رفتن به آبشار بیشه گرمه در چم چید دورود باماشین تقریبا دوساعت از مرکز استان راه است. بعد از آن یک ساعت پیاده روی دارید تا به بالای آبشار و محل سوئینگ برسید. جایی که در آن اصلا متوجه گذر زمان و پیاده روی طولانی نیستید چراکه این مسافت سراسر پوشیده از درخت،جنگل، چشمه،آبشار و رود است و کمتر جایی است که همه این ظرفیت‌ها را باهم داشته باشد.

فکوری با تجربه چندین ساله‌اش در کار خبرنگاری در رابطه با این گزارش‌های انگیزشی می‌گوید:« با تهیه چنین گزارش‌هایی است که مردم ترغیب می‌شوند، ازجاهای مختلف کشور بازدید کنند وصدالبته لرستان که استانی چهارفصل است می‌تواند همیشه مقصد خوبی برای گردشگران باشد چون علاوه بر مردمان خونگرم و مهمان نواز،آب وهوای خوب،طبیعت بکر و برگزاری ورزش هیجانی در طبیعت بی‌نظیرش هرعاشق هیجان و گردشگری را می‌تواند جذب خود کند.»

کدخبر: ۲۷۷۹۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر