کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۹۳۶
تاریخ خبر:

گراویدا؛ استارتاپی برای زنان باردار

روزنامه هفت صبح | مهدی مهراد بنیانگذار استارتاپ گراویدا به‌همراه تیمش در حال ساخت و توسعه گجت‌های هوشمند برای مراقبت بهتر از مادران باردار هستند. او در شهر شیراز و سال ۶۰ متولد شده و همچنین در رشته برق تحصیل کرده است. مهراد همچنین دانشجوی ارشد رشته علوم شناختی در پژوهشگاه علوم شناختی است.

او درباره راه‌اندازی گراویدا می‌گوید: «من به موضوعات روانشناسی علاقه‌مند بودم و چند سالی می‌شد که در این حوزه مطالعه می‌کردم. از طرف دیگر به حوزه سلامت علاقه‌مند بودم و تمایل داشتم کسب‌وکاری را در این حوزه راه بیندازم. در همین راستا تلاش‌هایی کردم و با دوستانم قصد راه‌اندازی اپلیکیشنی را در حوزه پرونده‌های الکترونیک داشتیم ولی به‌دلیل بروکراسی‌های اداری این ایده پیش نرفت. ایده گراویدا را در استارتاپ ویکندی که در دی ماه ۹۷ در دانشگاه تهران برگزار شد مطرح کردم که موفق به کسب مقام اول شد.

پس از این رویداد تیمی را تشکیل داده و کار را آغاز کردیم. دوستان زیادی در حوزه روانشناسی و پزشکی دارم، به‌همین واسطه با دغدغه‌های آن‌ها آشنا بودم. ایده گراویدا نیز از نیازهایی که در حوزه زنان و زایمان می‌دیدم به ذهنم رسید. یکی از دوستانم در این حوزه فعال است و طی صحبت‌هایی که با او داشتم با خلأهای این حوزه آشنا شدم و تصمیم گرفتم استارتاپی را در جهت پاسخگویی به این نیازها راه
بیندازم.»

*** در گراویدا چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟
مشکلی که در حوزه زنان و زایمان شناسایی کردیم این بود که عدم امکان پایش مستمر مادران باردار منجر به بروز مشکلاتی برای مادر و جنین می‌شود. یکی از این مشکلات این بود که اگر به موقع ضربان نبض مادر و جنین چک نشود می‌تواند خطرساز باشد. برای همین گجتی را طراحی کردیم که به وسیله آن و از طریق اپلیکیشن اطلاعات حیاتی مادر و جنین به‌صورت پیوسته در اختیار پزشک و تیم پشتیبانی قرار بگیرد.

*** گراویدا چه امکاناتی در اختیار مادران باردار و پزشکان قرار می‌دهد؟
در اپلیکیشن گراویدا تمرکز اصلی ما روی مادران با ریسک بالا بوده است. مادرانی که دارای دیابت، فشار خون بالا یا دچار نقص ایمنی هستند. برهمین اساس امکاناتی را در گجت ایجاد کردیم که اطلاعات مورد نیاز پزشک از طریق اپلیکیشن منتقل شود و پزشک بتواند براساس اطلاعات دریافتی وضعیت مادر و جنین را چک کند و در صورت نیاز او را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی ارجاع دهد.

*** گجت چگونه توسط مادران باردار باید استفاده شود؟
گجت از طریق پزشکان در اختیار مادران باردار قرار می‌گیرد و به دو صورت دستبند و کمربندی است. دستنبد برای دریافت اطلاعات مربوط به فشار خون و نبض است. گجت کمربند هم به شکم مادر بسته شده و از این طریق وضعیت ضربان قلب و پیوستگی حرکات جنین کنترل می‌شود. اطلاعات گجت‌ها به‌صورت بلوتوث به اپلیکیشن منتقل می‌شود و پس از آن در اختیار پزشک و تیم پشتیبانی که شامل ماما است، قرار می‌گیرد.

کدخبر: ۲۷۳۹۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر