کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۹۰۲
تاریخ خبر:

کودتا در گینه زیر سر کیست؟

روزنامه هفت صبح| یک: کودتا در گینه بازار آلومینیوم را تکان شدیدی داده است. فقیرترین کشور آفریقایی که سال‌ها تحت استعمار فرانسوی‌ها بوده، حالا با مشکل بی‌ثباتی روبه‌روست. در همین حین به نظر می‌رسد که ماجرا از نارضایتی‌های سیاسی فراتر باشد. به تازگی رئیس‌جمهور ۸۳ساله این کشور بار دیگر در انتخابات خود را پیروز معرفی کرده بود. اما بسیاری معتقدند که این انتخابات به درستی برگزار نشده است. او همچنین به نقض حقوق بشر متهم است اما ماجرای بالا رفتن قیمت آلومینیوم، احتمال دست داشتن کشورهای خارجی را در این کودتا پررنگ‌تر می‌کند.

دو: یک واحد نظامی در کشور آفریقایی گینه با اعلام برکناری آلفا کنده، رئیس‌جمهوری، از به دست گرفتن قدرت خبر داده است. ۹نظامی ناشناس با حضور در برابر دوربین تلویزیون، هدف از به دست گرفتن قدرت را مقابله با «فساد، فقر و سوء مدیریت» عنوان کردند. وزارت دفاع گینه از شکست کودتا خبر داده است. بعضی از گزارش‌های غیررسمی بیانگر هدایت کودتا به وسیله سرهنگ دوم ممدی دومبویا است که مدتی در لژیون خارجی فرانسه خدمت کرده است.

سه: کودتاگران تصاویری از آلفا کنده را نشان داده‌اند که پا برهنه و در حالی که شلوار جین به پا داشت بر روی یک مبل نشسته است. نظامیان حاضر در این فیلم از آقای کنده می‌خواهند تایید کند که آسیب ندیده است ولی او از پاسخ دادن خودداری می‌کند. کنده که ۸۳ سال سن دارد، سال گذشته برای سومین بار در یک انتخابات بحث برانگیز به پیروزی رسید.

چهار: به خاطر کودتا در گینه قیمت آلومینیوم در بازار جهان به بالاترین میزان در ۱۰سال گذشته رسیده است. به خاطر بی‌ثباتی موجود ناشی از وقوع کودتا در کشور گینه شاهد آن هستیم که قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به بالاترین میزان در ۱۰سال گذشته رسیده است. مشکل اینجاست که این کودتا باعث شده تا بازار نگران کمبود بوکسیت شود.

قیمت آلومینیوم برای تحویل در ماه اکتبر در معاملات بورس شانگهای ۳٫۴درصد رشد کرده و به ۳۴۰۶ دلار به ازای هر تن رسیده است. این رقم از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است. سهام شرکت‌های آلومینیوم‌سازی هم در بورس هنگ‌کنگ رشد کرده و در بورس فلزات لندن هم شاهد اتفاقات مشابه بوده‌ایم به گونه‌ای که قیمت آلومینیوم به ۲۷۷۵٫۵دلار به ازای هر تن رسید که از سال ۲۰۱۱تاکنون بی‌سابقه بوده است.

پنج: گینه یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان بوکسیت یا همان سنگ آلومینیوم به بازار جهانی است. آلومینیوم در تولید بسیاری از کالاها از جمله خودرو، قطعات هواپیما، لوازم آشپزخانه، کنسرو، فویل و برخی کالاهای با قیمت بالا و متوسط کاربرد دارد. چین بزرگ‌ترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان است. روسیه هم تحت تأثیر کودتا در گینه قرار گرفته؛ چراکه پس از چین و هند سومین تولیدکننده آلومینیوم در بازار جهانی به شمار می‌رود.

شش: چین هم سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه معدنی و توسعه پروژه‌های زیرساختی در غالب «طرح یک جاده یک کمربندی» خود در گینه انجام داده است.

هفت: کانال تلگرامی اخبار سوریه در تحلیل این کودتا نوشته است که این کودتا بخشی از نبرد بسیار بزرگ‌تر میان چین و کشورهای غربی است که تلاش دارند به پکن اجازه کنترل همه معادن جهان را ندهند. چینی‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی در آفریقا کرده و سیاست آفریقایی چین بسیار مشهور است. پروژه‌هایی که چینی‌ها در آفریقا اجرایی کرده‌اند در همه سال‌های استعمار و پس از آن نه تنها توسط هیچ یک از کشورهای استعمارگر اروپایی یک هزارمش انجام نشد، بلکه در دوران رقابت شرق و غرب در جریان جنگ سرد، هیچ یک از این قدرت‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری در آفریقا نشدند.

چینی‌ها اما این کار را کردند، آن‌ها در معادن گینه به ویژه معدن بوکسیت سرمایه‌گذاری بزرگی کردند و این خوشایند شرکت‌ها و کشورهای غربی نبود. به همین دلیل دست به کار شدند تا رئیس‌جمهور را برکنار کنند درست مانند کاری که در عراق دوره عادل عبدالمهدی کردند. فقط در عراق موفق به شکل‌دهی کودتا نشدند ولی در گینه به دلیل عمق استعمار فرانسه و حضور قدرتمند سازمان اطلاعاتی این کشور کودتا صورت گرفت تا قرارداد ۴۰میلیاردی با چین هوا شود.

کدخبر: ۴۱۲۹۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر