کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۳۲۰
تاریخ خبر:

کم‌کاری بازیکنان یا توهم دایی جان ناپلئونی مربی؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | امیر قلعه‌نویی در روزهای اخیر، دوباره نقبی به گذشته زده و از کم‌کاری بعضی از بازیکنانش در فصل آخر حضورش در استقلال گفته و از هاشم بیک‌زاده هم خواسته که واقعیت‌ها را بگوید تا مشخص شود که حق با ژنرال است. نکته عجیب اینکه قلعه‌نویی تنها مربی استقلال نیست که بازیکنان تیمش را متهم به کم‌کاری و خیانت کرده است. پیش از او هم چند مربی دیگر استقلال هم در مقاطع مختلف این ادعا را کرده بودند. از مرحوم ناصر حجازی بگیرید تا مظلومی و مرفاوی! اما واقعا مشخص نیست که این کم‌کاری‌ها انجام شده یا فقط توهمی «دایی جان ناپلئونی» از سوی مربیانی بوده که می‌خواستند ناکامی خود را توجیه کنند. با هم این ادعاها را مرور می‌کنیم.

*** ناصر حجازی
درباره ماجرای ناصر حجازی و بازی استقلال و سایپا زیاد خوانده‌اید. خلاصه داستان این است که استقلال بازی ۳بریک برده مقابل سایپا را با باخت ۴بر۳ عوض می‌کند و فردای بازی ناصر حجازی از نیمکت استقلال اخراج می‌شود. خود او ماجرا را اینطور تعریف کرده بود: «۳ بر یک‌ جلو بودیم‌ به‌ اصغر حاجیلو گفتم‌ به‌ جواد زرینچه‌ بگوید برود دفاع‌ آخر و خط‌ دفاعى‌ را جمع‌ و جور کند تا با همین‌ نتیجه‌ کار را تمام‌ کنیم، اما زرینچه‌ براى‌ اولین‌ بار روى‌ حرف‌ من‌ حرف‌ زده‌ بود و به‌ حاجیلو گفت به‌ حجازى‌ بگو من‌ همینجا (پیستون‌ راست) بازى‌ مى‌کنم‌ و اگر دوست‌ ندارى‌ تعویضم‌ کن.‌ جواد همیشه‌ دوست‌ داشت‌ دفاع‌ آخر باشد اما آن‌ روز آن‌ حرف‌ را زد. یک‌ لحظه‌ شک‌ کردم‌ که‌ چرا زرینچه‌ چنین‌ حرفى‌ زد.

در پایان بازی و پس از اینکه‌ وارد رختکن‌ شدم برومند را اخراج‌ کردم‌ اما او گفت: ببین‌ خودت‌ تا فردا هستى! بعد از این حرف بود که‌ فهمیدم‌ ‌همه‌ مى‌دانند من‌ برکنار شدم، جز خودم!» با گذشت ۱۳ سال از آن بازی معروف زرینچه و برومند هرگز زیر بار توطئه علیه حجازی نرفتند. البته در میان اهالی فوتبال نیز افرادی بودند که اعتقاد داشتند توطئه‌ای علیه ناصر حجازی صورت نگرفت و باخت استقلال مقابل سایپا کاملا فوتبالی بوده است. اما حرف‌های بهنام ابوالقاسم‌پور را نباید درباره آن بازی نادیده گرفت. ضمن اینکه نصرالله عبداللهی هم مدتی بعد درباره آن بازی گفت: «از آنجایی که من بعدا با همان بازیکنان دوره حجازی کار کردم از آنها بعید نبود که علیه حجازی توطئه کرده باشند.» با این حساب، احتمالا عبداللهی را هم باید به جمع مربیان استقلالی که مدعی خیانت دیدن از سوی شاگردان‌شان شده‌اند اضافه کرد!

*** منصور پورحیدری
در هفته آخر اولین دوره لیگ برتر، استقلال مقابل ملوان در انزلی یک مساوی می‌خواست تا قهرمان شود. شاگردان مرحوم پورحیدری اما در یک بازی عجیب و دور از انتظار با یک گل مغلوب میزبان ته جدولی خود شدند و با پیروزی پرسپولیس بر فجر سپاسی، قهرمانی را به رقیب سنتی خود واگذار کردند. سال‌ها بعد از این اتفاق، از سوی بعضی از استقلالی‌ها ادعاهایی تلویحی مبنی بر کم‌کاری چند بازیکن این تیم در آن بازی مطرح شد. مدتی بعد هم فریده شجاعی همسر مرحوم پورحیدری در مصاحبه‌ای گفت: «آن بازی که برای خودش یک کتاب حرف دارد .عجیب بود، همه چیز غیر عادی. در آن بازی منصور را با کم‌لطفی‌ها به زمین زدند. چند بازیکن آن روز با دل و جان برای استقلال بازی نکردند و کم گذاشتند.

آنها نه‌تنها به منصور که به وجدان خود و تیم بزرگ و مردمی استقلال و احساسات پاک میلیون‌ها هوادار خیانت کردند و بدترین شب زندگی ما و خیلی از مردم عاشق استقلال را رقم زدند. بعد از آن بازی منصور تا یک هفته حرف نمی‌زد. ناهار و شام نمی‌توانست بخورد و همه دیدند تا یک ساعت بعد از بازی هم فقط روی نیمکت نشسته بود. بدون اینکه حرفی بزند. آن بازی او را داغون کرد و کشت. به همین دلیل منصور دیگر هیچ وقت سرمربیگری نکرد.

بعد از این بازی او تصمیم گرفت دیگر هیچ وقت به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال ننشیند. شک نکنید خیانت اتفاق افتاد و عده‌ای با برخی اهداف خواستند منصور را به زمین بزنند. البته منصور آدم نجیبی بود، کسی نبود که حرف دلش را بزند، کسی نبود که برای استقلال جار و جنجال و حاشیه و بحران درست کند. کسی نبود که اتهام بزند و آن را علنی کند و حالا یکسری تصور کنند دارد آن بازی و آن نتیجه را توجیه می‌کند. منصور ریخت توی دلش و می‌دیدم که روزها و شب‌های بسیاری غرق در تفکر و سکوت بود و همین او را از درون خودش داغون کرد.»

*** صمد مرفاوی
در یکی از عجیب‌ترین دوره‌های لیگ برتر، «استقلال صدرنشین» به حدی امتیاز از دست داد که چیزی نمانده بود پرسپولیس از وسط جدول سر برسد و قهرمان شود! در نهایت سایپا با علی دایی قهرمان شد اما پرسپولیس توانست در جدول از استقلال بالاتر بایستد و به همین دلیل شایعه‌هایی پشت سر استقلال راه افتاد. در اولین فصل استقلال کاری مرفاوی، شایعه شد چند بازیکن استقلال در واپسین هفته‌های لیگ برتر به دستور برخی نزدیکان قلعه‌نویی، بد بازی می‌کردند و در زمین راه می‌رفتند تا مرفاوی موفق به تکرار قهرمانی فصل قبل استقلال نشود. مرفاوی این شایعات را تکذیب نکرد و ترجیح داد در این باره سکوت کند. البته صمد بعدها ثابت کرد حتی اگر تمام دنیا هم دوست داشتند او قهرمان شود، باز هم احتمال داشت خودش به تنهایی جلوی قهرمانی استقلال بایستد!

*** امیر قلعه‌نویی
او در بیشتر مصاحبه‌هایش مدعی خیانت و کم‌کاری تعدادی از بازیکنانش در اواخر لیگ چهاردهم شده است. کریم بوستانی دستیار همیشگی او هم این ادعاها را تکرار کرده و هاشم بیک‌زاده هم بارها این ادعا را تایید کرده است. او گفته: «لیگ چهاردهم لیگ خاصی بود و بارها در موردش صحبت‌هایی مطرح شده است. در آن مقطع عنوان شده بود که برخی بازیکنان به قلعه‌نویی و استقلال خیانت ‌ و کم‌کاری کردند تا تیم شکست بخورد و نتایج ضعیفی بگیرد که من این اخبار را تایید می‌کنم و واقعاً چند نفری بودند که داخل تیم دوست نداشتند استقلال نتیجه بگیرد و به قلعه‌نویی خیانت کردند.»

شاهرخ بیانی هم که در آن مقطع به عنوان آنالیزور! در کادر فنی استقلال حضور داشت بعدها در مصاحبه‌ای گفت: «هدف برخی از بازیکنان این بود که امیر قلعه‌نویی در استقلال نباشد. برخی از بازیکنان ملی‌پوش ما در حدواندازه‌های خود نبودند ولی باز هم می‌بینیم به تیم ملی دعوت شده‌اند. بازیکنی که ۶۵۰ میلیون تومان پول گرفته است، در نیمه دوم بازی با پرسپولیس اعلام کرد که حالش خوب نیست. او مدعی شد اسهال دارد و نمی‌تواند بازی کند! آقای بازیکنی که ادعا می‌کنی مسموم هستی، چرا روی نیمکت نشستی؟! مگر قرار نبود به تیم کمک کنی؟! این آقایان می‌خواستند قلعه‌نویی را زمین بزنند. البته او هم در رختکن همه آنها را به خدا واگذار کرد.»

*** پرویز مظلومی
درباره اتهام‌های پرویز مظلومی به بازیکنانش در آن دربی معروف هم به طور مفصل نوشته‌ایم. او مدت‌ها بعد از باخت ۳بر۲ استقلال به پرسپولیس گفت: «پرویز مظلومی دنبال بهانه آوردن نیست ولی اگر می‌خواهید دلیل شکست ما را پیدا کنید، بروید و فیلم گل‌های خورده ما را ببینید تا متوجه شوید در این اتفاق چه کسانی مقصر بودند. من نمی‌توانم بیشتر از این صحبت کنم ولی خودتان متوجه همه چیز می‌شوید. ما بعد از دو گل راحت می‌توانستیم گل‌های بیشتر هم بزنیم و دو گل صد در صد نزدیم. گل‌هایی هم که دریافت کردیم مشخص است و دوست ندارم در این باره دیگر صحبت کنم.»

کدخبر: ۳۲۹۳۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر