کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۶۰۰
تاریخ خبر:

کم‌فروشی حرفه‌ای با آب بستن غیرحرفه‌ای

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | چهارشنبه این هفته، پرونده سریال حرفه‌ای با انتشار قسمت پانزدهم آن در شبکه نمایش خانگی بسته می‌شود. سریال مصطفی تقی‌زاده شروعی خوب نداشت؛ قصه گنگ و اتفاقات فراواقعی، دو ایراد اصلی آن بود اما به مرور گره قصه باز شد و مخاطب وقایع نه چندان منطقی (مثل آدمکشی توی روز روشن) را باور کرد. سریال مثل هر اثر دیگر خالی از ایراد نبود اما وجود قصه عشقی در کنار تم معمایی به کمک حرفه‌ای آمد و این سریال را مورد توجه طیفی از مخاطبان قرار داد. اتفاق بد اما در قسمت ماقبل پایانی رخ داد که سریال در ۳۷ دقیقه منتشر شد؛ با داستانی لخت و موارد زائد.

‌مورد اول| ۳۷ دقیقه هم نیست
تا قسمت چهاردهم روال روایت داستان حرفه‌ای و زمان آن منطقی است؛ درست مثل سریال‌های دیگر. کمترین زمان این سریال مربوط به قسمت ششم با ۴۴ دقیقه است و هیچ وقت خبری از قسمتِ ۳۷ دقیقه‌ای نبوده. در قسمت چهاردهم اما اتفاقی دیگر رخ می‌دهد تا جایی که در ۶دقیقه ابتدایی هنوز داستان جدید شروع نمی‌شود. موارد اضافه سریال را که مرور کنیم مشخص می‌شود این قسمت حتی ۳۷ دقیقه هم نیست و یک عدد عجیب به‌دست می‌آید.

مورد دوم| حدود ۵ دقیقه تیتراژ
برای این که به زمان واقعی قسمت چهاردهم سریال حرفه‌ای برسیم، موارد «فرع بر داستان» را یکی یکی مرور می‌کنیم. تیتراژ ابتدایی سریال یک دقیقه و ۳۰ ثانیه است. دو دقیقه و ۵۰ ثانیه هم مدت زمان تیتراژ پایانی است که مجموعا می‌شود ۴ دقیقه و ۲۰ ثانیه. با احتساب ۲۰ ثانیه تبلیغات ابتدایی، نزدیک به ۵ دقیقه از سریال به اتفاقاتی غیر از روایت قصه
اختصاص دارد.

مورد سوم|بیش از ۴ دقیقه خلاصه قصه
بعد از تیتراژ ابتدایی، نوبت به خلاصه اتفاقات قسمت‌های قبل می‌رسد. این ماجرا سه دقیقه طول می‌کشد. با حک شدن عنوان «قسمت چهاردهم» یک دقیقه از سکانس آخر قسمت قبل پخش می‌شود. پیش از تیتراژ پایانی هم ۲۵ ثانیه به لحظات مهم قسمت بعد اختصاص می‌یابد. مجموع زمان این اتفاقات می‌شود: ۴ دقیقه و ۲۵ ثانیه.

مورد چهارم|۸ دقیقه سکانس‌های کشدار
داستان قسمت چهاردهم حرفه‌ای با ورود یکی از فرزندان سیروس فرزام وارد فاز تازه‌ای می‌شود. حالا سونیا (سارا بهرامی) در کنار همه دغدغه‌ها، نگران از دست دادن رایان (نوه خانواده فرزام) است. این ماجرا بعد از پخش تیتراژ و خلاصه داستان، در دقیقه هفتم رخ می‌دهد که کپشن «دو ماه بعد» گوشه تصویر حک می‌شود. در این سکانس و سکانس ملاقات با پلیس، روند پیشرفت داستان منطقی است اما سکانس نمایش نگرانی سونیا کش می‌آید.

نزدیک به ۶ دقیقه او را در خانه، در ماشین، زیر باران، روی تخت و در حین مرور خاطرات گذشته می‌بینیم. کارگردان قصد داشته استیصال این شخصیت را به تصویر بکشد و ۶ دقیقه به این منظور اختصاص داده است. بلافاصله نوبت به نمایش وضعیت فرزند فرزام می‌رسد که در هتل روی تخت دراز کشیده، چای می‌نوشد و فیلم تماشا می‌کند. یک دقیقه و ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا اتفاق مفید یعنی رسیدن پیامک برای انجام یک قرار ملاقات رخ دهد.

این سکانس، بدون دلیلی منطقی طولانی و کشدار می‌شود. در سکانس آخر هم، یک دقیقه زمان صرف نشان دادن ماشین در جاده تا رسیدن به قرار و رقم خوردن یک اتفاق مهم می‌شود. طول زمان سکانس‌های کشدار، ۸ دقیقه و۳۰ ثانیه است. کارگردان در قسمت‌های پیش اتفاقات مهم را در زمانی کمتر از این به تصویر کشیده بود و در این قسمت می‌توانست به جای ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه، همه ماجرا را در نصف این زمان (۴ دقیقه) نشان دهد.

مورد پنجم| فقط ۱۴ دقیقه سریال
با احتساب ۴ دقیقه زمان سکانس‌های کشدار به همراه موارد دیگر که ذکرش رفت، در قسمت چهاردهم حرفه‌ای ۱۳ دقیقه آب بسته شده است! اگر این زمان را از زمان ۳۷ دقیقه‌ای سریال کم کنیم به عدد ۱۴ می‌رسیم. یعنی زمان مفید سریال حرفه‌ای در قسمت چهاردهم ۱۴ دقیقه است. سازندگان اصرار داشته‌اند، سریال‌شان در ۱۵ قسمت بسته شود به همین خاطر یک قسمت را با هر ترفندی که شده آماده و پخش کرده‌اند. این اتفاق بزرگترین لطمه به حرفه‌ای در آستانه اتمام است. پایان‌بندی آن در قسمت پانزدهم به گونه‌ای خواهد بود که این ضعف بزرگ فراموش شود؟

کدخبر: ۴۳۶۶۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر