کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۲۹۰
تاریخ خبر:

کل‌کل‌ تنابنده و افشار بالا گرفت

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | مهناز افشار با انتشار یک رشته توئیت، محسن تنابنده را در مشکلات پیش آمده برای خودش مقصر دانست.
* یک: در آستانه توزیع نسخه شبکه نمایش خانگی فیلم سینمایی قسم (به کارگردانی محسن تنابنده) ظاهرا مشخص شده که تصویر مهناز افشار از پوسترهای این فیلم حذف شده و این موضوع با واکنش تند افشار مواجه شده. او دیروز در توئیتر و اینستاگرام جملات تندی خطاب به محسن تنابنده نوشت و اتهامات سنگینی به او زد. ماجرا یک مقدار پیچیده و مفصل است؛ ابتدا یکبار باید رشته توئیت مهناز افشار را بخوانیم و بعد کدهایی که در این متن داده را رمزگشایی کنیم وسپس برسیم به سابقه اختلافات این دو هنرمند سینما و تلویزیون.

* دو: رشته توئیت مهناز افشار از این قرار است:‌ «قسم به‌زودی در شبکه خانگی! نمی‌دونم چقدر حذف مجدد تصویرم واقعیه. فقط دلم میخواد این بار بگم، محسن تنابنده کاش بیای در مورد تنها شکایت خصوصی من که مربوط به طلبه آملی و موضوع صیغه شدن زنان ایرانی به حشد الشعبی است، شفاف سازی کنی و کلا بگی چرا همیشه به فکر خودت بودی نه عوامل…

شلوغ کاری مشهد، موضوع اختتامیه جشنواره، اسکرین شات طلبه آملی که برای من فرستادی و …‌ بیا توضیح بده که چطور گودال من رو خالی‌تر کردی. بگو چطور خودتون منو حذف کردید… و در آخر از قوه قضائیه و مسئولین محترم مربوطه سوال دارم، در مورد اتهام نسبت داده شده به من اگر شریکی وجود داشته باشه آیا او هم مشمول اتفاقات مشابه، قضاوت و تاوان و احضاریه و ممنوعیت و حذف و غیره میشه یا فقط مهناز افشار؟»

* سه: ماجرای پرونده قضایی مهناز افشار در حقیقت به قضاوت شتابزده و اشتباه او در مورد یک اکانت جعلی بر می‌گردد. از اواخر فروردین‌ ماه امسال صفحه‌ای توئیتری در فضای مجازی به نام سیدمصطفی حجازی و با تصویر یکی از روحانیون آغاز به کار کرد. محتوای این صفحه توئیتری در نگاه اول نشان از فعالیت یک طلبه داشت اما توجه دقیق‌تر به محتواهای آن و حتی نظرات این پیج پای مطالب دیگران نشان از موضوع دیگری می‌داد.

صاحب این صفحه توئیتری با نقل قول‌هایی از مسئولان ارشد نظام سعی کرد تا خودش را دلبسته به نظام و یک طلبه انقلابی جلوه دهد. اما او پس از چند روز فعالیت با تصویر پروفایل یک روحانی، اظهارنظری عجیب درباره حشدالشعبی منتشر کرد و از دختران ایرانی خواست تا خودشان را هرجور شده به صیغه رزمندگان حشدالشعبی دربیاورند.

این توئیت واکنش‌هایی را در فضای مجازی به همراه داشت و در یکی از شتابزده‌ترین واکنش‌ها مهناز افشار، این توئیت را منتشر کرد و از سکوت برخی افراد گلایه کرد. هرچند پس از مدتی مهناز افشار این توئیت را حذف کرد اما تصویر توئیت این بازیگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های احساسی‌ای هم در پی داشت. این جنجال‌ها ادامه داشت تا فیلم کوتاهی از صاحب عکس پروفایل مصطفی حجازی منتشر و مشخص شد که اصلا صاحب پروفایلی که مطالب جنجال‌برانگیز منتشر می‌کرد، شخصی به نام حجت‌الاسلام غفار دریاباری از طلبه‌های جوان شهر آمل است و مطلب منتشر شده اصطلاحا از یک صفحه فیک زده شده است.

بعد این طلبه آملی از مهناز افشار شکایت کرد که بعد مصادف شد با خروج مهناز افشار از کشور و کمی بعد خبرها و تصاویری از همکاری او با شبکه ام بی سی پرشیا منتشر شد. از طرفی در اردیبهشت ماه امسال هم ماجرای قتل یک طلبه همدانی به نام حجت الاسلام مصطفی قاسمی پیش آمد که یکی از دوستان این شخص قاتل ویدئویی منتشر کرد و با حمایت از انجام این قتل اشاره‌ای به فتوای صادر شده در صفحه همان اکانت جعلی کرد.

بنابراین عده‌ای گفتند که مهناز افشار هم به اتهام معاونت در قتل باید محاکمه شود. البته سخنگوی قوه قضائیه چند روز بعد توضیح داد که این موضوع اثبات نشده و باید بررسی شود اما به هرحال این جوی که پیش آمد، بازگشت مهناز افشار را سخت‌تر کرد. این مقدمه را گفتیم که بگوییم طعنه مهناز افشار در این مورد است که محسن تنابنده اسکرین شات توئیت اکانت جعلی و فتوای صیغه را برای افشار فرستاده. حتی اشاره او به اختتامیه جشنواره فیلم فجر هم به این توئیت جنجالی مهناز افشار در آن مقطع برمی‌گردد که نوشته بود‌:‌

«بعضی وقت‌ها دیده نشدن و جایزه نگرفتن به نفع بعضی آدم‌ها می‌شه، نه اینکه دلم سیمرغ نمی‌خواست که اتفاقا می‌خواست. من تافته خوبی برای جشنواره امسال نبودم. «همینی که هست» واژه‌ای است جدی در این ۴۰سال! مبارک همه برندگان و الناز عزیز مبارکت باشه.» با این حساب مهناز افشار در انتشار این توئیت هم به نوعی محسن تنابنده را مقصر می‌داند که آن زمان بارها مصاحبه کرد که مهناز افشار کاندیدای اصلی دریافت سیمرغ است.

* چهار: حالا ماجرای مشهد و به تعبیر مهناز افشار «شلوغ کاری» محسن تنابنده چیست؟ مردادماه امسال و در زمان اکران فیلم قسم قرار بود مراسمی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل این فیلم برگزار شود و طبعا مهناز افشار ستاره این فیلم در آن حاضر نبود. در عوض محسن تنابنده اعلام کرد در این مراسم قصد دارد یک ارتباط زنده تصویری با این بازیگر فیلمش برقرار کند. بعد البته خود تنابنده توضیح داد که ارتباط تصویری زنده در کار نبوده و قصد داشته یک ویدئوی ضبط شده از مهناز افشار پخش کند که به گفته تنابنده وزارت اطلاعات مانع این اقدام شده است.

باز خود تنابنده کمی بعد آمد توضیح داد که این ماجرا ربطی به وزارت اطلاعات نداشته و قصور از وزارت ارشاد بوده. از طرفی محسن تنابنده در اینستاگرام هم پستی منتشر کرد که صداوسیما حاضر نشده تیزر فیلم را با حضور مهناز افشار پخش کند. در حالی که چند مرتبه تیزر فیلم با حضور مهناز افشار هم پخش شده بود. تنابنده بعد تیزر جدیدی از این فیلم بدون حضور مهناز افشار در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت:‌‌«اینم یه تیزر مطابق با سانسور تلویزیون بدون نقش اصلی مهناز افشار، البته تو رودربایستی یه چند تا با مهناز پخش کردن. مزدک میرزایی حتما برگرد!»

در واقع تلقی مهناز افشار این است که محسن تنابنده با این اقدامات سعی کرده زمینه فروش بیشتر فیلمش را فراهم کند وگرنه نهادهای نظارتی و صداوسیما اینطور که تنابنده ادعا می‌کرد حساسیتی روی او نداشتند. حتی اشاره تنابنده به مزدک میرزایی هم عجیب بود. در روزهایی که مزدک میرزایی از شبکه ایران اینترنشنال سر درآورده بود ربط دادن موضوع مهناز افشار خیلی منطقی نبود.

* پنج: در مورد اختلاف مهناز افشار و محسن تنابنده البته نشانه‌های دیگری هم سراغ داریم؛ یکی اینکه چندی پیش مهناز افشار در یک گفت‌وگوی اینترنتی با فریدون جیرانی گفت که محسن تنابنده بداخلاق‌ترین کارگردان جهان است و در مواقعی حتی بی‌تربیت می‌شود! او البته این جملات را با شوخی و خنده بیان کرد اما خب با توجه به اینکه قبل‌تر در نشست مطبوعاتی فیلم قسم در جشنواره فیلم فجر هم مهناز افشار دقیقا همین تعبیر یعنی بداخلاق را در مورد محسن تنابنده به کار برده بود می‌شد حدس زد که این دو نفر یک نوع کل‌کل خفیفی با هم دارند. آن‌ها حتی در همان نشست مطبوعاتی بر سر اینکه ساعت شروع فیلمبرداری که ۵ بوده یا ۵:۳۰ هم به نوعی با هم بگومگو داشتند.

* شش: تا زمان تنظیم این گزارش هنوز محسن تنابنده واکنشی به توئیت‌های اخیر مهناز افشار نداشته و نمی‌شود در مورد این ماجرا قضاوتی داشت. آیا محسن تنابنده خواسته یا ناخواسته در سوق دادن مهناز افشار در این مسیر نقش داشته؟ آیا ممکن است او صرفا برای بالا بردن فروش فیلمش به سوءتفاهم‌ها و حاشیه‌های پیرامون مهناز افشار دامن زده باشد؟ جواب دادن به این سوالات فعلا سخت است. در مجموع اما محسن تنابنده شخصیت پیچیده‌ای دارد.

معمولا در شبکه‌های اجتماعی هم انتقاداتی از این جنس درباره او می‌بینیم که چرا موضع‌گیری‌های سیاسی او با فعالیت‌های هنری‌اش همسو نیست؟ یعنی از یک طرف با حمایت مالی موسسه اوج فیلم و سریال می‌سازد اما در بزنگاه‌های سیاسی ژست اپوزیسیون می‌گیرد؟ یا حتی بعضی کاربران با اشاره به مضمون پایتخت ۵ پرسیدند چرا خود محسن تنابنده برای به دنیا آوردن فرزندش به کانادا رفته؟ بعضی از این خرده گرفتن‌ها البته شاید خیلی معقول و سنجیده نباشد اما به هرحال در شبکه‌های اجتماعی به دفعات تکرار شده است.

کدخبر: ۳۰۶۲۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر