کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۹۸۰
تاریخ خبر:

کلاب‌هاوس؛ شبکه اجتماعی‌‌ با محوریت صدا‌

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | شبکه‌های اجتماعی چند سالی است که در میان همه ما جایگاه‌شان را باز کرده‌اند و ساعت‌های زیادی از زمان ما را در‌بر می‌گیرند. هر چند سال یک بار با پیدایش یک شبکه اجتماعی جدید، کم‌کم قبلی‌ها جایگاه‌شان را درمیان کاربران از دست می‌دادند و شاهد مهاجرت کاربران به شبکه اجتماعی جدید بودیم.

طی هفته‌های گذشته یک شبکه اجتماعی جدید به‌نام « Clubhouse » متولد شده و طی چند هفته، رشد غیرمنتظره‌ای داشته اما اساس این شبکه جدید بر پایه صدای کاربران ‌ است و به‌جای عکس و متن، تنها صداست که در این شبکه نقش بازی می‌کند.

نکته اول در مورد کلاب‌هاوس این است که این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای سیستم عامل iOS توسعه یافته و هنوز برای کاربران گوشی‌های اندرویدی ارائه نشده‌ اما طبق اعلام مدیران اپلیکیشن، برنامه ارائه آن برای اندروید هم وجود دارد و در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

هر کاربری بعد از ورود به اپلیکیشن، امکان ساخت یک اتاق برای مکالمه با دیگران ‌ یا حضور در اتاق‌هایی که پیش‌تر ساخته شده را دارد و در هر اتاق درباره موضوع‌های مختلف بین افراد به‌صورت صوتی تبادل اطلاعات صورت می‌پذیرد. سازنده اتاق به‌عنوان مدیر گروه، امکان کنترل گروه را دارد و می‌تواند به افراد اجازه صحبت دهد ‌ یا در صورت نیاز، صدای کاربران را قطع کند.

اما نکته حائز اهمیت درباره این شبکه اجتماعی، نحوه عضویت در آن است که فقط با دریافت دعوتنامه امکانپذیر است. بدین ترتیب که شما فقط زمانی قادر به ساخت حساب کاربری در کلاب‌هاوس هستید که توسط یکی از دوستان‌تان که قبل از شما در آن عضو شده، از طریق شماره تلفن دعوت شوید.

بدین‌ترتیب همه افراد از طریق شخص دیگری و با شماره تلفن دعوت‌ شده‌اند و تاکنون شاهد حضور حقیقی افراد در این شبکه اجتماعی بوده‌ایم. احتمالا موسسین این اپلیکیشن با مشاهده تعداد زیاد اکانت‌های غیر واقعی و آزار و اذیت کلامی افراد توسط این اکانت‌ها، وجود شماره تلفن و دعوتنامه را به‌عنوان راه کنترل اوضاع در نظر گرفته‌اند.

اپلیکیشن کلاب‌هاوس در چند ماه گذشته با شیبی ملایم شاهد افزایش مخاطبان بود اما ارسال یک توئیت در توئیتر توسط ایلان ماسک همه چیز را برای این شبکه اجتماعی دگرگون کرد. از زمان اظهارنظر ایلان ماسک درباره کلاب‌هاوس، چنان هجومی از سمت کاربران به سوی این شبکه جدید ایجاد شد که مدیران اپلیکیشن ناگزیر شدند همه توان فنی تیم را برای بهبود فنی سرورهای کلاب‌هاوس بسیج کنند و دیگر قابلیت جدیدی به اپلیکیشن اضافه نکرده‌اند اما مسلما طی روزهای آتی شاهد تغییرات زیادی در این شبکه اجتماعی جدید خواهیم بود.

طی سال‌های گذشته در همه کشورها خشونت کلامی در اینستاگرام و توئیتر به یکی از مشکلات کاربران تبدیل شده بود اما با وجود محدودیت‌های کلاب‌هاوس و قابلیت کنترلی مدیر هر اتاق احتمالا در این شبکه دوباره به تمرین بحث و تبادل نظر بدون خشونت کلامی خواهیم پرداخت. شاید کلاب‌هاوس شبکه اجتماعی همه‌گیر بعدی باشد.

کدخبر: ۳۷۴۹۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر