کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۷۸۵۵
تاریخ خبر:

کشمکش بر‌سر گربه‌های پارک لاله و مرگ آنها

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| داستان مرگ گربه‌های پارک لاله تهران، واقع در بلوار کشاورز (منطقه۶) چند روزی است که در فضای مجازی منتشر شده است، عکس‌ها و فیلم‌ها می‌چرخد و حتی کسانی‌که موافق غذا دادن به حیوانات نیستند نیز می‌گویند راضی به مرگ این گربه‌ها نبودیم. کلاف این داستان سردرگم است.

از یک سمت ماجرا حامیان حیوانات می‌گویند ما به‌طور دقیق نمی‌دانیم چه کسی عامل مرگ گربه‌های پارک است، اما مدیر فعلی باید مسئول همه موجودات زنده پارک باشد، درختان، آدم‌ها، پرنده‌ها و گربه‌ها! ماجرا از این قرار است که کلیپی در فضای مجازی انتشار یافته و نشان می‌داد چند گربه مرده‌اند.

اعلام شد به گربه‌ها زهر داده شده و البته مشخص نشده واقعا زهر داده شده یا خیر؛ اما یکی از افرادی که نامش نزد هفت‌صبح محفوظ است، می‌گوید: «خودم دیدم از دهان یک بچه‌گربه خون آمده بود و دیگری غذایش را برگردانده و مُرده بود.» در این کلیپ چندبار به‌نام مدیر فعلی پارک لاله تهران(ترابی) اشاره می‌شود. هفت‌صبح با ترابی مدیر پارک لاله گفت‌وگو کرده تا ابعاد این ماجرا مشخص شود.

من به گربه‌ها زهر ندادم
ترابی به هفت‌صبح می‌گوید: «این ماجرا سر دراز دارد. یک‌سری افراد دوست نداشتند من مدیر این پارک باشم انگار برایم پاپوش دوخته باشند! من دو ماه است که سرکار آمده‌ام پس چه زمانی وقت کرده‌ام که به گربه‌ها سم بدهم! اصلا چه کسی من یا نیروهایم را در حال غذا دادن یا سم دادن به گربه‌ها دیده است!»

ترابی، زمانی هم مدیریت پارک قزل‌قلعه را داشت و آن زمان هم بر سر مرگ گربه‌های پارک قزل‌قلعه، حامیان حیوانات او را محکوم کردند اما خودش درباره آن ماجرا می‌گوید، من اصلا تقصیری نداشتم و از کسی که در کانال تلگرامی نوشت «ترابی به گربه‌ها سم داده…» شکایت کردم اما خب پلیس فتا نتوانست او را پیدا کند. حتی فردی هم به من اهانت و ضرب و شتم کرد، من قصد این افراد را نمی‌فهمم.

دستور تخریب لانه گربه‌ها را ندادم
بحث دیگری که وجود دارد این است که حدود یک ماه پیش یک لانه گربه، پشت دفتر مدیریت پارک تخریب شد. حامیان حیوانات می‌گویند، ترابی دستور این تخریب را داده است. اما او به هفت‌صبح می‌گوید: «اصلا من راضی به تخریب نبودم و بخش ۱۳۷ (درخواست های مردمی از شهرداری) ناحیه این کار را انجام داده. قرار بود مکان لانه را تغییر بدهند. در ضمن شهردار منطقه وقتی این لانه را پشت دفتر مدیریت دید گفت جایش عوض شود.

من حتی نامه به بالادستی خودم نوشتم و درخواست کردم در سمت دیگر پارک، برای این گربه‌ها لانه ساخته شود.» او می‌گوید: «وقتی من آمدم باز هم گربه مرده در پارک بود! برای من نفعی ندارد گربه‌ها را بکشم که برایم حاشیه درست شود و فراخوان تجمع بدهند! انسانی که دارای بیماری روانی است یک حیوان را می‌کشد. من حاضرم یک دامپزشک بیاید و تایید کند این گربه‌ها با سم کشته شده‌اند.

حتی در آن صورت هم مستنداتی وجود ندارد که من یا افراد متبوعه من به گربه‌ها حتی غذا داده باشند. من فقط دوماه است که به این مجموعه آمده‌ام.»در نهایت ترابی، مدیر پارک لاله می‌گوید: «من پیگیری می‌کنم به بازرسی منطقه هم مراجعه کرده‌ام چون الان اسم من را بدنام کرده‌اند. ولی در پیدا کردن عوامل این ماجرا خودم پیگیر هستم.» حامیان حیوانات هم می‌گویند ما تا آخر این ماجرا را پیگیری می‌کنیم.

‌مجازات آزار حیوانات
به هرحال این ماجرا هر سرانجامی داشته باشد، در ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) درباره جرم حیوان‌کشی آمده است: هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است ‌را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم‌ خواهد شد.

در ماده بعدی یعنی ۶۸۰ هم چنین مجازاتی درنظرگرفته شده: هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه‌ ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از ۲۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

کدخبر: ۴۷۷۸۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1643725887

    به حیوانات محبت کردن و غذا دادن کار پسند یده ای است اما اگر زاد و ولد شأن کنترل ن شود مشکلات غیرقابل تصوری به وجود می‌آورن د.در اکثر کشورهای غربی حیوانات دارای حقو ق هستند و در عین حال شهرداری ها موظف به جمع آوری حیوانات بدون صاحب و جمع آوری و انتقال آنان به مرکز جمع آوری و نهایتا اگ ر کسی برای نگهداری آنان پیشقدم نشوند،آنه ا را معدوم میکنند ولی البته نه به این شک ل که ناراحت کننده است.