کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۸۷۵
تاریخ خبر:

کشفی جدید و باورنکردنی درباره ویروس کرونا

دانشمندان ادعا کرده اند که استفاده گسترده از ماسک و پوشش صورت ممکن است به عنوان نوعی "واکسن" خام علیه ویروس کرونا باشد. مدام به تمامی مردم توصیه می شود در هر شرایطی از ماسک استفاده کنند تا اگر مبتلا هستند قطرات آلوده تنفسی خود را به دیگران منتقل نکنند و اگر نیستند این قطرات آلوده دیگران را با نفس به درون ریه خود نکشند. در واقع ماسک برای همه مردم همانند یک فیلتر محکم عمل می کند. با این حال ماسک ها به طور کامل و صد در صد مانع ایجاد نمی کنند. ماسک ها ، به ویژه نوع جراحی و پارچه ای که توسط اکثر مردم استفاده می شود کامل نیستند و به برخی از ذرات ویروسی اجازه می دهند تا به مجاری تنفسی فرد وارد شوند.

اکنون دانشمندان کارشناسان کشف بسیار عجیب و باورکردنی انجام داده اند و می گویند قرار گرفتن مداوم افراد در معرض مقدار کمی ویروس کوید -۱۹ به این روش ممکن است بدن آنها را برای شناسایی و مقابله با آن تربیت کند و در نتیجه از آنها ایمن سازی شود. یعنی اگر فرد ماسک دارد این ماسک در صورتی که کرونا را از خود عبور دهد فقط مقدار کمی از آن را به درون ریه می فرستد. این نظریه اثبات نشده توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سرمقاله ای شرح داده شد است.

بعید به نظر می رسد که فرضیه بدون شک اثبات شده باشد زیرا این امر مستلزم قرار دادن افرادی با ماسک و بدون ماسک در آزمایشات بالینی است که غیراخلاقی به شمار می رود. دانشمندان پشت این تفسیر تأکید کردند که افراد سعی کنند عمداً ویروس را بگیرند تا مصونیت ایجاد کند. این ایده که ماسک ها ممکن است برخی از مصونیت ها را در برابر ویروس کرونا ایجاد کنند ، وابسته به تئوری «واریاس» است ، یک تکنیک ایمن سازی که قرن هاست مورد استفاده قرار می گیرد.

واریولاسیون نوعی آلوده کردن عمدی افراد با دوزهای کم پاتوژن برای ایجاد یک پاسخ ایمنی محافظ است که از عفونت مجدد جلوگیری می کند. این تکنیک بحث برانگیز در طول تاریخ برای ایمن سازی افراد در برابر آبله استفاده می شد اما سرانجام واکسن های مدرنی جایگزین آن شدند که از اشکال ضعیف ویروس برای ایمن تر کردن آنها استفاده می کند.

دکتر مونیکا گاندی ، پزشک متخصص بیماری های عفونی و پروفسور جورج روترفورد ، متخصص بیماری های اپیدمی دانشگاه کالیفرنیا معتقدند ماسک های صورت ممکن است به همان روشی مانند واریس عمل کنند.

دکتر گاندی ، در این مقاله نوشت: «شما می توانید این ویروس را داشته باشید اما بدون علامت باشید. بنابراین اگر می توانید با استفاده از ماسک میزان عفونت بدون علامت را افزایش دهید ، این ممکن است راهی برای ایجاد تنوع در جمعیت باشد.» محققان آمریکایی اعتراف می کنند که نظریه آنها دو فرضیه گسترده در مورد کرونا می دهد که هنوز اثبات نشده است.

استدلال آنها بر این ایده استوار است که آلوده شدن با دوزهای کمتری از ویروس منجر به بیماری شدیدتری می شود و افراد خفیف یا بدون علامت از محافظت طولانی مدت برخوردار هستند. گروه مشاوره علمی اورژانس دولت انگلستان (SAGE) قبلاً گفته بود که معتقد است "بار ویروسی" نقش مهمی در بیمار شدن فرد دارد.

آنها گفتند که این توضیح می دهد که چرا بسیاری از کارکنان بهداشتی - که در تماس رو در رو با بیماران سخت بیمار قرار دارند - قربانی شده و بر اثر این بیماری درگذشتند. داشتن بار ویروسی زیاد - تعداد ذرات ویروسی که برای اولین بار به آن آلوده شده اند - شروع به ازدیاد می کند. همچنین خطر ناکارآمد بودن سیستم ایمنی بدن بیمار در نبرد با کرونا را افزایش می دهد.

این بدان معناست که کسی که به طور غیرمستقیم با لمس دستگیره در آلوده شده باشد ممکن است علائم خفیف تری نسبت به فردی که سرفه فرد آلوده را استنشاق می کند ، داشته باشد. متخصصان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند پوشیدن ماسک دسته جمعی میزان بار ویروسی را که یک فرد متوسط ​​به آن آلوده می کند بسیار کاهش داده است.

این ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا میزان مرگ و میر در بخش های مراقبت های ویژه به شدت کمتر شده است. تجزیه و تحلیل توسط دانشگاه بریستول نشان می دهد که نسبت بیمارانی که از کرونا در بخش های ICU در سراسر دنیا می میرند از ماه مارس یک سوم کاهش یافته است.

اما تصور می شود که میزان بقا بیشتر توسط پزشکان در بهبود بیماری ایجاد می شود که در اوایل سال از این بیماری چیز زیادی نمی دانستند. منتقدان این کشف اما نظریه ایمن سازی ماسک را رد کرده اند.

ساسکیا پوپسکو ، اپیدمیولوژیست بیماری عفونی مستقر در آریزونا به نیویورک تایمز گفت: «به نظر می رسد موارد ایمنی سازی خود به خود یک جهش است. ما چیز زیادی برای حمایت از این نظریه ( نقش ماسک در ایمنی سازی بدن) نداریم. ما هنوز هم می خواهیم که مردم سایر استراتژی های پیشگیری را دنبال کنند. این به معنای هوشیار بودن در مورد پرهیز از حضور در ازدحام جمعیت ، حفظ فاصله فیزیکی و بهداشت دست است و همچنین رفتارهایی که تأثیرات آنها با هم همپوشانی دارد.»

کدخبر: ۳۴۹۸۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر