کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۹۰۹
تاریخ خبر:

کرونا و مورد جالب ‌خانم دکتر

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | درباره پزشکی که سعی می‌کند ترس مردم از کرونا را کم کند اما هدف حمله برخی اهالی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته . «من دکتر مهرناز اسدی هستم. از روزی که آی سی یوی ریه مجتمع بیمارستانی امام خمینی برای پذیرش بیماران کرونا اختصاص داده شده در اینجا مشغول خدمت‌رسانی هستم.

من می‌خواهم ترس و وحشت را از دل شما بریزم بیرون و بگویم که از بین این همه بیماری که به اورژانس ما مراجعه کردند، متخصصان عفونی ما تعدادی را دیدند که بدحال‌تر بودند و آنها را بستری کردند، از آن تعداد یک عده به آی سی یو آمدند، یعنی بدحال‌ترین‌ها آمدند به آی‌سی‌یو، یعنی ما هر روز ۱۰ تا تخت بیمارستانمان با بیماران کرونایی و مشکوک به کرونا که گرفتاری ریوی دارند اشغال است اما از آن طرف هر روز حداقل دو بیمار را هم مرخص می‌کنیم. همین امروز مادر یکی از پزشکان را که عفونت حاد تنفسی داشت مرخص کردیم و ایشان همراه با پسرش به خانه رفت. در واقع ما از روزی که بیماران کرونا را پذیرش می‌کنیم تنها دو مورد مرگ داشتیم که هر دو هم بیماری زمینه‌ای داشتند.

یکی از آنها بالای ۸۰سال و انواع مشکلات قلبی و ریوی داشت. می‌خواهم بگویم که درست است کرونا خیلی سریع انتقال پیدا می‌کند اما اینطور نیست که هرکس کرونا گرفت بمیرد. اغلب ما بیماری را به شکل خفیف در حد سرماخوردگی ساده می‌گیریم و تمام می‌شود. افرادی که بیماری دیگری دارند یا سالمند هستند ممکن است به مشکل بخورند.

ما در این بیمارستان هم مثل بقیه بیمارستان‌ها به صورت شبانه‌روزی دست به دست هم می‌دهیم تا بر این مشکل عمومی هم فائق شویم. لطفا ترس و وحشت را بگذارید کنار. توکل کنید به خدا و کنار هم باشید. فقط در شستن دست‌ها، ماسک معمولی زدن، فاصله گرفتن از همدیگر و کم کردن رفت و آمدها، سفرها و حضور در محل‌ها و اجتماعات دقت کنیم.»

این حرف‌هایی بود که دکتر مهرناز اسدی در اولین ویدئویش زد. در حالی که لبخند و لحنی مهربان داشت. این ویدئو بارها دست به دست شد و اسم او را به عنوان پزشک فداکاری که به فکر حال خوب مردم هم هست سر زبان‌ها انداخت اما حضور او در یک برنامه تلویزیونی تبدیل به نقطه شروعی شد برای حمله همه جانبه به او در شبکه‌های اجتماعی.

دکتر اسدی در این برنامه هم حرف‌هایی مشابه همان ویدئویی زد که با گوشی گرفته بود اما این بار پخش شدن برنامه از تلویزیون در کنار برخورد راحت خانم دکتر با مقوله کرونا کار دستش داد. اسدی روی آنتن تلویزیون اعلام کرد که تست نداده و نخواهد داد چون احتمال می‌دهد خودش و همکارانش بیماری را به شکل یک سرماخوردگی ساده گرفته باشند و رفته باشد پی کارش.

بعد هم تاکید کرد که ضرورتی نمی‌بیند همه جا ماسک بزند. بلافاصله بعد از پخش این برنامه حمله‌ها شروع شد، بعضی از کاربران شبکه‌های مجازی هم تصاویری از او در بیمارستان منتشر کردند که ماسک پزشکی داشت و او را به دروغگویی متهم کردند. کم کم حساب‌های کاربری ناشناس کار را به جایی رساندند که بعضی‌ها در پزشک بودن او شک کردند.

همین موضوع هم باعث شد که این بار خانم دکتر با ویدئویی مبسوط‌تر به همراه نظرخواهی از بیمارانی که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند برگردد. این ویدئو که خبرنگار فارس آن را گرفته بود در محیط آی سی یوی بیماران ریوی بیمارستان امام‌خمینی ضبط می‌شد. اسدی در این ویدئو گفت:

«من خواهش می‌کنم از مردم عزیز که به جای اعتماد حرف‌های منِ پزشک و مسئولانی که دارند به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند، به یک وویس که در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود اعتماد نکنند. خب فردی که این وویس را تهیه کرده کیست؟ چه مقامی دارد؟ چه تخصصی دارد؟ من هم می‌توانم به بچه‌ام یاد بدهم که بگوید وای الان در ساختمان ما همه کرونا گرفته‌اند و مرده ‌اند مردم بیایید. خب نمی‌شود که به این اعتماد کرد. وقتی من می‌گویم همه جا ماسک نمی‌زنم یعنی وقتی برای قدم زدن به پارک می‌روم چرا باید ماسک مخصوص بزنم که این همه هم احتکار و گران شده؟»

او در ادامه ویدئو باز هم روی زحمت، تخصص و مهارت همکارانش در بیمارستان‌های مختلف تاکید کرد و گفت که توجه به حرف‌های افراد ناشناس و بی‌توجهی به حرف‌های متخصصان کم لطفی است اما ویدئو از جایی جالب شد که خانم دکتر فیلمبردار و گزارشگر را دعوت کرد نزدیک بیماران بستری شده بروند. او این بیماران را از نزدیک نشان می‌داد و یکی یکی مشخصاتشان را می‌گفت. همه بیماران با مشکلاتی مانند پیوند کلیه، رد پیوند کلیه، بیماری قلبی و… بستری بودند و بالای سرشان هم نوشته شده بود کرونای مثبت.

خانم دکتر در حال نشان دادن بیماران حال بسیاری از آنها را مساعد توصیف می‌کرد و می‌گفت اگرچه بعضی از آنها از کمک دستگاه برای تنفس استفاده می‌کنند اما حال هیچ کدام وخیم نیست. در بخش دیگری از ویدئو دوربین به بیماری که روی تخت نشسته بود نزدیک شد. اسدی در توصیف این بیمار گفت: «بفرمایید عفونت تنفسی کرونا که قبلا پیوند مغز استخوان شده بوده الان هم زنده و سرحال است.»

اینجای کار خود بیمار هم برای دوربین دست تکان داد و گفت: «اینجا همه اش انرژی است. درود بر خانم دکتر اسدی و همکارانشان که انرژی خالص هستند. مردم امیدوار باشید. هیچی نیست. شکستش می‌دهیم، زمان جنگ ما دشمن را شکست دادیم بیماری که چیزی نیست.»
دوربین از روی او گذشت و به سمت بیماران دیگر رفت. اسدی در مورد آنها هم گفت: «اینها را هم می‌بینید که هر دو حمایت تنفسی می‌شوند، حالشان وخیم نیست. هر دو بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و افراد سالم و سرپا و جوان نبودند اما در مورد همین‌ها هم نگران نباشید اینها هم بهبود پیدا می‌کنند.»

در نهایت دوربین به سمت زنی رفت که روی تخت نشسته بود. اسدی در مورد او گفت: «ایشان اواخر سال ۹۶پیوند کلیه شده‌اند. امثال ایشان نماد ضعف سیستم ایمنی هستند اما همانطور که می‌بینید حالشان خوب است.» او در حالی که بالای سر بیمار ایستاده روی اینکه ماسک ندارد تاکید می‌کند.»

اسدی برای اینکه حرف‌هایش را ثابت کند رادیولوژی این بیمار را نشان می‌دهد که هنگام مراجعه فقط یک چهارم ریه‌اش درگیر عفونت نبوده است. بعد هم رادیولوژی جدید را نشان می‌دهد که ریه بیمار کاملا سالم است. اسدی در حال نشان دادن این رادیولوژی‌ها می‌گوید: «اگر حرف‌های من را قبول ندارید رادیولوژی را که قبول دارید؟

نمی‌شود که هم من دروغ بگویم هم رادیولوژی اما فقط ضد انقلاب و دشمنان راست بگویند. اگر این را هم قبول ندارید یعنی اصلا به علم اعتقادی ندارید.»این ویدئو هم با واکنش‌های متعددی از سوی شبکه های اجتماعی روبه‌رو می‌شود. عده‌ای به او می‌گویند خانم دکتر «امید» و بعضی‌ها هم سعی می‌کنند حرف‌هایش را مسخره کنند و کل ماجرا را یک پروژه نشان بدهند.

کدخبر: ۳۱۲۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر